szerző:
Balla Györgyi
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Ahogy közeledik a Brexit, ismét egyre több hírt hallani arról, hogy újra megnőtt a Nagy-Britanniába tartó illegális bevándorlók száma. Nemcsak a hatóságoknak, hanem a fuvarozó cégeknek is meggyűlik velük a bajuk, ha nem figyel a kamionsofőr, tiltott embercsempészetért akár börtönbe is kerülhet. Ez a veszély 2015 után megint egyre inkább fenyegeti a magyar kamionosokat is.

A hvg.hu is beszámolt róla, hogy nyolc embert vettek őrizetbe a hatóságok Vietnamban, miután harminckilenc menekültet halálra fagyva találtak egy bolgár rendszámú kamion mínusz 25 fokos hűtőkonténerében a délkelet-angliai Essexben. Azért indultak útnak a délkelet-ázsiai országból, hogy munkát találjanak az Egyesült Királyságban.

A fagyhalál csak egyike azoknak a kockázatoknak, amelyeket a menekültek azért vállalnak, hogy eljussanak egy olyan országba, ahol biztonságot és megélhetést remélnek

– olvasható az Egyesült Királyság bevándorlási és menekültügyi hivatalának nem sokkal a tragédia után kiadott jelentésében. A hivatal ebben arra hívja fel a figyelmet, hogy egyre veszélyesebb lett az út Európába. Ezt azok a szíriai és afgán menekültek is megerősítették, akik a balkáni útvonalon, Törökországból jutottak el valamelyik uniós országba. Megszólalt például egy afgán férfi, aki elmesélte, hogy maga is kamionsofőr volt Afganisztánban, így tudta, hogyan lehet a legbiztonságosabban utazni egy teherautó alvázába kapaszkodva. Egy szíriai férfi pedig arról beszélt, hogy miközben Törökországból Görögországba utazott, rosszul lett, elvesztette az eszméletét az embercsempészek embertelensége miatt. „Húszan zsúfolódtunk össze egy olyan parányi helyen, hogy nem kaptam levegőt, kész szerencse, hogy a rendőrök elkaptak bennünket, különben még azelőtt meghaltunk volna, hogy Görögországba érünk” – ecsetelte.

AFP /

A hivatal szerint a bevándorlók általában tudják, milyen veszély vár rájuk, ha útra kelnek. Egy szír férfi elárulta, a menekültek maguk között a halál utazásaként emlegetik a bujkálást, az embercsempészetet. „Amikor még Törökországban voltam, tudtam, hogy az út nehéz és veszélyes lesz, akár meg is halhatok, de nem volt más választásom, mennem kellett. Azt mondtam magamnak, én ezt meg fogom csinálni” – idézte a férfit a bevándorlási hivatal, figyelmeztetve arra, hogy a bevándorlók egyre nagyobb veszélynek és kockázatnak vannak kitéve.

Akár egy akciófilmben

Egy migráns például hetekkel ezelőtt menet közben próbált kijutni egy magyar kamionból az A2-es főúton, Canterbury közelében. Erről videofelvétel is készült, a Telegraph közölte, az látható rajta, ahogyan a férfi először még csak kikandikál a pótkocsi hátulján vágott lyukon, majd megpróbálja kívülről kinyitni a reteszt, mielőtt visszabújik a jármű belsejébe. A mögötte haladó autósok eközben dudaszóval próbálják felhívni a sofőr figyelmét arra, ami a kamionjában történik, de hiába.

Az eset után megszólalt a hvg.hu-nak a jármű tulajdonosa, a Catone Kft. magyarországi igazgatója, azt mondta, hogy az eset egyáltalán nem egyedi, azok – az átkelő hatósági ellenőrzése és a járművek több ponton történő biztonsági zárása ellenére – gyakran előfordulnak a franciaországi Calais és az angliai Dover közötti kompátkelés során. Kuczera Lajos arról számolt be, hogy

az átkelés minden fuvarozó cég számára nagy kockázatot jelent, ennek jelen esetben nem először vagyunk elszenvedői önhibánkon kívül.

Több magyar fuvarozó céget és kamionost is megkerestünk, arra voltunk kíváncsiak,

  • hogyan tudják autóikat és rakományaikat megvédeni az illegális bevándorlóktól,
  • milyen bevett módszereik vannak arra, hogy az áru, amit visznek, sérülés nélkül célba érjen, a kamionban ne essen kár, és őket se büntessék meg a hatóságok embercsempészet miatt.

