Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Csak év végére lesz minden elsőajtós BKK-jármű vezetőfülkéjében a mobiljegy ellenőrzéséhez szükséges eszköz. Egyelőre csak egy mobilos alkalmazásban lehet digitális jegyet venni, de már hat viszonteladónál folyamatban van az integráció.
Szeptember 2-a óta budapestiek a teljes közlekedési hálózaton kipróbálhatják az új mobiljegy-rendszert (amit mostani inkarnációjában FVR-nek hívnak: Fővárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszer). Egyelőre tesztidőszak van, csak 24 órás, 72 órás és hetijegyekkel. A legnépszerűbb termékeket, az egyszerű vonaljegyet és havibérletet még nem lehet megvenni az alkalmazásban.
A „közeljövőben” további termékek is megvásárolhatóvá válnak a mobilapplikáció igénybevételével – közölte a BKK a hvg.hu-val –, de azt nem árulták el, pontosan mikor, erről későbbi tájékoztatást ígértek. A mobiljegy tesztidőszaka a BKK közlése szerint addig tart, amíg (a visszajelzések alapján) az utasok és a cég munkatársai a mobiljegyet a papírjegyhez hasonló rutinnal használják.
A most megvásárolható idő alapú jegyek (tulajdonképpen bérletek) a megvásárlásuk pillanatától vagy tetszőlegesen beállítható időponttól érvényesek, nem kell őket külön érvényesíteni. Azonban az elsőajtós járműveken, illetve a metróállomásokon le kell olvasni az alkalmazással a kihelyezett QR-kódot, a telefon kijelzőjén megjelenik egy ábra, ez alapján tudja megállapítani a sofőr vagy az ellenőr a jegy érvényességét. Ha menet közben érkezik ellenőr, neki csak fel kell mutatni a digitális jegyet, ő a jegy saját kódja alapján tudja ellenőrizni az érvényességét.
Az elsőajtós járművek egy részén azonban egyelőre fölösleges a felszállásnál a megjelenő ábrát mutogatni a sofőrnek, ugyanis még nincs minden vezetőfülkébe beszerelve az ellenőrzéshez szükséges eszköz. Év végéig azonban az összes elsőajtós járműre telepítik azt – ígérte a BKK. Az utasok által beolvasandó QR-kódot tartalmazó matricákat az összes elsőajtós felszállási rendben közlekedő autóbuszon és trolibuszon, valamint az összes metróállomáson kihelyezték. Az ellenőrök a mobiljegy elektronikus ellenőrzésére alkalmas eszközökkel el vannak látva, szóval mobiljegyes blicceléssel azért nem feltétlenül érdemes próbálkozni.
Az FVR a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformra (NEJP) épül, mindkettőt a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) fejleszti. A BKK szerint a NEJP megvalósulásával a jegyrendszer időalapú lesz (vagyis használatarányosan lehet majd fizetni, nem kell ugyanúgy vonaljegyet váltani egy pár buszmegállónyi útra, mint a teljes város keresztülmetrózásához). Továbbá lehetőség lesz e-személyi, valamint a nemzeti egységes kártyarendszerhez csatlakozó kártya igénybevételével utazni. A papíralapú jegyek egy ideig még megmaradnak majd, továbbá a jegyautomaták is alkalmasak lesznek elektronikus úton történő jegy- és bérletvásárlásra – ígéri a BKK.
Mindez persze még erősen a jövő zenéje, az utaskártyás használathoz még komoly beruházásokra lesz szükség, többek közt be kell szerezni és ki kell építeni a kártyák leolvasására alkalmas rendszert. Veres Mihály, az NM Zrt. vezérigazgatója a HVG hetilapnak azt mondta, az NM Zrt. várhatóan év végére végezni fog a fejlesztésekkel, és akkorra a rendszer képes lesz majd kezelni a közlekedési kártyát is.
A rendszer egyébként nyílt, külső szolgáltatók is fejleszthetnek rá, hat viszonteladónál már folyamatban van az integráció, akad köztük bank és távközlési szolgáltató is. Vagyis hamarosan nem csak az NM által fejlesztett alkalmazásban lehet majd mobiljegyet venni. Így piaci szereplők innovatív új termékekkel állhatnak elő – véli Veres Mihály –, például akár akadhat olyan szolgáltató, aki összegyúrja egy alkalmazásba a mobiljegy-vásárlást és a BKK útvonaltervező rendszeréből (a Futárból) származó adatokat.
További részletek az e heti HVG-ben.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Saját fejlesztés és illegális import is kellett hozzá, de Irán valóban elég közel jutott a nukleáris fegyverhez.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Megnéztük, mekkora terhet jelent ez a gyakorlatban.
Az oldal a MÁV térképes adatbázisának adatait jeleníti meg.
Értetlenül állnak „a várható intézkedések súlya előtt”.
Tasó Lászlót leszavazta a választókerületi tanács.
A közgazdász-akadémikus szerint a fő hatalmi centrumokat világszerte fokozatosan eluralja az illiberalizmus.