Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d2565afc-f258-4dc8-a56b-24eb6cce3f26","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Egyre komolyabb problémát jelent a világban az antibiotikum-rezisztencia, és nem is könnyű az ez ellen küzdő készítmények fejlesztése. Ez azonban a jövőben megváltozhat.","shortLead":"Egyre komolyabb problémát jelent a világban az antibiotikum-rezisztencia, és nem is könnyű az ez ellen küzdő...","id":"20250313_Az-antibiotikum-rezisztencia-kialakulasaval-szemben-keresnek-uj-megoldast-szegedi-kutatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2565afc-f258-4dc8-a56b-24eb6cce3f26.jpg","index":0,"item":"9ebec78f-18bd-4b78-9e84-402b8a22933d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_Az-antibiotikum-rezisztencia-kialakulasaval-szemben-keresnek-uj-megoldast-szegedi-kutatok","timestamp":"2025. március. 13. 17:03","title":"Áttörés jöhet a „csendes világjárvány” elleni küzdelemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sebián-Petrovszki László belenézhetett a szerződésekbe, azonban az adatok egy részét kitakarták, így nem derült ki, ki írta a szerződést és ki döntött róla.","shortLead":"Sebián-Petrovszki László belenézhetett a szerződésekbe, azonban az adatok egy részét kitakarták, így nem derült ki, ki...","id":"20250312_per-dk-olimpia-parizsi-luxusszalloda-sulyok-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65.jpg","index":0,"item":"851ba0bb-b29b-4da3-96b7-17d0150b9da0","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_per-dk-olimpia-parizsi-luxusszalloda-sulyok-tamas","timestamp":"2025. március. 12. 17:55","title":"Perre megy a DK, hogy kiderüljön, mi történt az olimpia alatt a párizsi luxusszállodai szobákkal, amit Sulyoknak szántak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0afea2d1-cf1b-4bdd-9664-56e3bfcf37c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól egyelőre csak annyit tudtak kiperelni, hogy 15 alkalommal fordult elő ilyen.","shortLead":"A Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól egyelőre csak annyit tudtak kiperelni, hogy 15 alkalommal fordult elő ilyen.","id":"20250314_kehi-ellenorzes-adatigenyles-atlatszo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0afea2d1-cf1b-4bdd-9664-56e3bfcf37c4.jpg","index":0,"item":"90e0183c-8d81-4a07-b304-d69d6e2dd351","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_kehi-ellenorzes-adatigenyles-atlatszo","timestamp":"2025. március. 14. 11:55","title":"Nem árulja el a KEHI, hogy kiket és miért ellenőrzött 2019 és 2022 között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8fded54-e06f-474d-b9fa-c84cd27f0c89","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Elképesztő eladási visszaesés és drámai árfolyamcsökkenés: három hónap alatt 800 milliárd dollárral a felére esett a Tesla piaci értéke, csak márciusban 20 százalékos a bukás. A vagyonának nagy részét Tesla-részvényekben tartó Elon Musk tényleg kezdhet aggódni? Hiszen hiteleinek fedezetét is ezek a részvények adják.","shortLead":"Elképesztő eladási visszaesés és drámai árfolyamcsökkenés: három hónap alatt 800 milliárd dollárral a felére esett...","id":"20250312_Tesla-zosde-zuhanas-musk-nepharag-bojkott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8fded54-e06f-474d-b9fa-c84cd27f0c89.jpg","index":0,"item":"f3061f6c-4363-4ce9-88f6-fe83d46b952c","keywords":null,"link":"/360/20250312_Tesla-zosde-zuhanas-musk-nepharag-bojkott","timestamp":"2025. március. 12. 15:45","title":"Bejött a bojkott, de megállítja-e Elon Muskot a Tesla szédítő zuhanása?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58bf6a45-cd3c-4f3a-b66f-3c4fc951e7ea","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A gazdái állatorvoshoz siettek a macskával, de az olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy elpusztult.","shortLead":"A gazdái állatorvoshoz siettek a macskával, de az olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy elpusztult.","id":"20250312_fejbe-lott-auto-macska-szombathely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58bf6a45-cd3c-4f3a-b66f-3c4fc951e7ea.jpg","index":0,"item":"b8c677fb-e129-428d-be58-88b592414095","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_fejbe-lott-auto-macska-szombathely","timestamp":"2025. március. 12. 