Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a.jpg","index":0,"item":"025d52b8-e307-4a33-b9e5-0c77b81d1a81","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","timestamp":"2025. január. 21. 07:21","title":"Magyar árakat kapott a vadonatúj 7 üléses VW Tayron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa6a027c-3fb6-4302-8e24-f5b9fc38f70f","c_author":"Gergely Zsófia","category":"360","description":"„A Mikulásgyár lett szerelem helyett A szerelem az életemben” – foglalja össze elmúlt 20 évét Zsolnai Endre. Utolsó rendezvénye huszonmilliós mínusszal zárt, és ezt nincs miből kifizetnie, ezért most nem lát komoly esélyt a Mikulásgyár fennmaradására, de még nem mondott le róla végleg. Úgy látja, azért fogytak el a támogatók, mert „mindenki idomul, igazodik, tetőfokára hág az öncenzúra, a szervilizmus, a fortélyos félelem igazgat. Hogy valójában nincs szolidaritás” – HVG-portré.","shortLead":"„A Mikulásgyár lett szerelem helyett A szerelem az életemben” – foglalja össze elmúlt 20 évét Zsolnai Endre. Utolsó...","id":"20250121_hvg-portre-zsolnai-endre-mikulasgyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa6a027c-3fb6-4302-8e24-f5b9fc38f70f.jpg","index":0,"item":"860b9824-a523-40b7-a2d2-065adf9dbb83","keywords":null,"link":"/360/20250121_hvg-portre-zsolnai-endre-mikulasgyar","timestamp":"2025. január. 21. 19:30","title":"Zsolnai Endre, a Mikulásgyár főszervezője: „Kirakatország vagyunk, Majomország”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"No gender, no migration – ez lehetne a mottója annak a rendeletcsomagnak, amelyet a jelek szerint Trump már a beiktatását követő órákban aláír majd.","shortLead":"No gender, no migration – ez lehetne a mottója annak a rendeletcsomagnak, amelyet a jelek szerint Trump már...","id":"20250120_trump-elnokseg-rendeletek-beiktatas-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60bdaed1-f5cd-4481-8f43-1604ee322d54.jpg","index":0,"item":"1456c689-fc4b-4ea9-b041-3b8d17a1e3db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_trump-elnokseg-rendeletek-beiktatas-usa","timestamp":"2025. január. 20. 17:00","title":"Viszlát, home office és illegális bevándorlók, vámháború, nem a genderre – ezekkel a rendeletekkel kezdheti Trump a második elnöki ciklusát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"071e20a4-8fb9-4ade-b7d3-fbd8645ea45c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók új, eddig nem ismert mellékhatásait tárták fel az a cukorbetegség kezelésére kifejlesztett gyógyszereknek, mint amilyen például az Ozempic is. Ezek között pozitívakat és negatívakat is találni.","shortLead":"Amerikai kutatók új, eddig nem ismert mellékhatásait tárták fel az a cukorbetegség kezelésére kifejlesztett...","id":"20250122_szemaglutid-ozempic-fogyokura-gyogyszer-injekcio-mellekhatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/071e20a4-8fb9-4ade-b7d3-fbd8645ea45c.jpg","index":0,"item":"0f1880ec-4e81-4118-950e-27dcdb1cacff","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_szemaglutid-ozempic-fogyokura-gyogyszer-injekcio-mellekhatas","timestamp":"2025. január. 22. 13:05","title":"Kiderült, milyen mellékhatásai vannak a mostanában mindenkit lefogyasztó csodainjekciónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba03eeb1-36ce-404e-823f-19f122f0909d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Azzal érvvel, hogy néhány évszázaddal ezelőtt is Orosz-tengernek nevezték.","shortLead":"Azzal érvvel, hogy néhány évszázaddal ezelőtt is Orosz-tengernek nevezték.","id":"20250121_fekete-tenger-atnevezes-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba03eeb1-36ce-404e-823f-19f122f0909d.jpg","index":0,"item":"d20b72c5-5e71-4037-a510-a9e24425b911","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_fekete-tenger-atnevezes-oroszorszag","timestamp":"2025. január. 21. 