szerző:
hvg.hu

Venezuelában órákat kell várni egy buszra, gyakorlatilag megszűnt a belső légiközlekedés.

A 72 éves Virginia a Caracastól hatvan kilométerre lévő Guairából jött a fővárosba orvosi kezelésre. Most a buszmegállóban várakozik, hogy hazajusson. Már két órája ott van és lehet, hogy még kettőt kell várnia, hogy felférjen egy Guairába induló buszra. Az AFP helyszíni tudósítója több száz buszra váróról számolt be. Jelenleg a tömegközlekedési buszok nyolcvan (80) százaléka szolgálaton kívül van alkatrészhiány és egyéb műszaki problémák miatt. Tavaly ilyenkor ez az arány még csak ötven százalék volt.

Erick Zaleta, a közlekedései szakszervezet elnöke elmondta az AFP-nek: egy akku ára 457 ezer bolivar, vagyis a jelenlegi havi minimálbérnek felel meg. De a legtragikusabb, hogy ez az összeg csak 9,4 dollár a feketepiaci, vagyis a reális árfolyamon. Tehát egy egyszerű akku Venezuelában szinte vagyont ér, miközben nemzetközi mércével fillérekbe kerül. Ugyanez érvényes a többi autóalkatrészre is. Venezuela még nem is olyan régen a nemzetközi járműgyártás egyik latin-amerikai központja volt. Egy évtizede évente 260 millió dollár értékben exportált alkatrészeket, de 2016-ban már mindössze 2,2 millió dollár volt a szektor bevétele. A külföldi gyártók ugyanis a gazdaság tönkremenetele és a durva állami beavatkozás miatt mind kivonultak.

 Az állam jelenleg totálisan ellenőrzi a külkereskedelmet, és „nagylelkűen” valutát biztosít 1200 busz megjavítására, 73 ezer gumiabroncs importjára és 36 ezer akku behozatalára. De ezzel az állami adománnyal csak az igények töredékét tudják kielégíteni, merthogy a venezuelai buszállomány negyedmilliós és a 250 ezerből 200 ezer jármű használhatatlan. A 30 milliós Venezuela területe kb. tízszer akkora, mint Magyarországé, tehát a belső légi forgalom itt tömegközlekedés volt. Már amíg működött.

 Jelenleg a 110 gépből álló hazai légi flottából hatvan gép a hangárokban pihen. Mert nincs pénz karbantartásra, alkatrészekre. Korábban tucatnyi külföldi légitársaság is üzemeltetett járatokat Venezuelában, de ezek mind kivonultak, mert az állam megpróbálta lenyúlni bevételeiket. Most se bevétel, se repülőjárat. A forgalmas útvonalakon négy hónapig kell várni egy foglalás visszaigazolására, de lehet, hogy a járatot, műszaki okok miatt, az indulás előtti percekben törlik. Vagyis teljes a csőd a belső légi forgalomban is, amit leginkább az szimbolizál, hogy pár napja megszűnt a 88 éves állami Aeropostal légitársaság, amely a belső postai forgalmat biztosította. Egyetlen és utolsó gépe elérte azt a repülési óraszámot, amely után már életveszélyes lenne elindítani.

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Átadták a világ leghosszabb tengeri hídját Kínában – videó

Átadták a világ leghosszabb tengeri hídját Kínában – videó

Örül az aranyszakma Matolcsy húzásának

Örül az aranyszakma Matolcsy húzásának

Videó: Dupla záróvonalon át előzte versenytársát egy autós a 82-esen

Videó: Dupla záróvonalon át előzte versenytársát egy autós a 82-esen

Étterem ment tőzsdére Budapesten

Étterem ment tőzsdére Budapesten

A Nébih nem ült fel a feketekaja-trendnek

A Nébih nem ült fel a feketekaja-trendnek

Vezető kárpátaljai magyar politikusok ellen indult plakátkampány Ukrajnában

Vezető kárpátaljai magyar politikusok ellen indult plakátkampány Ukrajnában