A tej- és a tojáspiacra is rászáll a GVH

A hivatal elnöke szerint a fogyasztói kosár jelentős részét teszik ki ezek az élelmiszerek, az áraikban pedig nagy volt az „emelkedés, illetve a hullámzás”.

  • HVG HVG
A tej- és a tojáspiacra is rászáll a GVH

Gyorsított ágazati vizsgálatokat indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a tej és tejtermékek, illetve a tojás hazai piacán – jelentette be Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a Gazdasági Bizottság keddi ülésén, ahol a 2024-es év eredményeit is ismertette.

Szerinte „az elmúlt időszakban széles körben tapasztalható jelenség volt, hogy mind a tejtermékek, mind az étkezési tojás ára jelentősen fluktuált. Emellett azt láttuk, hogy ezen termékek fogyasztói árai jelentősen megugrottak a közelmúltban. A tejtermékek és a tojás jelentős részét teszik ki az átlagos hazai fogyasztói kosárnak, amely tovább fokozza az elmúlt időszakban tapasztalt ármozgások vizsgálatának indokoltságát.”

A gyorsított ágazati vizsgálat a versenytörvényben rögzített, piaci problémák feltérképezésére szolgáló eljárás olyan esetekben, amikor a körülmények a verseny torzulására vagy korlátozódására utalhatnak, és sürgős beavatkozás indokolt az adott szektorban.

Arra már nem tért ki a GVH elnöke, hogy a verseny torzulását leginkább az olyan hatósági, illetve kormányzati intézkedések okozzák, mint 2022-ben az árstop, vagy az idén március közepén bevezetett árrésstop, amely 10 százalékban maximálta a beszerzési és a nettó fogyasztói ár között realizálható árrést.

A GVH a piaci szereplőktől összegyűjtött – kötelező válaszadáson alapuló – információk elemzésével „tárja fel a verseny esetleges torzulásának okait, hogy szükség esetén megfelelő lépéseket tehessen”. Az adatok elemzését követően a GVH nyilvános jelentést ad ki, ennek elkészítésére egy hónapja van a versenyhivatalnak.

A Gazdasági Versenyhivatal 2023-ban két élelmiszerpiaci gyorsított ágazati vizsgálatot is lefolytatott a tejtermékek és a tartós élelmiszerek piacán, Rigó Csaba állítólag ezek alapján kezdeményezte az online árfigyelő rendszer felállítását.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.

Milyen hatása lehet az új, 3 százalékos kamatozású lakásvásárlási hitelnek?

Orbán Viktor bejelentése alapján 3 százalékos kamatozás mellett kaphatnak lakáscélú jelzáloghitelt azok, akik első ingatlanjukat vásárolnák meg. De mennyit nyerhetnek az érintettek az új kölcsön indulásával? Hogyan hathat az új támogatás a lakáspiacra? Milyen feltételei lehetnek? A Bankmonitor szakértői elemezték a bejelentést.