Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A Kreml még akkor sem érné el a háborús céljait, ha Oroszország megtarthatná az összes megszállt ukrán területet. Nem véletlen, hogy a mostani hadi helyzet adta realitásokra pusztán tárgyalási alapként tekint, közben viszont több jel is utal arra, hogy Ukrajna helyzetét Csecsenföld, vagy az NDK mintájára szeretné rendezni.","shortLead":"A Kreml még akkor sem érné el a háborús céljait, ha Oroszország megtarthatná az összes megszállt ukrán területet. Nem...","id":"20250308_oroszok-nezopont-haboru-celok-tuzszunet-usa-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c.jpg","index":0,"item":"33696243-5785-477e-8dc1-cb2116fcbc4a","keywords":null,"link":"/360/20250308_oroszok-nezopont-haboru-celok-tuzszunet-usa-ukrajna","timestamp":"2025. március. 08. 07:00","title":"Tudjuk, hogy Oroszország nem négy ukrán megyéért indított háborút. Mit akarhat most?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Fegyverrel támadt három férfi egy torontói bár vendégeire péntek este, a támadásban tizenkét ember megsebesült, az elkövetők szökésben vannak – közölte a torontói rendőrség.","shortLead":"Fegyverrel támadt három férfi egy torontói bár vendégeire péntek este, a támadásban tizenkét ember megsebesült...","id":"20250308_Harom-ferfi-bement-egy-torontoi-barba-es-elkezdett-lovoldozni-am-csodaval-hataros-modon-mindenki-meguszta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"6c993eb7-c8fb-4efd-b02d-5494d6114923","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Harom-ferfi-bement-egy-torontoi-barba-es-elkezdett-lovoldozni-am-csodaval-hataros-modon-mindenki-meguszta","timestamp":"2025. március. 08. 16:28","title":"Három férfi bement egy torontói bárba és elkezdett lövöldözni, ám csodával határos módon mindenki túlélte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3999bbf6-37b4-4952-bb65-e3f33c58cb6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még egy mutató, amiben utolsó helyen állunk az Európai Unióban, a bolgárok is messze lepipálnak minket.","shortLead":"Még egy mutató, amiben utolsó helyen állunk az Európai Unióban, a bolgárok is messze lepipálnak minket.","id":"20250309_noi-kutatok-es-noi-mernokok-aranya-eurostat-statisztika-nonap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3999bbf6-37b4-4952-bb65-e3f33c58cb6f.jpg","index":0,"item":"62bcdffd-5609-4b26-9c5f-93029235a83d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_noi-kutatok-es-noi-mernokok-aranya-eurostat-statisztika-nonap","timestamp":"2025. március. 09. 13:04","title":"Hiába Orbán Viktor csokrai, térképen is kiüti a szemet, akkora a nők lemaradása Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5974904-f8ee-49be-84bd-d3c03498efe5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Úgy tűnik, megvan, ki játssza Minerva McGalagonyt és Perselus Pitont a tévésorozatban. ","shortLead":"Úgy tűnik, megvan, ki játssza Minerva McGalagonyt és Perselus Pitont a tévésorozatban. ","id":"20250308_Harry-Potter-tevesorozat-konnyen-lehet-ket-masik-szerepre-is-megtalaltak-a-szineszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5974904-f8ee-49be-84bd-d3c03498efe5.jpg","index":0,"item":"ac532f90-72cf-4d94-964a-f92fb60205b2","keywords":null,"link":"/kultura/20250308_Harry-Potter-tevesorozat-konnyen-lehet-ket-masik-szerepre-is-megtalaltak-a-szineszt","timestamp":"2025. március. 08. 15:54","title":"Harry Potter-tévésorozat: két fontos szerepre is megtalálhatták a megfelelő színészt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági hajlam? Szerencsére a legtöbb esetben szó sincs ilyesmiről, mi több, elképzelhető, hogy éppen a túlélési ösztön áll mögötte.","shortLead":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági...","id":"20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf.jpg","index":0,"item":"d3b5b8b1-80fd-42f6-af6a-cf99b88d52d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","timestamp":"2025. március. 08. 08:03","title":"Furcsa gondolatok: ön is érezte már úgy, hogy ugrani kellene a mélybe, amikor nagyon nem lett volna jó ötlet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A brit kormány álláspontja szerint a nemzetközi jog egyértelműen kötelezi Oroszországot az általa Ukrajnának okozott háborús károk megtérítésére.","shortLead":"A brit kormány álláspontja szerint a nemzetközi jog egyértelműen kötelezi Oroszországot az általa Ukrajnának okozott...","id":"20250308_A-zarolt-orosz-vagyon-hozamabol-adtak-hitelt-Ukrajnanak-a-britek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8.jpg","index":0,"item":"d610bbc3-8d68-4ae8-b0a5-db78a199560a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250308_A-zarolt-orosz-vagyon-hozamabol-adtak-hitelt-Ukrajnanak-a-britek","timestamp":"2025. március. 08. 13:20","title":"A zárolt orosz vagyon hozamából adtak hitelt Ukrajnának a britek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: új világ, régi kohászat.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250309_Elvitelre-Giorgia-Meloni-Orban-Viktor-ozdi-kohaszok-baleset-kohaszat-Donald-Trump-evfordulo-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"45e9fb59-817e-42e5-ba45-44707f817658","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Elvitelre-Giorgia-Meloni-Orban-Viktor-ozdi-kohaszok-baleset-kohaszat-Donald-Trump-evfordulo-podcast","timestamp":"2025. március. 09. 06:00","title":"Giorgia Meloni, Orbán Viktor és az ózdi kohászok │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két limuzin beszélget: „Te, az embereket már nem érdekli a filmművészet!” „Hagyjál már, aludni akarok.” Ezen Leos Carax jót röhögött, és kigondolt egy művészfilmet. Tele ágaskodó pénisszel, cyberszexszel, kifröccsenő agyvelővel, posztmodern gondolattal, Kylie Minogue-gal, arab Pietával.
