Tetszett a cikk?

A hálátlan, az apját megalázó, megverő, sőt megölő fiú motívuma, etikai problémája legalább 2300 éves. A példázat számos változatát és továbbélését mutatja be egy friss írás.

Talán nem kell különösebben magyarázni Locke szellemének jelenlététét a liberális demokrácia intézményeiben vagy az APEH működésénél. A derék gnosztikusok gondolatai is felismerhetők a Csillagok háborúja epizódjaiban vagy épp Berkeley-é a Mátrix trilógiában. Ám hogyan kerül Arisztotelész, a trákiai géniusz évezredek múltán egy magyar parasztporta küszöbére? De kérdezzünk csak vissza: Ha nem is testi valójában, de szellemében – már miért ne adomázhatna csibukolva Arisztotelész az ámbituson? Már miért ne foglalkoztathatnák ugyanazok az etikai problémák az egyszerű embereket is, mint egykor a nagy filozófust?

Péter László irodalomtörténész cikke az októberi Tiszatájban erről szól. Olyan kulturális motívumok kacskaringós útját, transzformációját, olykor reinkarnációját követi nyomon, amelyek évezredes eredetűek, s valószínűleg a mostani nemzedékekkel sem tűnnek el nyomtalanul. Szerzőnk a folklór és az irodalom izgalmas és termékeny kölcsönhatását szép hasonlattal érzékelteti: „Mint a víz körforgása a természetben: eső, pára, felhő, eső…”

A szegedi tudós a gyermeki hálátlanság mesei tanulságának három motívumát járja körül. Az egyikben az idős, munkaképtelen ember „önként” vagy a könyörtelen tradíciónak engedve követ el öngyilkosságot. Sánta Ferenc novellája (Sokan voltunk), amelyben a narrátor öregapja a büdösbarlangban leli halálát, vagy a japán Fukazava hasonló témájú írása (Zarándokének), egyáltalán nem előzmények nélküliek, a feleslegessé vált idős ember öngyilkosságának vagy halálba segítésének eredete a folklórban gyökerezik, s a magas irodalom is már az 1950-es évek előtt (ekkor íródott mindkét novella) rátalált. Szerzőnk a motívum továbbélését is bemutatja, hogy miképpen folklorizálódott, variálódott újra egy kalendáriumi történet révén. A különleges az, hogy nem a magyar (gyilkos barlang), hanem a japán változatot (a kosárba való leeresztés, a hálátlan fiú aktív közreműködése) díszítette, mesélte el egyéni módon a nagybánhegyesi Zsofka néni.

Az efféle kulturális nyomkereséseknek már csak az a természetük, hogy az olvasó eltunyult memóriáját is mozgásba hozzák. Így ugrott be, hogy az öregek „önkéntes” halálával Dobos Ilona és Bosnyák Sándor néprajzkutatók is foglalkoztak, előbbi egyenesen azt állította, hogy a szokás valaha Székelyföldön és Dunántúlon is elterjedt volt. A leghíresebbről, a gyilkos Torjai-büdösbarlangról Jókai is beszámolt, de a kénhidrogén 1870 után aligha szedhette tovább áldozatát, mert a barlang száját ajtóval lezárták. Maradtak viszont a történetek.

A gyermeki hálátlanság másik motívuma, amikor az apa vályúból vagy fatányérból etetné a nagyapát, vagy rossz köntösbe, lópokrócba öltöztetné őt, mire az unoka arra figyelmezteti az apját, hogy márcsak ő is ezt fogja vele tenni. Erre persze az apa többnyire megjuhászodik, s belátja szívtelenségét.

Ennek durvábbik változata, amikor a rossz fiú egyenesen agyba-főbe veri az idős embert, s hajánál fogva hurcibálja, mire az öreg arra kéri, hogy az ajtónál tovább ne tegye, mert egykor ő is csak a küszöbig cibálta az apját. Na, ez a példázat származik Arisztotelész Nikomakhoszi etikájából (i. e. 330). És ez jelent meg mások mellett Bornemissza Péternél, Dugonics Andrásánál és Illyés Gyulánál. De nem csak náluk, hanem a paraszti szóhagyományban is.

„Nem csodálatos, hogy írástudatlan parasztok emlékezete évezredeken árt megőrizte a görög filozófus erkölcsi példázatát?” – lelkendezik Péter László. Okkal. Ahogy az is borzongató, hogy a fenséges írásbeliségnek köszönhetően mindennek nyoma maradt, és minden barbarizmus dacára vannak még emberek, akiket ez lázba hoz.

(Tiszatáj, 2010/10) 

Zádori Zsolt

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Itthon

Putyin „hülyéi” és a Fidesz

A 2. Orbán-kormány irányítani képzeli a demokráciát. Lehetséges-e, s ha igen, jó lenne-e? Valóban annyira hatékonyak az illiberális rendszerek? Rendszerszerű-e a „hülyeség”, van-e ellene védelem? Sárkány ellen sárkányfű?

Itthon

Oszkó szerint a kormány

A választás üzemmódból, „ebből az intellektuálisan beszűkült állapotból a Fidesz egyelőre nem tudott kizökkenni”, nem képes kormányzati munkára váltani – vélekedik Oszkó Péter volt pénzügyminiszter a Mozgó Világnak adott interjújában. De vajon jogos-e a bírálat?

Tech

Pingvinszerű lehetett minden madár őse

Milyen közös őse lehetett a Földet benépesítő számtalan madárfajnak? Hogyan festett a protomadár? Madarat tolláról. És a madárőst meg mijéről?

Kult

Piros kora, Kádár kora, Péter kora

„A romok közti mindennapi élet, a Kádár-rendszer ellentmondásokkal teli világa lett az elvesztett otthonom, mert senki sem választhatja meg gyermekkora színtereit. És járhattam volna rosszabbul…” György Péter emlékezik.

Itthon

Örvénylik a Duna, elszivárog az idő

Egy ország vált a ’80-as években amatőr vízügyi mérnökké és ökológussá. Áramlási küszöbérték, duzzasztótelep, mederkotrás, sarkantyú, hordalékeróziós és transzport folyamatok, üzemvízcsatorna… A bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás a rendszerváltás egyik érdemi nyitánya volt.

Itthon

Alkotmányozás: csak lassan azzal a kétharmaddal

A kormány einstandolná az alkotmányt. Kétharmados parlamenti többségét alkotmányozói felhatalmazásként értelmezi. Valójában az alkotmányozás széles társadalmi konszenzust igényelne, ami lehet, hogy megvan, de a Fidesz nem keresi az alkotmányos partnerséget.

Kult

Szánandó idióta-e az értelmiségi?

Átszellemült arccal könyvébe mélyed a tudós értelmiségi, miközben környezete a romlottság, az erőszak és az alpáriság terepe. XVI. századi metszet üzen a mának.