Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"59af6d9c-97cd-4611-b560-4d4977cfc887","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A sérültek többsége nő.","shortLead":"A sérültek többsége nő.","id":"20250423_Oroszorszag-Ukrajna-drontamadas-busz-utasok-Zelenszkij-Putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59af6d9c-97cd-4611-b560-4d4977cfc887.jpg","index":0,"item":"afc6fe93-1a93-4706-ac0d-6728df9c6f0a","keywords":null,"link":"/vilag/20250423_Oroszorszag-Ukrajna-drontamadas-busz-utasok-Zelenszkij-Putyin","timestamp":"2025. április. 23. 15:23","title":"Ukrán munkásokat szállító buszba csapódott egy orosz drón, kilencen meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"440e5c80-4ab8-43bc-b2b7-0898d34db396","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Amazonnak meg kellene négyszereznie a gyártás sebességét, ha 2026 nyarára szeretne 1600 műholdat Föld körüli pályára állítani.","shortLead":"Az Amazonnak meg kellene négyszereznie a gyártás sebességét, ha 2026 nyarára szeretne 1600 műholdat Föld körüli pályára...","id":"20250424_amazon-urinternet-project-kuiper-muhold","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/440e5c80-4ab8-43bc-b2b7-0898d34db396.jpg","index":0,"item":"aa715e43-aad3-4246-bb69-57ae5ead3675","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_amazon-urinternet-project-kuiper-muhold","timestamp":"2025. április. 24. 12:03","title":"Gond van az Amazon űrinternet-projektjével, nagyon lassan készülnek a műholdak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ac95a0b-8b7c-438f-b2c9-5490587a242e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Baranyi Krisztina elmondása szerint a minisztériumi egyeztetésen vázlatszintű terveket mutattak nekik, de az kiderült belőlük, hogy a 12 ezer kollégiumi férőhely megépülne.","shortLead":"Baranyi Krisztina elmondása szerint a minisztériumi egyeztetésen vázlatszintű terveket mutattak nekik, de az kiderült...","id":"20250423_kisajatitas-fovaros-ferencvaros-ingatlanok-diakvaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ac95a0b-8b7c-438f-b2c9-5490587a242e.jpg","index":0,"item":"60bd3936-9c83-4a17-949a-16429d44f6b8","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_kisajatitas-fovaros-ferencvaros-ingatlanok-diakvaros","timestamp":"2025. április. 23. 07:21","title":"Kisajátította a Diákváros területeit az állam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43a1fa6e-0321-400a-b7ed-aa8f08cfcbad","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egy országos felmérés szerint a legtöbb – de nem minden – politológust mély aggodalommal töltik el az elnök kísérletei a végrehajtó hatalom kiterjesztésére. Van, aki csak név nélkül mert nyilatkozni, mert attól tart, hogy elveszti a kutatásaihoz kapott kormányzati pénzt.","shortLead":"Egy országos felmérés szerint a legtöbb – de nem minden – politológust mély aggodalommal töltik el az elnök kísérletei...","id":"20250423_felmeres-amerikai-tudosok-usa-trump-a-tekintelyuralom-fele","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43a1fa6e-0321-400a-b7ed-aa8f08cfcbad.jpg","index":0,"item":"3df57607-86cc-459a-af32-fd815605496e","keywords":null,"link":"/360/20250423_felmeres-amerikai-tudosok-usa-trump-a-tekintelyuralom-fele","timestamp":"2025. április. 23. 15:30","title":"Amerikai politológusok százai szerint az Egyesült Államok gyorsan halad a tekintélyelvűség felé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","shortLead":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","id":"20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46.jpg","index":0,"item":"aed1035d-e29b-4d80-b1a3-75dd9d415502","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","timestamp":"2025. április. 24. 