Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e45015be-6ca1-4b67-ae8f-653144abb492","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apollo–10 legénysége 1969. május 26-án soha nem látott sebességgel száguldott a Föld felé. Ember azóta sem utazott olyan gyorsan, mint Thomas Stafford, John Young és Eugene Cernan.","shortLead":"Az Apollo–10 legénysége 1969. május 26-án soha nem látott sebességgel száguldott a Föld felé. Ember azóta sem utazott...","id":"20250614_apollo-10-urutazas-sebesseg-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e45015be-6ca1-4b67-ae8f-653144abb492.jpg","index":0,"item":"e637efc8-df4c-458c-82bf-8cb77b4c763c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_apollo-10-urutazas-sebesseg-rekord","timestamp":"2025. június. 14. 20:03","title":"39 937 km/h az eddigi leggyorsabb emberi utazás sebessége, 57 éve nem sikerül megdönteni a rekordot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5685b38-8048-4b14-b3b9-61044e93d086","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ex-tiszás Farkas Dezső a rendszerváltást akarja segíteni új politikai kezdeményezésével, az Irány Párttal.","shortLead":"Az ex-tiszás Farkas Dezső a rendszerváltást akarja segíteni új politikai kezdeményezésével, az Irány Párttal.","id":"20250614_tisza-sziget-farkas-dezso-magyar-peter-irany-part-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5685b38-8048-4b14-b3b9-61044e93d086.jpg","index":0,"item":"91a07873-f633-44cb-abca-9e57799c081d","keywords":null,"link":"/itthon/20250614_tisza-sziget-farkas-dezso-magyar-peter-irany-part-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 22:07","title":"Megszólalt a Tisza Szigetek korábbi koordinátora: új pártot alapít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy vajon fényt deríthet-e egy apró genetikai eltérés a beszéd eredetére. Egereket vontak be egy érdekes kísérletbe, amelyben az állatok cincogását változtatták meg.","shortLead":"Amerikai kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy vajon fényt deríthet-e egy apró genetikai eltérés a beszéd eredetére...","id":"20250614_eger-cincogas-megvaltoztatasa-emberi-gennel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668.jpg","index":0,"item":"7b3d893f-121b-421c-85ac-a0af5aff7316","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_eger-cincogas-megvaltoztatasa-emberi-gennel","timestamp":"2025. június. 14. 16:03","title":"Emberi gént kaptak, másképp kezdtek cincogni az egerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc421518-dd65-45e5-b2da-53cde3b6f343","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A jelek szerint egy huszonéves kormányfőtanácsos vállalta az ukrán maffia áldozatának szerepét.","shortLead":"A jelek szerint egy huszonéves kormányfőtanácsos vállalta az ukrán maffia áldozatának szerepét.","id":"20250614_Na-de-ki-volt-a-csomagtartoban-megkotozve-Szentkiralyi-mellett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc421518-dd65-45e5-b2da-53cde3b6f343.jpg","index":0,"item":"a4bbf86a-9f63-4500-95e2-53aa5f2b9390","keywords":null,"link":"/itthon/20250614_Na-de-ki-volt-a-csomagtartoban-megkotozve-Szentkiralyi-mellett","timestamp":"2025. június. 14. 20:16","title":"Na de ki volt a csomagtartóban megbilincselve Szentkirályi Alexandra videójában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kutatások korábban számszerűsítették, hogy a kezeletlen magas vérnyomásban szenvedőknél 42 százalékkal nagyobb a demencia kialakulásának kockázata, mint az egészséges embereknél. Keveset foglalkoztak viszont a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek hatásával erre a kockázatra. Ezt a hiányt pótolták most kínai és amerikai kutatók.","shortLead":"Kutatások korábban számszerűsítették, hogy a kezeletlen magas vérnyomásban szenvedőknél 42 százalékkal nagyobb...","id":"20250615_hvg-magas-vernyomas-kezelese-vernyomascsokkento-gyogyszer-hatasa-demencia-kockazata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"63585190-5bfe-4dd0-9e8a-bbee7b1755ed","keywords":null,"link":"/360/20250615_hvg-magas-vernyomas-kezelese-vernyomascsokkento-gyogyszer-hatasa-demencia-kockazata","timestamp":"2025. június. 15. 15:45","title":"Szuper mellékhatása is lehet a magas vérnyomás csökkentésének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fa66b98-eef4-47ae-800f-992550ec21e5","c_author":"Balizs Benedek ","category":"elet","description":"Ekler Luca rájött, hogy meg kell tanulnia nemet mondani.","shortLead":"Ekler Luca rájött, hogy meg kell tanulnia nemet mondani.","id":"20250615_penge-podcast-ekler-luca-paralimpiai-bajnok-testnevelesi-egyetem-adjunktus-szilagyi-aron-kenyeres-andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fa66b98-eef4-47ae-800f-992550ec21e5.jpg","index":0,"item":"290beae4-ce0d-4d88-a15a-d91fc4f18ef4","keywords":null,"link":"/elet/20250615_penge-podcast-ekler-luca-paralimpiai-bajnok-testnevelesi-egyetem-adjunktus-szilagyi-aron-kenyeres-andras","timestamp":"2025. június. 15. 