A Holy Motors egyszerre szkeccs-, esszé-, művész- és gondolatfilm, asszociatív látványmozi és hörgő-haldokló nevetéssel előadott szatíra – vagyis virtigli posztmodern művészfilm, önmaga paródiája és saját zsenialitását bizonygató, jól fizetett prókátor egy személyben. Ha csak a tényekhez ragaszkodunk, arról szól, hogy Monsieur Oscar, a nagybetűs és szimbolikus Színész egy fehér limuzinban rója Párizs utcáit, és eljátszik 9 (vagy 8½?) szerepet. Hogy kinek?
Nekünk, az alvó közönségnek, ahogy azt a Holy Motors első jelenetében látjuk. A rendező a szomszéd szobában ébred, nyúlánk fémkulcsban végződő ujjával tépi fel azt a bizonyos negyedik falat, és lép be a moziterembe, hogy levezényelje Oscar szürreális Odüsszeiáját. És közben mindent megtesz, hogy felrázza a kábult publikumot, aki persze vagy a művészfilmek absztrakt semmitmondásába vagy a mainstream popcornmozi végeláthatatlan akciómaratonjába fásult bele. Carax ezért nem is kockáztat, művébe mindkettőből kölcsönöz, és a Holy Motors-t egyszerre varázsolja a kortárs valóságot és digitális kultúrát boncolgató komoly filmmé - élveteg, sokkolásra hagyatkozó blöfföléssé.
szuezfilm
Nem is dolgozik összefüggő narratívával, nagyjából úgy lépkedünk az egyszer az elmúlás tudatával szembenéző koldusasszonyt, máskor a motion capture kaszkadőrként, latex-ruhában sárkányszexet eljátszó Oscar szerepei között, ahogy a Youtube-on ugrálunk videóról videóra. Kompakt, műfaji sorvezető mentén eljátszott minisztorikat kapunk, egyszer bűnfilmet, máskor melodrámát, amiknek többnyire szex vagy haláleset tesz pontot a végére. Sokaknak lesz kedvenc epizódja, amiben Oscar egy leprachun és Gollam fattyának tűnő szatírt – a Tokyo! c. szkeccsfilm Carax-epizódjából ismert Merde-t – játszik.
Temetőben járunk, Merde két pofára habzsolja a temetői virágokat, mikor belebotlik a szépségkirálynő (Eva Mendes) fotózásába (a sírokon felirat: „Nézd meg a weblapomat!” – vajon továbbél az, akinek nem szűnik meg a Facebook-profilja?). A Diane Arbus örökségét ápoló fotós rögtön lecsap a témára, a Szépségről ugorna át a Szörnyetegre, talán hogy minél előbb kiposztolhassa majd képeit a gusztustalanságok valódi temetőjébe, az internetre. Ám Merde elrabolja a néma, szobormerev modellt, és chaplinesen kacsázva, a temető fantomjaként viszi le a csatornákba zsákmányát. Talán azért, hogy őt is felzabálja, bekebelezze a szépséget, amit a fotós a kamerájával nem tudott, de némi pénz- és hajzabálás után inkább felöltözteti a nőt, a nyugati szépségideálból titokzatos arab szépséget kreál, és álló farokkal Pietá-pózba veti magát.
Fullasztó a kultúrtörténeti utalások sokasága, ugyanakkor a caraxi Quasimodo története nagyon is érthető a maga profanitásában. A Holy Motors később is hasonló modorban, asszociációkkal, utalásokkal fejti ki gondolatait és süti el poénjait: egyrészt bennfentes geg-tár filmgeekeknek, másrészt exploitation-bűzzel kérkedő sokkterápia. Carax csak utal, idézőjelez, költ (mármint verset, elsősorban a filmművészethez), de művének csak annyi koherenciát kölcsönöz, mint a mozi szent őrült prófétája, Alejandro Jodorowsky a saját agymenéseinek.