20:21","title":"Fejbe lőttek Szombathelyen egy autón fekvő macskát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36f1230d-e0d0-4633-82a8-685b5bcd9399","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elon Musknak már a puszta ténykedése is jogellenes, a Trump–Zelenszkij-találkozón kialakult vita pedig elkerülhetetlen volt – mondta Kis János filozófus a Magyar Narancsnak adott kétrészes interjúban, amelyben egy esetleges magyarországi kormányváltás forgatókönyveit vette sorra. ","shortLead":"Elon Musknak már a puszta ténykedése is jogellenes, a Trump–Zelenszkij-találkozón kialakult vita pedig elkerülhetetlen...","id":"20250313_Kis-Janos-filozofus-Donald-Trump-Orban-Viktor-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36f1230d-e0d0-4633-82a8-685b5bcd9399.jpg","index":0,"item":"27e98350-1f17-4584-81f1-62ef63e22db3","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Kis-Janos-filozofus-Donald-Trump-Orban-Viktor-Magyar-Peter","timestamp":"2025. március. 13. 11:28","title":"Kis János: Attól tartok, Magyar Péter eddigi stratégiája nem fog működni ezután","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00a2ad27-0729-4481-82c3-c0714d978382","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Benjamin Netanjahu, aki ellen a Nemzetközi Büntetőbíróság elfogatóparancsot adott ki, három héten belül érkezik.","shortLead":"Benjamin Netanjahu, aki ellen a Nemzetközi Büntetőbíróság elfogatóparancsot adott ki, három héten belül érkezik.","id":"20250312_Par-heten-belul-Budapestre-jon-az-izraeli-miniszterelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00a2ad27-0729-4481-82c3-c0714d978382.jpg","index":0,"item":"3aef28d3-c3e3-462f-9e34-30f046b73df7","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Par-heten-belul-Budapestre-jon-az-izraeli-miniszterelnok","timestamp":"2025. március. 12. 19:01","title":"Budapestre jön az izraeli miniszterelnök, nem fogják elfogni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ca1a0ce-e27c-4823-a7d3-8c5a842d357c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Jurij Usakov elnöki tanácsadó szerint a tűzszünettel csak időt biztosítanának az ukrán csapatok számára, hogy összeszedjék magukat.","shortLead":"Jurij Usakov elnöki tanácsadó szerint a tűzszünettel csak időt biztosítanának az ukrán csapatok számára...","id":"20250313_kreml-tuzszunet-elutasitas-usakov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ca1a0ce-e27c-4823-a7d3-8c5a842d357c.jpg","index":0,"item":"3739d781-62d4-4146-8bf0-4177dacd0ba4","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_kreml-tuzszunet-elutasitas-usakov","timestamp":"2025. március. 13. 14:41","title":"A Kreml elutasítja az ideiglenes tűzszünet ajánlatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hol is lehetne méltóbb helyen kiállítani a szocialista korszak kereskedelmi plakátjait, mint a Vasért volt bemutatótermében? Az épület története – amelynek első emeleti, tágas, tetővilágításos termében az állami nagyvállalat által forgalmazott termékeket lehetett megtekinteni az 1980-as évek elején – jóval korábbi időkre nyúlik vissza, és már a kezdetektől kapcsolódott a kereskedelemhez. A Műértő cikke.
A Vasért volt bemutatótermének helyén a Hecht család papíráruboltja állt itt, amelyet 1906-1907-ben Lajta Béla tervezett át és látott el a ma is látható szecessziós homlokzattal. Később bankfiók vette használatba, ma pedig a Külkereskedelmi Bank tulajdonában van. Amikor a múzeum 2006 szeptemberében székhelyet változtatott, meg kellett válnia a patinás budai Fortuna fogadótól, de a csere igazán nem mondható méltatlannak. Az 1945-1989 közötti korszakot inkább az áruhiány, mintsem az árubőség jellemezte, mégis folyamatosan jelen volt a reklám, s ezzel együtt a sokáig kulcsszerepet játszó médium, a plakát.
A kereskedelem szervezésével, stratégiáival párhuzamosan az áru kínálásának is kialakultak az új szabályai. A kiállítás kronologikusan tekinti át a magyar reklám korszakait. A múzeum profiljának, hagyományainak - és a közönség elvárásainak - megfelelően a rendezők a falakon látható plakátok sorát megszakítva tárgyegyüttesekkel, bolti enteriőrökkel, imitált kirakatokkal, utcákkal szemléltetik a kor kereskedelmét, áruit, a reklám különböző formáit. Ezekkel együtt korabeli riportfotók és a katalógus szövege utal a forgalmazás technikáinak változására, például a tejivók egykori virágzására vagy az önkiszolgáló boltok megjelenésére.
