Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Piaci források szerint a Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel. A jelek szerint az érintettek által erősen kritizált tervezetből jogszabály lesz.
A kereskedők, ingatlanpiaci szereplők, befektetők panaszai nem találtak meghallgatásra, a Lázár János vezette építési minisztérium (ÉKM) lényegében változatlan formában terjeszti a kormány elé a plázastop-szabályok szigorítását – értesült a HVG piaci forrásokból. A kormány pedig várhatóan elfogadja a javaslatot, így abból hamarosan jogszabály lesz.
Lapunk információi szerint a szakminisztérium egyeztetett egyes szereplőkkel, akiket igyekezett megnyugtatni, hogy
bár maguk az új szabályok talán aggodalomra adnak okot, de a majdani alkalmazásuktól nem kell tartaniuk.
Az ÉKM egyelőre nem válaszolt a HVG kérdéseire, ha ez megtörténik, cikkünket frissítjük.
Nem világos, hogy az ÉKM pontosan kikkel egyeztetett. Az érintettek egyik körét a kiskereskedők alkotják. Az építési minisztérium mind a mai napig nem egyeztetett az Országos Kereskedelmi Szövetséggel (OKSZ) a plázastop-szabályok módosításáról – mondja Kozák Tamás, a szervezet főtitkára. Az OKSZ a tervezet társadalmi egyeztetése során elküldte észrevételeit a szaktárcának.
Az egyeztetésre bocsátott tervezethez képest bármiféle kompromisszumos megoldás, kisebb-nagyobb módosítás elégtelen volna,
nem jelentene érdemi segítséget a tervezet bevezetése után várható káros hatások mérsékléséhez, csak a tervezet teljes átdolgozása lehet járható út – hangsúlyozza az érdekképviseleti vezető.
Még ha a kormány a jogszabály esetleges életbe lépését követően nem is élne az új szabályok biztosította sokkal szélesebb és erősebb engedélyezési jogkörével, a regulák puszta léte rendkívül káros lehet.
2024-ben a kereskedelmi ingatlanok magyarországi piacán a befektetések értéke mintegy 400 millió eurót tett ki, ami 28 százalékkal elmaradt a 2023-as – már akkor is alacsony szinten tartózkodó – forgalomtól, a szigorítás ezt a helyzeten tovább súlyosbítaná. Amennyiben egy ingatlanfejlesztő nem tudja előzetesen bemutatni a banknak, kik lesznek a vevői vagy bérlői, az beruházási kockázatot jelent és megdrágítja a finanszírozást, visszaveti a beruházásokat – figyelmeztet Kozák Tamás.
„Minden adminisztratív beavatkozás versenyhátrányhoz vezet” – mondta korábban lapunknak Nyúl Sándor ingatlanfejlesztő, a Gránit Bank felügyelőbizottságának elnöke, aki negyven évig dolgozott Demján Sándorral. Könnyű megfejtés lenne, hogy most is „csak” a multikiskerláncok vegzálása a cél.
Ez már a befektetőket, az ingatlanfejlesztőket is elbizonytalaníthatja, elriaszthatja.
Egyszerűbben mondva: azok a befektetők, akik régiós vagy európai léptékben dolgoznak, átcsoportosíthatják a tőkéjüket, s inkább külföldön kezdenek új fejlesztésbe. Ő is, pontosabban családi cége, amelyben az operatív dolgokat már a következő generáció viszi, dönthet így. (A család 66 milliárdos vagyonával a száz leggazdagabb magyar listájának 46. helyén áll.)
A kérdés, ez kinek jó, kinek az érdeke?
– vetette fel Nyúl Sándor, de nem válaszolta meg. Észszerű magyarázat nem is adható a tőke elkedvetlenítésére egy olyan országban, amelynek a gazdasága képtelen beindulni. Ráadásul a kormány épp a lakossági fogyasztástól remél elmozdulást. Arról nem beszélve, hogy még a kormányhoz közelálló ingatlanfejlesztőknek sem lehet olyan „életbiztosításuk”, ami garantálná, hogy a plázáikból egyetlen, 400 négyzetméternél nagyobb helyiség bérlője sem akar elmenni vagy átalakítani az üzletét; igaz, ha ez bekövetkezne, esetükben valószínűleg csont nélkül érkezne a szükséges engedély.
Különösen nehezen értelmezhető a szigorítás, ha igaz, hogy az ÉKM háttéregyeztetéseken azt állította: a kormány nem kíván (vissza)élni a szélesebb jogkörökkel. Hiszen ha a jogköröket nem kívánják használni, mi szükség volna a bevezetésükre?
Korábban a minisztérium azzal indokolta a módosítást a HVG-nek, hogy szó sincs szigorításról, „csupán az eredeti jogalkotói szándék érvényesítéséről, és az ott élők a védelméről”.
Valójában nagyon is szigorításról van szó:
a tervezet szerint nemhogy építeni, de átalakítani, megvenni vagy bérbe adni sem lehetne
400 négyzetméternél nagyobb kereskedelmi ingatlanokat kormányzati engedély nélkül, ha azokat továbbra is kereskedelmi célból hasznosítanák.
Ez a plusz – új tulajdonoshoz vagy bérlőhöz kötött – engedélyezés minimum bizonytalanságot teremt, még akkor is, ha az illetékes kormányhivatal nem fog kukacoskodni. A bizonytalanság pedig – ahogy a HVG-nek névvel és név nélkül nyilatkozó szereplők is hangsúlyozzák – drágább finanszírozást jelent.
Az pedig nehezen látható, mennyire érdeke a lakosságnak, hogy állami szinten döntsenek arról, mondjuk egy plázában egy bolt bérletét átveheti-e egy elektronikai üzlet egy cipőbolttól.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Van lelkifurdalásom, lehettem volna vagányabb vagy harciasabb, de évekig tudomásul vettük, hogy az MNB alapítványait és ingatlanfejlesztéseit nem ellenőrizhetjük – ismeri el Nyikos László felügyelőbizottsági tag.
Sikerült megállapodniuk a találkozó helyszínéről is.
Szamos Miklós 78 éves volt, szívinfarktus végezhetett vele, miután az önkormányzat rátette a kezét legendás cukrászdájára.
Az eset Magyar Péter országjárásának gyulai állomásán, a politikus beszéde közben történt.