Vezetni csak helyesen, ritmusosan

A Global Project Spednek Biatorbágyon van telephelye, a cég kamionjai kizárólag Anglia és Magyarország között közlekednek. A tulajdonos, Fehér Zoltán a hvg.hu-nak azt mondta, míg korábban átlagosan száz kamionjukat támadtak meg egy évben, mostanra ez a szám öt-tízre csökkent. Legutóbb egy éve próbáltak menekültek feljutni a kocsijukra. Szerinte a támadások azért ritkultak, mert a Nagy-Britanniát Franciaországgal összekötő csatorna fogadópontja előtt hosszú kilométereken a franciák védőfalat építettek, és a terminálon belül is több lett a parkolóhely. Ám a probléma ezzel sem oldódott meg teljesen. „Ha dugó van az autópályán, vagy megtelik a parkoló, ugyanott vagyunk, ahol korábban voltunk”. Ezért ő arra kéri a sofőröket, hogy tartsák be a „helyes” vezetési ritmust. Ez azt jelenti, hogy

Belgiumban ne álljanak meg, különben, mint a napra kitett nyers húsra, úgy támadnak a kocsikra a bevándorlók.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének tájékoztatása szerint ahogyan közeledik a Brexit időpontja, úgy próbálnak meg ismét egyre többen a szigetországba jutni. Az egyesület is úgy látja, hogy 2015-ben volt a csúcs, a fuvarozóknak akkor gyűlt meg a leginkább a bajuk az illegális bevándorlókkal, azóta kevesebb ilyen esetről tudni. Megkeresésünkre azt írták, 2015-ben, illetve az azt megelőző években napi problémát jelentett Calais környékén az ott tartózkodó bevándorlók – gyakran erőszakos – fellépése. Nem véletlenül döntött úgy a francia kormány, hogy felszámolja azokat a táborokat, amelyekben több ezerre volt tehető az ott várakozó, Nagy-Britanniába illegális bejutást tervező menekültek száma.

AFP /

Hoszabb az út és drágább is

Azt, hogy 2015 óta mennyi kára keletkezett a magyar kamionosoknak, nem tudni. Annyi biztos, hogy Nemzetközi Közúti Árufuvarozói Felelősségbiztosítást minden nemzetközi fuvarozó cégnek kötnie kell, ez lényegében fedezi az esetleges károkat. Költségnövekedést inkább az okoz, hogy a leggyorsabbnak és legolcsóbbnak számító calais-i átkelést egyre több vállalkozó váltotta fel más kikötőkből induló kompokra – ez nemcsak menetidőben hosszabb, drágább is. Ráadásul a sofőrök között is sokan voltak, akik a 2015-ös calais-i helyzet (erről bővebben ebben a cikkben írtunk) miatt nem vállaltak több brit fuvart, ha a csatornán kellett átkelniük, ezzel rákényszerítve a munkaadóikat, hogy alternatív, de drágább útvonalon teljesíthessék a megbízásaikat, noha a megrendelők nem minden esetben hajlandók állni a többletköltségeket. 

Egy magyar kamionos a hvg.hu-nak azt mondta, ő, ha teheti, sem Belgiumban, sem a francia kikötők közelében nem vállal fuvart, rengeteg a rakománylopás, a rongálás.

Belgiumban a kikötő felé vezető autópályákon tilos este 6-tól reggel 6-ig megállni kamionnal a pihenőhelyeken. Ezzel azt érték el, hogy már Németországban is másznak fel esetenként az autókra. A sofőrök tehetetlenek

– mesélte. Egy másik kamionos képeket küldött, ezeken az látszik, hogy szikével vágták fel az autója ponyváját, úgy másztak ki, még a személyes holmijukat is hátra hagyták. 

Kótai Zoltán kamionos videósorozatot vezet a Youtube-on az utazásairól. Néhány hete azt közvetítette élőben, ahogyan a csatorna előtti kikötőben, a hajóra várva egy nyitott platós jármű alvázára kapaszkodott férfit szagolt ki az ellenőrök kutyája.

A felvételeken látható, ahogyan a fiatal férfit a pótkocsi mellé állítják, lefényképezik, majd kisbuszba ültetik és elviszik. Kótai Zoltán a videóban úgy kommentált, hogy „itt bizony nem egyszerű átjutni”.