Alig ért véget a II. világháború, a plakátok már hírt adtak a régi-új üzletek megnyitásáról, a „békebeli” minőségű árukról. A márkanevek, szlogenek szeizmográfként jelezték a politikai változásokat. Az államosítás után, a tervgazdaság első korszakában egy időre kétségbe vonták a reklám szükségességét, de a régi szakemberek szívós, ravasz alkalmazkodással átmentették a szakmát. Csak be kellett engedni a politikai propaganda jelszavait, amelyek az új, kommunista állam mindenhatóságát hirdették a gazdaságban, a kereskedelemben, a szociális ellátás biztosításában, az életmód kialakításában. A politikai propaganda egyre finomodva volt jelen; a nevelés, felvilágosítás hangját vette fel, amikor például bizonyos termékcsoportok ismertetéséről, öltözködésről, táplálkozásról volt szó. Ésszerűség, egészség, takarékosság - ezek voltak a kulcsszavak a cipő, a zöldség, a mélyhűtött és a tejtermékek, a készételek és az OTP-takarékbetétkönyv hirdetésekor. A praktikum mellett azért kezdettől ott az elegancia igénye az ékszerek, illatszerek reklámjában. Márkák híján az állami és szövetkezeti áruházakat, a közértet népszerűsítették. Az 1952-ben létrehozott, igényesebb szolgáltatást nyújtó Csemege Kereskedelmi Vállalatnak az emblémája is igényesebb volt: Gábor Pál tervezte, s egészen a rendszerváltásig használatban maradt. A Szivárvány Áruház és a Totó, Lottó szezonális reklámjai vidám képregénysorozatként hatottak, amelyek szolid igényekről beszéltek, és talán lehetett is valódi forgalomélénkítő hatásuk.
A hatvanas években már egyre kevésbé volt szükség a mindenekelőtt fogyasztásra serkentő műfaj lényegétől idegen elemekre. A reklám a modern, komfortos élet szinonimája lett, s az életszínvonal emelkedését hirdető tömegtájékoztatás sem mondhatott le róla. Ahogy a háború utáni újrakezdés szimbóluma a Corvin Áruház volt, a hatvanas éveké a Divatcsarnok. Telitalálat a kurátor, Rédey Judit választása, aki Sós László és Kemény Éva 1964-es Divatcsarnok-plakátját s annak Nyitunk… szlogenjét használta fel plakátnak és katalógusborítónak. A hatvanas években üdítőitalok, kávéfajták, mosószerek és kötöttáruk reklámja versengett a néző figyelméért, s megjelentek a tartós fogyasztási cikkek, például a televízió.
[[ Oldaltörés (Második oldal) ]]
A hetvenes években bontakoztak ki az első kampányok, amelyekben a plakát egyre inkább a mozi- és tévéreklámokkal karöltve jelent meg. A kozmetikumok, a cipők és divatáruk, élvezeti cikkek mellett előtérbe kerültek az elektrotechnikai eszközök, háztartási gépek és a banki szolgáltatások. A kiállítás erénye, hogy ezt szemlélteti is: egy vetítőteremben Sas István reklámfilmjei adnak alapos áttekintést a magyar reklám korszakairól 1971-től a rendszerváltásig. Kívül a kép és a szöveg invitál böngészésre, csöndes szemlélődésre, bent a zene, a kimondott szlogen, a gondosan koreografált mozgás, a helyzetkomikum, a különböző modelltípusok és helyszínek komplex együttese foglalja le érzékeinket.
Gönczi-Gebhardt Tibor: Már 36-an vagyunk
Plakát és Címke Nyomda, Budapest
Nem művészeti kiállításról lévén szó, a válogatás alapja nem a plakát grafikai nyelvének megújítása. Ha fel is villan egy-egy művön eredeti grafikai elgondolás, egyéni stílus, többnyire átlagos, bizonyos sémákat, kész mintákat követő munkákat látunk. Meggyőződhetünk róla, hogy nem feltétlenül a művészileg legkiemelkedőbb reklámok váltak sikeressé, viccben, szállóigében, karikatúrában terjedő slágerré. Filo, Repcze János és Gönczi Gebhardt Tibor a negyvenes és ötvenes évek fordulóján készült plakátjain a harmincas évek tárgyszerű reklámjának visszfénye tükröződik. Szintén korábbi időszakok grafikáját, annak humoros vonulatát viszi tovább a Macskássy testvérek munkássága. Jól érzékelhető, hogy a szocreál megalapozása már a húszas, harmincas években megtörtént, mégpedig az úgynevezett amerikai típusú reklámban. Ennek képviselője, Fejes Gyula az ötvenes években semmit sem változtatott korábbi behízelgő rajzstílusán, csak most munkások kerültek a két világháború közötti kispolgári típusok helyére. A szocreál idealizáló, színezett fotográfiára emlékeztető eszközeit használó Gönczi Gebhardt Tibor és Pál György is dolgozott már a harmincas években. Gönczi az Orion tervezőjével, Bottlik Józseffel együtt a hatvanas években, a modernizálás trendjének engedve ismét váltott.