15:39","title":"Trump után szabadon: egy orosz képviselő Orosz-tengerré nevezné át a Fekete-tengert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"„Újabb hosszú felfordulás kezdődik az amerikai közéletben.” „Ilyen visszatérést Amerika idáig nem látott, az ellenfelek a padlón, teljesen demoralizálódva.” „Trump rajtja jobb volt, mint ahogy azt pár hónapja gondolhattuk volna.” „Fel kell készülni arra, hogy akárcsak a magyaroknál, sok átlag amerikai sem talál semmi kivetnivalót abban, ha dekrétumokkal irányítják az országot.” „Ha a társadalom látja, hogy valójában mit akarnak az oligarchák, akkor egyértelmű lesz, hogy vissza kell venni tőlük a hatalmat” – erős mondatokkal értékelik a nemzetközi sajtóban Trump visszatérését.","shortLead":"„Újabb hosszú felfordulás kezdődik az amerikai közéletben.” „Ilyen visszatérést Amerika idáig nem látott, az ellenfelek...","id":"20250121_Nemzetkozi-lapszemle-Trump-beiktatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"509686cb-0fe6-4f74-9aec-b69f5c0c9b6c","keywords":null,"link":"/360/20250121_Nemzetkozi-lapszemle-Trump-beiktatasa","timestamp":"2025. január. 21. 10:30","title":"„Ez most Trump zűrös, veszélyes világa” – emésztik a világlapok az amerikai elnök visszatérését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"197d5675-f5e3-4d22-8eaa-912f443cddd8","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Egészséges versenypiac nélkül nincs egészséges megtakarítási struktúra – ad magyarázatot Karagich István, a Blochamps Capital tanácsadó cég tulajdonosa arra, miért a leggazdagabb egy százalék gyarapszik a leggyorsabban, miközben egyre kevesebbeknek van érdemi megtakarításuk. Interjú.","shortLead":"Egészséges versenypiac nélkül nincs egészséges megtakarítási struktúra – ad magyarázatot Karagich István, a Blochamps...","id":"20250121_hgv-karagich-istvan-blochamps-capital-vagyonkoncentracio-privatbank-","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/197d5675-f5e3-4d22-8eaa-912f443cddd8.jpg","index":0,"item":"42dae7d6-09ca-4f0b-9859-77a182fe11cc","keywords":null,"link":"/360/20250121_hgv-karagich-istvan-blochamps-capital-vagyonkoncentracio-privatbank-","timestamp":"2025. január. 21. 10:00","title":"„Simicska óta nem az ideológia, hanem a parancsuralom és a puszta anyagi érdek köti össze a kivételezetteket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b4a596b-bc90-4576-8906-c7d3481b50c4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 61 éves nő egy részben a családtagjaiból álló bűnbanda élén állva vezette az idősotthont, ahol a gyanú szerint kicsalták az ápoltak vagyonát.","shortLead":"A 61 éves nő egy részben a családtagjaiból álló bűnbanda élén állva vezette az idősotthont, ahol a gyanú szerint...","id":"20250121_kecskemet-illegalis-idosotthon-gyanusitas-rendorseg-gondatlan-emberoles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b4a596b-bc90-4576-8906-c7d3481b50c4.jpg","index":0,"item":"8344a0ed-9661-4da5-afd2-1dad79047278","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_kecskemet-illegalis-idosotthon-gyanusitas-rendorseg-gondatlan-emberoles","timestamp":"2025. január. 21. 12:10","title":"Gondatlan emberöléssel is meggyanúsították az illegális kecskeméti idősotthon vezetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Százhatvanezer autó hajtott naponta a hatsávos, zsúfolt úton, amely egy valahai folyó fölött húzódott. Az utat azonban visszaalakították folyóvá. A Dél-Korea fővárosában, Szöulban húzódó zsúfolt autóút eltűntetése valami olyasmit üzen: a megapoliszok lehetnek emberibb élőhelyek is.
..ilyen lett. A folyó és a városlakók egymásra találása
A brit The Guardian szemlézte cikkében annak a különösnek tűnő, de nagyon is tudatos urbanisztikai húzásnak a történetét, amely dél-koreai várostervezési szakemberek nevéhez fűződik. Szöul a világ hetedik legnagyobb városa. Zsúfolt, zajos, mint bármely ázsiai megapolisz. Az idősek még emlékeznek arra, hogy az 5,8 kilométeres Cheon Ggye Cheon folyó a város déli szegényebb és északi jómódúbb negyedeit választotta el. Ötven éve még ruhákat mostak a vizében és gyerekek hancúroztak benne, ahogy azonban a városban átvette az uralmat az autóforgalom, úgy egyre inkább "útban lett" ez a meder, amelyben amúgy csak az év bizonyos szakaiban folydogált a víz. 1958-tól kezdve hatsávos út alakult ki a helyén, amely felett egy felüljáró is húzódik. Most azonban megfordult a trend: 2003-tól kezdve egy hatalmas projekt keretében "visszaállították" a folyót az út helyébe, valamint óriás parkot létesítettek partján.