08:18","title":"Villanyautók és hibridek nyomulnak: így változott az autópiac itthon és Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5b80cdf-59a5-4501-8e3e-c58be3ce5e0e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Még a kormány közepére elfért volna egy hetedik. ","shortLead":"Még a kormány közepére elfért volna egy hetedik. ","id":"20250424_Kijelzotultengesben-szenved-Honda-GT-hat-kepernyo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5b80cdf-59a5-4501-8e3e-c58be3ce5e0e.jpg","index":0,"item":"cad2c276-2c41-41a1-8f99-8094f1669367","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Kijelzotultengesben-szenved-Honda-GT-hat-kepernyo","timestamp":"2025. április. 24. 13:29","title":"Kijelzőtúltengésben szenved a legújabb Honda, hat képernyő van a műszerfalon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dd203fa-5630-4189-a286-c68435e8fbe7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nagyon gyorsan kell reagálni, ha nem akarnak itt lemaradni. ","shortLead":"Nagyon gyorsan kell reagálni, ha nem akarnak itt lemaradni. ","id":"20250423_Bekerul-a-DeepSeek-a-BMW-kbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dd203fa-5630-4189-a286-c68435e8fbe7.jpg","index":0,"item":"0a41d4e9-a2b9-4095-89a6-48b95cf96c4a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_Bekerul-a-DeepSeek-a-BMW-kbe","timestamp":"2025. április. 23. 08:21","title":"Máris bekerül a DeepSeek a BMW-kbe Kínában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c7c51c0-49ce-45a1-bc2a-bef4cfcfa354","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ezek az első büntetések, amelyeket a digitális piacokról szóló jogszabály alapján szabtak ki.","shortLead":"Ezek az első büntetések, amelyeket a digitális piacokról szóló jogszabály alapján szabtak ki.","id":"20250423_apple-meta-birsag-digitalis-piacokrol-szolo-jogszabaly-europai-bizottsag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c7c51c0-49ce-45a1-bc2a-bef4cfcfa354.jpg","index":0,"item":"7fc91891-4662-4736-8b85-1aec89fd888d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250423_apple-meta-birsag-digitalis-piacokrol-szolo-jogszabaly-europai-bizottsag-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 12:35","title":"700 millió euróra bírságolta az Apple-t és a Metát az EU","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lassan visszaáll az autóforgalom Budapesten a járvány előtti szintre, a tömegközlekedés pedig visszalassul oda – derült ki, amikor ellátogattunk a BKK Futár központjába.
Budapest közösségi közlekedési hálózata hatalmas, a főváros 5 ezer kilométeres úthálózatából 3322 kilométernyin van valamilyen tömegközlekedési vonal. Budapest útjait és sínjeit minden nap körülbelül 2200 tömegközlekedési jármű rója a 4 metróvonalon, 280 buszvonalon és 35 villamosvonalon. A járművekre minden egyes nap 4,3 milliószor szállnak fel az utasok – ez természetesen ennél kevesebb utast jelent, egy ember ugyanis több járművet is igénybe vehet.
Túry Gergely
Az utasok a Futár nevű utazástervezőt – ami percre pontosan jelzi, hogy egy-egy megállóba pontosan mikor érkezik a következő jármű, vannak-e késések, menetrendi- vagy útvonalváltozások – jól ismerik, és még jobban a megállókban található, a következő jármű érkezését mutató kijelzőtornyokat. A Futár azonban több ezeknél, a BKK teljes hálózatának járműkövetési és forgalomirányítási rendszere (Futár = Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer).
Ehhez a járművek valós idejű adatokat szolgáltatnak arról, épp merre járnak (fizikailag, illetve a menetrendjükhöz képest) a Futár Központba. A Szabó Ervin téri irodaházban a 3-as metró elindulása után hozták létre a metrók közös forgalomirányítási központját, ebből alakult ki a teljes budapesti tömegközlekedés idegrendszerének központja.
Túry Gergely
Mivel a központban a Futár 2014-es beüzemelése óta az összes jármű mozgását követik, azt is pontosan tudják, hogy milyen változásokat okoznak a közlekedésben (legalábbis a tömegközlekedésben, de mivel az a város jelentős részét lefedi, nem csak szűk értelemben arról) a forgalmi beavatkozások, mint például az útlezárások. Vagy esetleg az, ha kerékpársávot jelölnek ki a Nagykörúton és az Üllői úton.