Lengyel Sándor és Szilas Győző munkái révén a hatvanas évekre is átcsúszott az a divatrajzok eleganciáját és egyfajta finom erotikát képviselő reklámnyelv, amely az ötvenes évek nyugat-európai populáris reklámjában volt uralkodó. Ugyancsak hosszú életet mondhatott a magáénak Magyarországon a kabalafigurákkal, groteszk, játékos alakokkal operáló reklám, így például Röltex Rózsi, Lottó Ottó, különféle macik, medvék, Télapó, Aladdin, szakácsok, kukták, sellők, Jucika típusú (ha netán valaki még emlékezne Pusztai Pál karikatúra képregényére, a „szőke nő” viccek szocialista korszakbeli változatára) háziasszonyok. Könnyed, stilizált rajzuk, bumfordi humoruk, a fotómontázs játékos használata, esetenként slágerré váló szlogenjük tette népszerűvé őket.
[[ Oldaltörés (Harmadik oldal) ]]
A plakát megmutatja innovatív arcát is. A kor grafikai tervezésének megújítói közül Pap Gábor, Szilvásy Nándor és Schmal Károly szerepel. A képzőművészet kortárs irányzataival kacérkodó tervezőgrafikus csoportok, a Quintett és a Perspektíva „pop-artos” munkáiról Bakos István, Kemény György és Simonyi Emőke egy-egy műve tanúskodik. Két generáció, Sándor Margit, Heinzelmann Emma és a fiatalabb Vertel Bea képviseli az egyéni kézjegyre valló szabad rajzot. A stílusidézeteknél és grafikai finomságoknál jóval népszerűbb volt az a humor és fanyarság nélküli elegancia és glamour, amely Szyksznian Wanda plakátjait közismertté tette. Szintúgy népszerűek lettek Tóth József fotós ötletplakátjai, mint Bakos István, Alapfy László vagy Baricz Katalin pusztán az elegáns, jól komponált reklámfotó eszközeire támaszkodó munkái.
Sándor Margit: Fabulon a bőre őre, 1971
Offset Nyomda
A kiállítás a múzeumi átlaghoz képest jól látogatott, a közönség szívesen emlékezik. Sokan önkéntelenül is hangosan kommentálják a látottakat, vagy mert személyes életük elevenedik meg a falakon, vagy mert a mai rafinált technikák és lehetőségek fényében a kiállítás darabjai sokszor naivnak, esetlennek tűnnek. Ez nem elidegenítően hat, épp ellenkezőleg. Hiszen környezetünk tárgyai, ruháink, étkeink, s az ezeket hirdető ismerős képek, szlogenek, versikék, dallamok mi magunk vagyunk. A plakát, a reklámfilm a mindennapi élet, a divat, az életmód, a vizuális kultúra része, s miután szerepét betöltötte, különösen érzékletesen idézi meg korát.
A Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum egy olyan időszak vágyairól, örömeiről beszél, amelynek szinte kizárólag csak negatív oldaláról van szó napjainkban. Ez a tárgyakon és képeken keresztül való emlékezés nincs előzmények nélkül. Figyelemre méltó, hogy először - részben kritikai szándékkal, részben a nosztalgiának engedve - a mostani középgeneráció vetett számot ifjúsága világával (Giccs és kultusz. Tárgykultúra és életérzés az 50-es, 60-as években, Sándor-palota, 1999; 70-es, 80-as évek fesztiválja, Almássy téri Szabadidő Központ, 2000; Poós Zoltán: Szivárvány Áruház. Egy korszak kultikus tárgyai, 2001). A Gyufacímkétől az online-hirdetésig szerkesztői (Geomédia, 2000) megszólaltatták a kor tanúit, a reklámszakembereket, és bő képanyaggal adtak áttekintést az 1975-2000 közötti évekről.
Most egy múzeum folytatja a sort, a módszeres, elfogulatlan feltérképezés eszközével. Ezt remélhetőleg komoly interdiszciplináris kutatások követik majd. Csak egy lépés a kiállítóteremtől a múzeum könyvtára, ahol a bemutatott korszak elfeledett kereskedelmi és reklámfolyóiratai találhatók. Talán eszükbe jut az érdekelteknek a Magyar Hirdető rejtőzködő plakátarchívumát is felkeresni, ahol a maradék dokumentumokkal együtt óriási reklámfilmanyag lappang. Szociológusok, médiakutatók, történészek és művészettörténészek együttesen fejthetik majd meg, miben rejlik a nemzedékek életét befolyásoló reklám varázsa, mi az, amit ígéreteivel, csillogásával megmutat - és mi az, amit elrejt. (Megtekinthető április 5-ig.)
A miniszterelnök határon túliaknak írt ünnepi levele arról árulkodik, hogy akárcsak 1956-ot, az 1848-as forradalmat is kész eltorzítani a propaganda nevében.