A városlakók között végzett kutatás kimutatta, a levegőt és a vizet tartják legfontosabbnak és leginkább megőrzendő értéknek a szöuliak. Meglepő volna, ha bárhol másutt a világon egyéb eredmény jönne ki, ám itt, a dél-koreai fővárosban komolyan is vették mindezt a városvezetők.
Pedig a "rekultiváció" elsőre a megváltozott életforma és kultúra lehetőségeibe ütközőnek tűnhetett: a folyó helyén futó út naponta 160 ezer autónak jelentett közlekedési lehetőséget. Egyben szimbóluma is volt a földművesországból ipari nagyhatalommá vált Koreának. 1999-ben merült el az ötlet, hogy ezt a szimbólumot lerombolják.
A The Guardian Ki Jeon Hvang professzort, urbanisztikai szakembert idézi. "Különös dolgot tapasztaltunk. Úgy adódott, hogy a város három nagy közlekedési alagútjából egyet le kellett zárni. Az autóforgalom nem duzzadt fel, hanem ellenkezőleg, lecsökkent. Úgy találtuk, hogy az úgynevezett Braess paradoxonba ütköztünk. Azaz, ha elveszel területeket a közlekedés elől, azzal adott esetben segíteni tudod a forgalom folyamatosságát, ha azonban hozzáadsz újabb területeket a már meglevőkhöz, akkor gyakorta rosszabb lesz a közlekedés állapota."
Való igaz -tesszük hozzá mi - a várostervezők egy ideje már szerte a világon arról beszélnek, hogy a városi utak szélesítése nem csökkenti, hanem ellenkezőleg, generálja a járműforgalmat. Azonban 1999-ben, Szöülban ezt belátni talán nem volt egyszerű. Hat hónapig csak az elképzelt rekultiváció lehetséges hatásait vizsgtálták a koreai szakemberek. Az jött ki, ha csak enyhén is, de javíthat a közlekedés állapotán. A főváros jóváhagyta a tervet, nem utolsó sorban azért, mert Li Mjung-bak főpolgármester hitt benne.
A munka 2003-ban kezdődött. Az út kialakítása húszéves folyamat volt, a folyóvá való visszalakítás és a környezet radikális megváltoztatása két évig tartott. Összesen 380 millió dollárba került, 620 ezer tonna betont és aszfaltot kellett hozzá megmozgatni, 22 új hidacskát építeni a meder fölé, amelyben föld alatti vizekből pótolták vissza a vizet. Hvang professzor így összegez:"Különféle hatásai voltak az autóút megszüntetésének. Például eltűntek az autók, azaz nem nőtt zsúfoltság. Sokan egyszerűen feladták az autóval való közlekedést és az ezzel párhuzamosan bővített tömegközlekedést kezdték itt használni."
Mellékhatásként a folyó hűteni kezdte a levegőt, segítette a levegőmozgást, ami tisztította is a várost. A szöuli példára több helyen is felfigyeltek. Sanghaj és Tokió hasonló környezeti átalakításokon gondolkodik, a "lakosságbarát" városi folyók használatával. A kritikusok azonban azt mondják, mindez csak a valós urbanisztikai problémák elkendőzése, illetve a profit-szempontok térhódítása. Hiszen több tízezer embert kényszerített arra, hogy máshova költözzön, a megváltozott környékre pedig a gazdagabbak jönnek, akik szívesebben költöznek olyan helyre, ahol szép a panoráma.
Nemzetközi szakemberek szerint azonban - összegez a brit lap - felelős és igencsak kreatív várospolitikai döntés született Szöulban, amikor a piszkos többsávos utat folyóvá alakították vissza, és ismét meghódították a területet a gyalogosok számára. Naponta harmincezren sétálnak ma a folyóparton. Li Mjung-bak, az egykori főpolgármester pedig indul az államelnöki pozíció megszerzéséért.
Ha ma egyesülne Észak- és Dél-Korea, az együttes GDP-jük legalább kétszeresét kitevő költséggel járna - vélekedett a Standard and Poor's hitelminősítő vezető közgazdásza, akit a dél-koreai sajtó idézett.