szerző:
Tetszett a cikk?

Sztrájkba léptek az Audi Hungária dolgozói, a munkavállalók 18 százalékos béremelést akarnak kiharcolni 2019-re. Ezt a vállalat túlzó követelésnek tartja, a szakszervezet szerint csak azt akarják elérni, hogy a győri fizetések ne legyenek ennyire lemaradva a Volkswagen-csoport más, közép-európai gyárainak béreitől. A sztrájk első óráiban a munkavállalók nem kaptak új ajánlatot az Audi vezetésétől.

Rendben elkezdődött az egyhetes sztrájk az Audi Hungáriánál, a cég teljes telephelyén megállt a munka – közölte a hvg.hu-val Szimacsek Tibor, a munkabeszüntetést szervező Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) elnökségi tagja. "Semmiféle probléma, rendbontás nem történt" – mondta a szakszervezeti vezető, aki szerint az audis dolgozók nagyon fegyelmezettek.

Az első tájékoztatót délelőtt 10-kor tartják, akkor lesz pontosabb információ arról, hogy a műszakból hányan vesznek részt a munkabeszüntetésben. A január 18-ai kétórás, figyelmeztető sztrájkban gyakorlatilag az összes, műszakban lévő dolgozó (az Audi 13 ezer alkalmazottja közül körülbelül 4 ezer) részt vett, a szakszervezeti vezető most is ugyanerre számít. Szimacsek Tibor szerint a dolgozók hozzáállását a sztrájkhoz jól jellemzi, hogy akadt olyan ember, akit az éjszakás műszak után úgy kellett hazaküldeni pihenni, mert maradni akart támogatni a munkabeszüntetésben részt vevő, délelőttös műszakba beosztott kollégáit.

A szakszervezet egy nappal korábban, január 23-án hirdette meg az egyhetes munkabeszüntetést, mivel lejárt az egyeztetési időszak, és nem sikerült megegyezniük a céggel a 2019-es béremelés mértékéről. A sztrájk bejelentése után, illetve a sztrájk elkezdésekor (reggel 8-ig bezárólag) a szakszervezet nem kapott új ajánlatot a vállalat vezetésétől – közölte Szimacsek Tibor.

A szakszervezet és a cég ugyan folyamatosan tárgyaltak, de az álláspontok nagyon messze vannak egymástól – mondta a hvg.hu-nak a sztrájk bejelentése után Szimacsek. Valójában igazi tárgyalás, alkudozás nem volt, a szakszervezet követeléseire az Audi azt reagálta, hogy azok nem elfogadhatók. Ha az egyhetes sztrájk nem jár eredménnyel, akkor folytatni fogják, mert "más lehetőségük nincsen".

Az Audi-dolgozók egy hétnél tovább is készek sztrájkolni

Egyhetes sztrájkot hirdetett a legnagyobb szakszervezet az Audinál, mert a korábbi figyelmeztető sztrájk után még csak új ajánlatot sem kaptak a cégtől. A szakszervezet tagjai sztrájksegélyt kérhetnek az érdekképviselettől. A dolgozók 18 százalékos béremelést akarnak kiharcolni, a kecskeméti Mercedes-gyár dolgozói ennél nagyobbat értek el, és sztrájkolniuk sem kellett érte.

Az egyhetes munkabeszüntetés már komoly fizetéskiesést jelenthet a dolgozóknak, ezért a szakszervezet minden olyan tagja, akinek a sztrájkban eltöltött ideje meghaladja a 24 órát, sztrájksegélyt igényelhet majd az AHFSZ-nél. Ugyanakkor azt hangsúlyozták, hogy a tagok céljainak „elérése érdekében közös áldozatot” kell hozniuk, "hiszen a későbbiekben az többszörösen térül meg".

Az Audinak 13 ezer dolgozója van, az AHFSZ közülük 8700-at képvisel.

A dolgozók 18 százalékos, de minimum 75 ezer forintos emelést akarnak elérni, a mozgóbér 4 százalékának beépítését az alapbérbe, a 620 ezer forintos cafetéria-keret 787 ezer forintra való felemelését, továbbá azt, hogy minden munkavállaló legalább egy teljes szabad hétvégét kapjon havonta, és maguk rendelkezhessenek az életkor és a gyerekek után járó szabadságnapokkal. Az Audi szerint a szakszervezet túl sokat kér, a cég 10+10 százalék béremelést ajánlott 2019-re és 2020-ra. A munkavállalók szerint a követeléseik nem túlzók, teljesítésük csak az Audi Hungária Zrt. háromnapi árbevételét vinné el, ráadásul az anyacég Volkswagen szlovák, cseh és lengyel gyáraiban is átlagosan 25-39 százalékkal jobban keresnek a dolgozók, a belga Audinál fizetett átlagbér pedig 3,6-szorosa a győrinek. Ráadásul az AHFSZ "Tisztes megélhetés" kérdőívében a dolgozók azt jelezték, hogy a jelenlegi nettó bérükhöz képest 40 százalékos emelés mellett éreznék "a tisztes megélhetés tekintetében megbecsülve magukat" – a szakszervezet szerint a 18 százalékos követelés ennek fényében nem sok, és szó sincs arról, hogy a németországi fizetéseket akarnák elérni, csak a közép-európai volkswagenes fizetésektől való lemaradást szeretnék csökkenteni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!