A gond persze nem azzal van, hogy Carax udvarias házigazda a moziteremben és filmjének mindegyik olvasatára helyesel, hanem hogy egyenetlenek az epizódok, a kollektív tudattalannal azonnal rezonáló vizuális szimbólumtengerbe belefullad pár sekélyes, kiszámított és rossz értelemben vett öncélú rész. A Holy Motors ugyanis sokszor csak azért utal, hogy okosnak tűnjön: azért szól Kylie Minogue dal egy buliban, mert a színésznő és agyveleje is tiszteletét teszi majd a vásznon, és Oscar sofőrje, Céline (Edith Scob) azért vesz fel fehér maszkot a film végén, hogy mosolyt csaljon a Szemek arc nélkül című film rajongóinak az arcára.
Carax megannyiszor remekel az eszement performansza során (ld. a fináléban a fehér limuzinok lefekvés előtti trécselése) – még úgy is, hogy a főszerep nem is a rendezőé, hanem örökös filmszínészéé, Denis Lavanté. Lavant úgy lényegül át karaktereivé, mint egy roncsolt arcú, melankóliával vert Daniel Day-Lewis, ám a nap végére az emberfeletti transzformációk sora őt is megviseli, s ahogy sorjáznak az újabb karakterek, úgy fárad el, morzsolódik szét és épül le. Talán csak önmagának, talán megbízásból, de minden szerepet elvállalva játszik, akkor is, ha nincs közönség: szent és profán, mártír és prostituált egy személyben.
szuezfilm
Előadásai összességével mintha a mai, hazátlan ember metaforáját is körvonalazná, aki lelkileg belerokkan az örökké új szerepkihívásokat rárovó kortárs világ örök körforgásába, mert valahol félúton elvesztette önmagát. Lányát hazafuvarozó apaként azt a „büntetést” rója ki hazudozó gyerekére, hogy örökre önmagának kell maradnia. Ugyanakkor korholja a lányt, hogy lámpaláza miatt elbújt a WC-be és nem lépett ki a többiek elé – mintha csak intés lenne, ars poetica: a szerep, a színészet és a mozi kihívásai elől menekülni lehet, csak nem érdemes. Így a mai színészet pajkos gúnyrajza is Oscar, a szerepeket egymás után daráló és egy letűnt aranykor után vágyódó színészé, aki azért játszik, „mert játszani kell”, a színészet szépségéért – a szépségért, ami a nézők szemében van, de a nézők, ugye, ha vannak is valahol, akkor is alszanak.
Hunynak egyet, miután jóllaktak a tömegek legújabb ópiumával, a digitális illúzióval, a valóságtól megkülönböztethetetlen hiperrealizmussal – ahogy mi sem tudhatjuk, hogy Oscar egy láthatatlan közönségnek játssza el a jeleneteket, vagy egy különös, de valós disztópiában tényleg életre kelti – egy titokzatos cég megbízásából – ezeket az embereket. De amíg szórakoztatóan teszi, addig a posztmodern elméletek kiötlése után jó pár évtizeddel is kérdezheti Carax, hogy vajon a valóság fedi el az illúziót, vagy az illúzió a valóságot, mi beszívjuk és letüdőzzük az élményt, vizsgáljuk a kortárs mozi helyzetét, aggódunk a digitalizáción és átkozzuk az internet és a torrentoldalak virtuális terébe szublimálódott közönséget.
Mert ha van központi témája a Holy Motors-nak, az a mozi mai helyzete, hogy honnan jött (leginkább a francia újhullámból) és hová tart (leginkább a motion capture üres terébe) a filmművészet, hogy kinek és miért készülnek a filmek, és különben is, mi értelme az egésznek. Carax inkább kérdez, de nem válaszol, vagyis csak a l’art pour l’art piros ászát csapja le az asztalra, ami nem is hülyeség, ha közben ilyen szabadszájú, epés és eufórikusan őrült filmmel hirdeti a saját igéjét. Aggódik a digitális kultúra térhódítása miatt, miközben röhög a számítógépes hátterek előtt felvett akciójelenetek abszurditásán, de megijed, mikor egy temetőben elszunnyad, és a temető álombeli víziója (?) hirtelen éjszakai, digitális képekben jelenik meg lelki szemei előtt.
A Holy Motors végeredményben a filmművészet és az elgondolkodtató filmkészítés előtti tisztelgés: Carax fejet tör és fejet hajt, miközben ördögi kacajjal szórakoztat. Végső poénja, hogy az analóg mozi szürreális rekviemét a legmodernebb digitális kamerákkal rögzítette.
Holy Motors
francia film
rendezte: Leos Carax
Főszereplők: Denis Lavant, Eva Mendes, Edith Scob, Kylie Minogue,
hvg.hu-értékelés: 4/5
(A Holy Motors március 14-étől látható a mozikban.)
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.