E sávok kijelölése nem okozott problémákat
– mondja Kardos Zoltán, a BKK Info vezetője. A Nagykörút esetében a 4-6-os villamost nyilván nem érinti a vonallal párhuzamos kerékpársáv, de a körutat egyes szakaszain buszok is használják, illetve számtalan járat keresztezi. Ami azt illeti, a menetidők most kezdenek visszalassulni a járvány előtti szintre, a kisebb gépjárműforgalomban a BKK járművei ugyanis gyorsabban tudtak haladni. Az autóforgalom már majdnem eléri a járvány előtti szintet, legalábbis erre utal, hogy a Google Waze közösségi navigációs applikációt a járvány előtt egy nap átlag 18 ezer budapesti autós használta, most már 16 ezer.
Túry Gergely
A Futár Központ feladatai egyébként ezek:
Menetrend betartatása,
Egyenletes közlekedés biztosítása,
Közlekedési zavarok elhárítása,
Balesetek, káresetek helyszínelése,
Valós idejű utazási információk biztosítása,
Fődiszpécseri ügyelet működtetése,
Kapcsolattartás a hatóságokkal.
Túry Gergely
A feladat nem egyszerű, ahogy a fenti számok mutatják, a hálózat nagy, és a városi közlekedésben minden mindennel összefügg. Ha egy kereszteződésben baleset történik, a kialakuló torlódások hamar kilométerekkel távolabb is zavarokat okoznak. A helyzetet a Futár Központnak kell kezelnie, tájékoztatni kell a sofőröket, az utasokat, adott esetben változtatni kell a járművek útvonalán, menetrendjén, a közlekedési zavart pedig el kell hárítani.
A zavarelhárítás munkájára a BKK különösen büszke – derül ki Kardos Zoltán szavaiból – ilyen egységei Magyarországon csak a BKK-nak vannak, de Európában is csak kevés közlekedési vállalatnak. Persze a zavarelhárítók nem helyszínelhetnek a rendőrség helyett, de gyakran olyan problémák megoldásában is segítenek, amik csak áttételesen érintik a tömegközlekedést. Például egy kisebb koccanás után segítenek kitölteni a papírokat az autósoknak. De arra is volt már példa, hogy előbb értek egy baleset helyszínére, mint a mentők, és ők kezdték el az újraélesztést.
Túry Gergely
A központban a diszpécserek felügyelik és irányítják a járművek mozgását: 26 menetirányító diszpécser, 4 központi diszpécser és egy fődiszpécser. Minden diszpécser 12 vonalat és 70 járművet felügyel. A helyszínen elhangzottak szerint
a munka enyhén szólva nem stresszmentes, egyterű irodában dolgoznak, mikor jelentős probléma van, a hangzavarban alig hallják egymást.
Az évek során így több irodabeosztást kipróbáltak, még ez bizonyult e legjobbnak. Eredetileg az amerikai filmekből ismerős, alacsony válaszfalakkal elszeparált munkaállomásokkal kezdtek, de azok akadályozták az egymással való kommunikációt.
A diszpécserek a hét 7 napján, a nap 24 órájában dolgoznak, hiszen a közösségi közlekedés sosem áll le teljesen. A munkaterheléshez képest a fluktuáció annyira nem nagy, volt olyan év, amikor egy diszpécser sem lépett ki, igaz, olyan is, amikor az állomány 10 százaléka lecserélődött.
Túry Gergely
Ami a Futár-rendszert illeti, megérett már a cserére - ismerték el a központban. A rendszer hét éve működik, ez mind a szoftverek, mind a hardverek fejlődési ütemét tekintve hosszú idő. Arról nem beszélve, hogy értelemszerűen a rendszer műszaki paramétereinek a kiépítését megelőző meghatározása még ennél is régebben történt. Például amikor a Futár elindult, a mobil adatátvitelben a technológia csúcsát a 3G jelentette, jelenleg már az 5G hálózatok kiépítése zajlik.