Én úgy vittem át tudtomon kívül egy embert, hogy le volt takarva a raktér egészen a hajóra állásig, ott még leellenőriztem a kikötőben, utána pedig nem tettem vissza, mondván, ott már úgysem megy fel senki. Hát felment

– írta egy magyar kamionos, azt kérve, nevét ne írjuk le, a hatóságok ugyanis, ha ez kiderül, embercsempészetért több százezer forintnak megfelelő fontra büntethetik.

Egy magyar kamionos 2015-ben azzal került be a hírekbe, hogy videóra vette, ahogy direkt ráhúzza a kormányt az úton mászkáló, a kamionokra felmászni próbáló menekültekre. (Őt később csempészésért ítélték el Nagy-Britanniában, igaz, nem embereket, hanem dohányt próbált átvinni a határon.)

Nagy-Britanniában törvény is rendelkezik arról, milyen intézkedéseket kell tenniük a kamionosoknak, hogy ne büntessék meg őket. A jogszabály szerint minden olyan személy, aki az Egyesült Királyságba szállított tiltott határátlépőt, büntethető, akár kétezer angol fontra. A sofőrök azzal védekezhetnek, hogy nem tudták, vagy nem volt okuk feltételezni, hogy tiltott határátlépő rejtőzhetett el az autóban. Tudniuk kell bizonyítani azt is, hogy gondoskodtak a védelemről. A törvény úgy rendelkezik,

ha a berakodás befejezésekor jelen van a jármű tulajdonosa, bérlője vagy vezetője, ellenőriznie kell, hogy nem hatolt-e be, és nem rejtőzött-e el benne valaki. Aztán a járművet le kell lakatolnia és le kell plombálnia, vagy más módon biztosítania kell az illetéktelen behatolás megelőzését. A berakodás befejezésekor a rakteret haladéktalanul le kell zárni lakattal, ólomzárral vagy más biztonsági eszközzel, amely megakadályozza az illetéktelen behatolást.

Még azt is törvénybe foglalták, hogy a kocsiponyva zsinórjainak, szíjainak minden rögzítési ponton át kell haladniuk, és feszesnek kell lenniük.

A járműveket rendszeresen ellenőrizni kell az Egyesült Királyságba menet, erre van egy biztonsági ellenőrzési lista. Eszerint ötször, felrakás után, első megállásnál, második megállásnál, behajózás előtt, és akkor kell résen lenni, ha a szén-dioxid ellenőrzés és a behajózás között 15 percnél több idő telik el. Minden alkalommal meg kell nézni a jármű belsejét, a ponyvát, a tetőt, a külső rekeszeket, a jármű alvázát, a lakat elhelyezését és a fülkét, hogy megbizonyosodjanak róla, senki nem jutott be.

Ezen kívül az angol hatóság tíz lépésben foglalta össze, hogyan tudják a sofőrök a tiltott határátlépők szállítását elkerülni. A listán a következő tanácsok olvashatók:

  • figyelje az áru felrakását a járműre,
  • ellenőrizze, hogy illetéktelen személyek ne jussanak fel a járműre,
  • használjon jó minőségű ponyvazsinórt,
  • legyen óvatos,
  • legyen éber,
  • vigyen magával pót biztonsági eszközöket és ellenőrzőlistákat.

Az MKFE szerint, aki ezeket betartja, jó eséllyel nem kerül kellemetlen helyzetbe a hatóságok előtt. Ellenkező esetben a brit hatóságok előtt embercsempésznek minősülhet, azt kockáztatva, hogy ha menekültet találnak a járművén, akár börtönbe is kerülhet. Az egyesületnek nincs tudomása olyan esetről, amikor magyar kamionsofőrt büntettek volna meg azért a brit hatóságok, mert tudtán kívül vitt menekülteket a rakodótérben. „Aki a fenti eljárásrendet követi, és tudtán kívül mégis menekültet találnak a járművén, az tudomásunk szerint néhány nap alatt felmentésre kerül, és tiszta lappal távozhat” – írták.  

Az általunk megkérdezett kamionsofőrök szerint is jó, hogy létezik egy ilyen biztonsági ellenőrző lista, mert, "ha betartjuk, nem tekintenek automatikusan bűnözőnek, nem néznek úgy ránk, mint akik egy kis mellékest akarnak keresni” – tették hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!