Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Lázár János kiadta az ukázt, a végrehajtásért Hegyi Zsolt MÁV-vezér lesz a felelős.
Lázár János építési és közlekedési miniszter pontos határidőkkel hosszú feladatsor végrehajtására kötelezte a MÁV vezérigazgatóját. Az utasítás a péntek esti Hivatalos Értesítőben jelent meg.
Június 1-től visszafizetik a vonatjegy árának felét, ha a járat legalább 20 percet késett. A havi bérletesek 10 százalékos mértékű kedvezményt vehetnek igénybe a következő vármegye- vagy országbérlet árából a megvásárlás módjára tekintet nélkül, amennyiben a vonat, illetve busz az adott hónapban legalább öt alkalommal alkalmanként minimum 20 percet késik.
A MÁV-csoport összes pályaudvari mosdóját felújítják 2025. december 31-ig. A WC- és mosdóhasználatért készpénzzel és elektronikusan is lehet majd fizetni, úgy, hogy a MÁV-csoport utasai – akár MÁV Plusz applikációval, akár érvényes jeggyel vagy bérlettel – az illemhelyiségeket ingyenesen használhassák. „A feladat teljesítése során a MÁV törekedni köteles a használat után beszedett minél nagyobb bevétel elérésére”, ugyanakkor köteles biztosítani az illemhelyiségek, bennük a szükséges fogyóeszközök és infrastruktúra folyamatos rendeltetésszerű használatát.
Április 1-től takarítószemélyzet lesz folyamatosan az IC vonatokon, illetve 1000 darab új autóbuszt szereznek be a jövő év közepéig, közülük 500-at már idén.
Korszerűsítik a mozdony-flottát. Az első ütem határideje 2025. december 31., a másodiké 2026. december 31. 2026. május 31-ig a flotta minden második mozdonya, az InterCity járatok esetén közel 90 százaléka esetében történjen meg a korszerűsítés úgy, hogy a 2025. évben legalább 55, a 2026. évben további 15 mozdony álljon szolgálatba. 2025. június 15-ig újítsanak fel és helyezzenek újból forgalomba 100 vasúti kocsit. Ennek részeként 50, alkatrészhiány miatt a forgalomból kivont InterCity kocsi, valamint 285 új vasúti kocsi beszerzésére irányuló előzetes piaci konzultációt írjanak ki 2025. február 28-ig. Ez a dátum így jelent meg a hivatalos lapban, pedig az utasítás kelte március 7.
A GYSEV „egyes erőforrásait beforgatják” a MÁV-hoz: 733 kilométer kijelölt vasútvonalat a pályaműködtetés tekintetében legkésőbb 2025. június 30-ig átadnak a GYSEV Zrt. működtetésébe, további néhány vonalon pedig a személyszállítási szolgáltatásokat adják át legkésőbb 2026. március 30-ig.
Bevezetik a MÁV-buszt mint szolgáltatást: 2025. április 30-tól a nyári szezonban álljon rendelkezésre legalább 200 db autóbusz, amelyek erősítő járatként tudják kísérni, szükség esetén pedig helyettesíteni a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat.
Szintén április 30-tól (a nyári főszezonban) jegyvásárláskor egyértelműen tájékoztatni kell az utast, hogy egy-egy jármű rendelkezik-e klímával, és amennyiben az utas nem talál klímás vonatot az adott viszonylaton, a MÁV-csoport garantáljon számára ugyanolyan feltételekkel klímás erősítő buszjáratot.
Április 1-től új applikációt vezetnek be MÁV Plusz néven, beépített késés-ellenőrzési funkcióval. Lesz benne utastájékoztatási és ügyfélszolgálati funkció, a késés utáni kártérítés érvényesítését lehetővé tevő „késési biztosítás” funkció, valamint 2026. január 1-jei határidővel a WC és mosdó használatát biztosító beléptetési funkció.
Mindez szombattól hatályos, végrehajtásáért a MÁV tavaly kinevezett vezérigazgatója, Hegyi Zsolt felelős.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Amióta a légitársaságok súlyos tízezreket számolnak fel a poggyászért, az nyer, aki megtanul praktikusan pakolni. Jobb előre felkészülni, hogy amikor tényleg odajutunk, pár perc alatt végezzünk vele, és a helyszűke se okozzon gondot. Íme tíz tipp egy veterán utazótól, hogy indulás előtt és után is flottul menjen minden.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?