Lázár Jánosék rejtélyes egyeztetéseken hitegettek a plázastop szigorításáról

Piaci források szerint a Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel. A jelek szerint az érintettek által erősen kritizált tervezetből jogszabály lesz.

Lázár Jánosék rejtélyes egyeztetéseken hitegettek a plázastop szigorításáról

A kereskedők, ingatlanpiaci szereplők, befektetők panaszai nem találtak meghallgatásra, a Lázár János vezette építési minisztérium (ÉKM) lényegében változatlan formában terjeszti a kormány elé a plázastop-szabályok szigorítását – értesült a HVG piaci forrásokból. A kormány pedig várhatóan elfogadja a javaslatot, így abból hamarosan jogszabály lesz.

Lapunk információi szerint a szakminisztérium egyeztetett egyes szereplőkkel, akiket igyekezett megnyugtatni, hogy

bár maguk az új szabályok talán aggodalomra adnak okot, de a majdani alkalmazásuktól nem kell tartaniuk.

Az ÉKM egyelőre nem válaszolt a HVG kérdéseire, ha ez megtörténik, cikkünket frissítjük.

Kivel egyeztettek és miről?

Nem világos, hogy az ÉKM pontosan kikkel egyeztetett. Az érintettek egyik körét a kiskereskedők alkotják. Az építési minisztérium mind a mai napig nem egyeztetett az Országos Kereskedelmi Szövetséggel (OKSZ) a plázastop-szabályok módosításáról – mondja Kozák Tamás, a szervezet főtitkára. Az OKSZ a tervezet társadalmi egyeztetése során elküldte észrevételeit a szaktárcának.

Az egyeztetésre bocsátott tervezethez képest bármiféle kompromisszumos megoldás, kisebb-nagyobb módosítás elégtelen volna,

nem jelentene érdemi segítséget a tervezet bevezetése után várható káros hatások mérsékléséhez, csak a tervezet teljes átdolgozása lehet járható út – hangsúlyozza az érdekképviseleti vezető.

Még ha a kormány a jogszabály esetleges életbe lépését követően nem is élne az új szabályok biztosította sokkal szélesebb és erősebb engedélyezési jogkörével, a regulák puszta léte rendkívül káros lehet.

2024-ben a kereskedelmi ingatlanok magyarországi piacán a befektetések értéke mintegy 400 millió eurót tett ki, ami 28 százalékkal elmaradt a 2023-as – már akkor is alacsony szinten tartózkodó – forgalomtól, a szigorítás ezt a helyzeten tovább súlyosbítaná. Amennyiben egy ingatlanfejlesztő nem tudja előzetesen bemutatni a banknak, kik lesznek a vevői vagy bérlői, az beruházási kockázatot jelent és megdrágítja a finanszírozást, visszaveti a beruházásokat – figyelmeztet Kozák Tamás.

Plázabelső.
Túry Gergely

Nincs észszerű magyarázat

„Minden adminisztratív beavatkozás versenyhátrányhoz vezet” – mondta korábban lapunknak Nyúl Sándor ingatlanfejlesztő, a Gránit Bank felügyelőbizottságának elnöke, aki negyven évig dolgozott Demján Sándorral. Könnyű megfejtés lenne, hogy most is „csak” a multikiskerláncok vegzálása a cél.

Ez már a befektetőket, az ingatlanfejlesztőket is elbizonytalaníthatja, elriaszthatja.

Egyszerűbben mondva: azok a befektetők, akik régiós vagy európai léptékben dolgoznak, átcsoportosíthatják a tőkéjüket, s inkább külföldön kezdenek új fejlesztésbe. Ő is, pontosabban családi cége, amelyben az operatív dolgokat már a következő generáció viszi, dönthet így. (A család 66 milliárdos vagyonával a száz leggazdagabb magyar listájának 46. helyén áll.)

A kérdés, ez kinek jó, kinek az érdeke?

– vetette fel Nyúl Sándor, de nem válaszolta meg. Észszerű magyarázat nem is adható a tőke elkedvetlenítésére egy olyan országban, amelynek a gazdasága képtelen beindulni. Ráadásul a kormány épp a lakossági fogyasztástól remél elmozdulást. Arról nem beszélve, hogy még a kormányhoz közelálló ingatlanfejlesztőknek sem lehet olyan „életbiztosításuk”, ami garantálná, hogy a plázáikból egyetlen, 400 négyzetméternél nagyobb helyiség bérlője sem akar elmenni vagy átalakítani az üzletét; igaz, ha ez bekövetkezne, esetükben valószínűleg csont nélkül érkezne a szükséges engedély.

Nyúl Sándor
Túry Gergely

Minek kellene a szabály, ha nem használják?

Különösen nehezen értelmezhető a szigorítás, ha igaz, hogy az ÉKM háttéregyeztetéseken azt állította: a kormány nem kíván (vissza)élni a szélesebb jogkörökkel. Hiszen ha a jogköröket nem kívánják használni, mi szükség volna a bevezetésükre?

Korábban a minisztérium azzal indokolta a módosítást a HVG-nek, hogy szó sincs szigorításról, „csupán az eredeti jogalkotói szándék érvényesítéséről, és az ott élők a védelméről”.

Valójában nagyon is szigorításról van szó:

a tervezet szerint nemhogy építeni, de átalakítani, megvenni vagy bérbe adni sem lehetne

400 négyzetméternél nagyobb kereskedelmi ingatlanokat kormányzati engedély nélkül, ha azokat továbbra is kereskedelmi célból hasznosítanák.

Ez a plusz – új tulajdonoshoz vagy bérlőhöz kötött – engedélyezés minimum bizonytalanságot teremt, még akkor is, ha az illetékes kormányhivatal nem fog kukacoskodni. A bizonytalanság pedig – ahogy a HVG-nek névvel és név nélkül nyilatkozó szereplők is hangsúlyozzák – drágább finanszírozást jelent.

Az pedig nehezen látható, mennyire érdeke a lakosságnak, hogy állami szinten döntsenek arról, mondjuk egy plázában egy bolt bérletét átveheti-e egy elektronikai üzlet egy cipőbolttól.

Lázár János ledobta az atombombát: a kormány a bevásárlóközpontokat is kinyírná a plázastop szigorításával

Megvenni, sőt bérelni is csak külön kormányzati engedéllyel lehetne közepestől nagyobb kereskedelmi ingatlanokat. A „plázastop” eredetileg az élelmiszermultik ellen született, de az új szabály az igazi plázákat, sőt az egész kereskedelmiingatlan-piacot nyírná ki. A minisztérium senkivel sem egyeztetett, az érintettek nem értik, mi végre az értelmetlen szigorítás.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.