08:30","title":"„Meg kell húzni a határt, nehogy rámenjen a fizikális vagy a mentális egészség” – kétszeres paralimpiai bajnokunk a sport mellett egyetemi adjunktusként is igyekszik helytállni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79ad43cd-4b71-4b99-b491-ec3328325034","c_author":"Tiszai Balázs","category":"gazdasag","description":"Ha Teherán beváltaná a fenyegetését, és tényleg lezárná a Hormuzi-szorost, azzal nemcsak a globális olajpiacot állítaná a feje tetejére, de elvágná a világtól az egyik legnagyobb LNG-exportőrt, Katart is. A megtorlás potenciális célpontjaivá léptek elő Izrael tengeri gázmezői is, ez a két front együtt pedig óriási fenyegetést jelenthet az európai energiabiztonságra.","shortLead":"Ha Teherán beváltaná a fenyegetését, és tényleg lezárná a Hormuzi-szorost, azzal nemcsak a globális olajpiacot állítaná...","id":"20250614_Izrael-Iran-olaj-gaz-LNG-Hormuzi-szoros-blokad-tengeri-gazmezok-ellatasbiztonsag-kockazatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79ad43cd-4b71-4b99-b491-ec3328325034.jpg","index":0,"item":"f948ba5d-3bcf-4fb3-9fac-61d9f08a700a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250614_Izrael-Iran-olaj-gaz-LNG-Hormuzi-szoros-blokad-tengeri-gazmezok-ellatasbiztonsag-kockazatok","timestamp":"2025. június. 14. 17:30","title":"Mindenki az olajat félti az izraeli-iráni csapásoktól, pedig a gázellátás is legalább annyira veszélybe került","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az 59 éves férfit elkapták a hatóságok, a házkutatáskor fegyvert és lőszert is találtak a lakásán.","shortLead":"Az 59 éves férfit elkapták a hatóságok, a házkutatáskor fegyvert és lőszert is találtak a lakásán.","id":"20250613_szentendre-rendor-tabornok-alcaz-kirug-tanar-igazgato-iskola-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"9ff2c023-6b12-4c4b-979e-a940e5d84564","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_szentendre-rendor-tabornok-alcaz-kirug-tanar-igazgato-iskola-nyomozas","timestamp":"2025. június. 13. 18:32","title":"Egy férfi rendőr tábornoknak adta ki magát, hogy kirúgasson egy tanárt Szentendrén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vicces, hogy miből rakták össze a kínaiak a sajátjuknak mondott utasszállítójukat
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A világsajtót bejárták a hírek és a felvételek a C-919-es közepes méretű és hatótávolságú utasszállító próbaútjáról. Mennyire kínai és mennyire versenyképes az első közepes méretű kínai gép?
A Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) a Boeing 737-es és az Airbus 320-as versenytársának szánja az új gépet. Amely hét évvel később készült el, mint ahogy eredetileg tervezték. A C-919-es külső megjelenésre nagyon hasonlít az amerikai és a francia versenytárshoz. Méretei, 158-174-es utaslétszáma, 5500 kilométeres hatótávolsága szintén. A párizsi Le Point repülési szakértője alaposabb elemzésnek vetette alá a C-919-est. Ebből kiderül, hogy ez a gép annyiban „Made in China”, amennyiben Kínában rakták össze. De gyakorlatilag minden fontos eleme külföldi, amerikai vagy francia.
A hajtóművek a Boeing 737-est működtető General Electric illetve az A320-ast röpítő Snecma motorok elemeiből készültek. Ezek egyébként egy utasszállító értékének 30 százalékát jelentik. A Zodiac cég szállította le a pilótafülke berendezéseit, a vészhelyzet esetén működésbe lépő, oxigént biztosító rendszert, a mentéshez használható csúszdákat és a pilótafülke páncélozott ajtaját is. Az utastér kényelmes üléseit és a hozzájuk tartozó szórakoztató elektronikát a Thales, míg a hatalmas futóművek gumiabroncsát a Michelin gyártja. A fontos navigációs és a repülés biztonságát szolgáló berendezéseket amerikai cégek szállították le.
A Le Point megjegyzi: a franciáknak már korábban feltűnt, hogy egy, a kínaiak által megvett A-320-ast soha nem állítottak forgalomba. Ehelyett valószínűleg a C-919-es fejlesztéséhez használtak fel sok mindent a gép berendezéseiből. A kínai gyártók ügyes koppintásaiban persze semmi újdonság nincs.
De vajon tényleg megtörheti az új gép a piac amerikai, francia dominanciáját?
A következő 20 évben csak Kínában 5 ezer közepes méretű és hatótávolságú utasszállítóra lesz szükség. A Comac viszont, amelynek már 570 megrendelése van, maximum 2000 gépet tud majd legyártani. További probléma a nemzetközi repülési engedély megszerzése. Ehhez az első mentrendszerű kínai járat elindításától számítva kb. egy év kell. Vagyis a közeli jövőben a Boeing és az Airbus piaci pozíciói nincsenek veszélyben. De a kínaiak, mint mindenben, e tekintetben is hosszú távon gondolkodnak, és már javában dolgoznak a C-929-es modellen. Ez a nagy hatótávolságú, 250-350 utast szállító gép a Boeing 777-es és az Airbus 350-es konkurense lehet, ha majd elkészül. A jelenlegi céldátum: 2025, de a C-919 projektből is csak jó fél évtizedes késéssel lett valóság.
Az infláció gyorsul, a közlekedés lassul, elkészült egy mindenkit meglepő törvényjavaslat, amely kiütheti a plázákat, a kormány pedig megemelte a hiánycélt.