szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

2017 december 19-e fontos dátum lesz az amerikai légi forgalom történetében. Ezen a napon száll fel a Delta Air Lines Boeing-747-ese a Szöul-Detroit útvonalon. És ezzel vége.

Innentől egyetlen amerikai társaság sem indít menetrendszerűen Boeing-747-est. Lesz még december huszadikán egy „nosztalgia járat” a cég alkalmazottainak és a leghűségesebb utasoknak, akik már korábban csillagászati összeget fizettek az internetes árverésen a jegyért. De vége a rendszeres utasforgalomnak az amerikai társaságoknál. Csaknem ötven éve a Boeing-747-es új korszakot nyitott a repülés történetében. Ez volt az első olyan, akár több mint hatszáz utast is szállítani képes gép, amely 10 ezer kilométeres távolságokat teljesített és a jegy ára megfizethető volt az akkori középosztálynak is. Ez valóságos forradalom volt.

1960-ban a Pan Am légitársaság akkori főnöke, Juan Trippe azt javasolta a Boeing műszaki vezetőjének, hogy csináljanak egy óriásgépet, két Boeing 707-esből. De a szakértők szerint a kétemeletes monstrumból nagyon nehezen lehetett volna kimenekíteni a felső szint utasait vészhelyzet esetén. Végül azért a kétszintes koncepció megmaradt, a Jumbo elülső részén lévő „púp” lett az első osztályú utasok helye. Ráadásul ettől a jellegzetes domborulattól volt egyedi és semmilyen más géppel össze nem téveszthető a Jumbo Jet sziluettje. Az első hivatalos repülést 1969-ben teljesítette az akkor még vadonatúj modell. De eleinte a társaságok fanyalogtak, nem jöttek a várt rendelések. Aztán mégis beindult az üzlet: azóta 1500 Boeing-747-est adtak el és közülük 500 még mindig forgalomban van – írja az AFP.

Az amerikai társaságok most már búcsút mondtak a legendás gépnek, de a legnagyobbak közül a Lufthansa, a British Airways, és a Korean Air Lines még használja őket. A Boeing azonban nem teremtette meg a Jumbo Jet utódját, vagyis nem kreált hasonló óriást. Az 1995-ben megalkotott Boeing-777-es „csak” 550 utast tud szállítani, de két hajtóművel sokkal gazdaságosabb, mint a négymotoros 747-es, amelynek ráadásul még a karbantartása is drága. A Boeing nagy versenytársa az Airbus megcsinálta a Jumbónál is nagyobb A-380-as óriásgépet, de erre a modellre megközelítően sincs akkora kereslet, mint ahogy az Airbus fejlesztői 2005-ben gondolták. A mai légi utasszállítás a kisebb és nagyon takarékos üzemanyag fogyasztású modellekről szól.

De a Boeing-747-es története, azért folytatódik. Áruszállításra és katonai célokra, egyedi megrendelések alapján, gyártanak még 747-eseket. És az amerikai elnöki gép, az Air Force One jelenleg is egy Jumbo. Vélhetően a Trumpot követő elnökök is Boeing-747-esen utaznak majd, mert a Fehér Ház két újabb, B-747-es Air Force One gyártására adott megrendelést.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!