szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A reklámszakma a tartalékait bedobva mentette a menthetőt 2020-ban, de a kommunikációs cégek nagy bajban vannak. Marketingkommunikációra közel 16, reklámokra 2,8 százalékkal kevesebb pénzt költöttek tavaly, mint 2019-ben, ráadásul az állami költések nagyban meghatározzák, hova mennyi pénz érkezik.

240 milliárd forintot költöttek a hirdetők a magyar médiában 2020-ban, 2,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban – mutatta be a Magyar Reklámszövetség az MRSZ Médiatortát. A Kommunikációs torta, vagyis minden külső marketingkommunikációs költés 401,9 milliárd forint volt, 15,8 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben.

Nem meglepő, hogy a járványt a digitális platform úszta meg a legkisebb károkkal, ez volt az egyetlen szegmens, amely még növekedni is tudott, 5,5 százalékkal. De ebből sem a magyar szereplők profitáltak, a nagy globális szereplőknek adtak a hirdetők több pénzt, a hazaiaknak 0,2 százalékkal kevesebb jutott, mint egy éve. Így az online hirdetésekre költött pénz 59 százaléka a globális szereplőkhöz került; 2016 óta minden évben 2 százalékponttal nőtt ez az arány.

Az sem csoda, hogy a járványügyi korlátozásokat a reklámbevételeket nézve a mozi szenvedte meg a legjobban, ott 59 százalékkal kevesebb pénzt fizettek a reklámokért a hirdetők. A rádiók reklámbevételei 11, a sajtóé 10,6, a tévéké 3,8 százalékkal esett vissza, a közterületi reklámokra pedig 10,2 százalékkal kevesebbet költöttek.

Ami a sajtót illeti: a teljes árbevétel 2020-ban 101 milliárd forint volt. Ebből 53 milliárdot jelentett a lapeladás, 37 milliárdot a hirdetési bevétel, 11,5 milliárdot pedig a kiadók online bevételei.

Az is kiderül a számokból, hogy az állam változatlanul komolyan befolyásolja a reklámpiacot. Pontos számokat egyelőre csak tévés reklámpiacról közölte, ott az állami költések 11,4 százalékkal nőttek 2019-hez képest, az összes tévés reklámköltés 14 százalékát az állam adta. A digitális költéseknél is a „jelentősen emelkedő” állami reklámköltések segítettek, ráadásul a közlemény megfogalmazása szerint

mindez meglehetősen egyenlőtlenül segítette a különböző szereplőket, voltak olyanok, akiket semennyire, míg másokat pedig jelentős mértékben.

Ha azonban nem csak a reklámokra költött pénzt nézzük, hanem az összes kommunikációs kiadást, akkor látszik igazán, hogy nagy a baj. Gulyás János, az MRSZ elnöke ezt úgy fogalmazta meg:

„a Covid-válság miatt elinduló brutális lejtmenetet 2020-ban a reklámszakma jól és példamutatóan reagálta le a tartalékait bedobva és a lehetőségeket megragadva. De ez csak ideiglenesen tartható fent minden területen, hiszen paraszthajszálon függnek és a közeli összeomlás szélén állnak egyes területek”.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!