szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kaktuszliget címmel új albumot jelentet meg december 1-jén a Quimby. Magyarország elsőszámú koncertzenekarának új anyaga végletes, épp úgy akad rajta pokolközeli blues, mint megkérdőjelezhető gyermekdal. A lemez dalait Kiss Tibi kommentálja.

"A Quimby sosem volt az a odamondó, megmondó zenekar, de ez nem jelenti azt, hogy ránk ne hatna ez a közeg, a társadalom, az ország amiben élünk" - adta meg a választ Kiss Tibi a hvg.hu azon kérdésére miszerint, a két etapban, idén tavasszal illetve a nyári fesztiválszezon után rögzített Kaktuszliget dalainka némelyike miért tartalmaz ragadós társadalomkritikát.

A pozitív csalódásként ható legújabb Quimby anyag már felütésében arconcsap, a Kivándorló Blues című, már korábban publikált nyers hangzásvilágú dalban a Quimby Magyarországtól búcsúzik. "A Kivándorló egy kétségbeesett szerelmi történet, ahol a leszedált nő éppenséggel maga Magyarország. Ennek a dalnak több olvasata van, ez nyilvánvaló" - mesélte a zenekar frontembere, aki azt is elárulta, a lemez munkálatai során nem volt kőbe vésett koncepció, így lehetséges, hogy lágy akusztikus lírák mellé olyan gitárriff-anomáliák is helyet kaptak, mint a lemezen második számként felbukkanó németes Smertzen.

Stiller Ákos

"Abszolút komolyan vettük magunkat" - űzte el a kételyeket azzal kapcsolatban, hogy a nyolcvanas évek berlini újhullámát akcentusos német szövegbetétekkel továbbgondoló punk dal csak önmaga paródiája lenne. "Az ilyen ötleteknek általában a triós felállás a legjobb táptalaj, így a keményebb hangzású dalok zöme akkor született, mikor mindössze hárman próbáltunk."

Kaktuszligettől ezt követően kapjuk az első country-árhullámot, mely rögtön két szerzeményt, a Senki se menekült és a Lámpát is maga alá temeti: "Ezek azok a számok, melyek a leginkább egyben voltak, amikre annyira ráérzett a zenekar, hogy szinte azonnal mehettek is a lemezre" - mondta Kiss Tibi, aki azt is elárulta, a Quimby kivételesen a teljes anyagot otthoni körülmények közt, a zenekar próbatermében felépített alkalmi stúdióban rögzítette.

Az első andalgó számpárost követi a címéhez képest konszolidált Psycho és a döngölős punk-rock álarcot viselő Son of a B, mely "olyan, mintha a Rolling Stones összefutott volna valami retkes funk bandával", egyben az egyetlen angol nyelvű dal a korongon. "Minden lemezre kerül egy-két angol szöveg, melyeket kérdezni sem kell, bizonyos dalokra egyből rá tudom dobálni őket. Ez afféle kulcslyuk a világra" - jelentette ki a gitáros-énekes hozzáfűzve, hogy bár az angol adja magát, a Quimby tovább megy a multilingvisztikában, elvégre spanyol refrén és kínai szöveg is akad az életműben.

A megtisztelő, hetedik helyen az akkordozós Jön a huzat erősít rá a tompa, mosolygós melankóliára, megágyazva a Quimby lemez első számú kérdőjelének, a című, bevallott gyerekdalnak. "Ez lesz az a szám, amit nem fogunk túl sűrűn élőben játszani" - árulta el Kiss, aki azt is elmesélte, mi inspirálta, hogy bávásárolóközpontok mikulásainak szerezzen zenét: "Van egy kisfiam, gyakran éneklek, gitározom neki ez dal is így született, valamikor idén március tájékán, mikor havazni kezdett. Igazából én nem is akartam, hogy rákerüljön a lemezre, de a zenekarnak tetszett a dolog, így kihoztuk belőle ezt a népi-technós valamit. Ahogy esett, úgy puffant, de élőben igazi beindulós szám: a gyerekek meg a bebaszott egyetemisták imádni fogják."

Stiller Ákos

A korongot ezen a ponton menti meg két ugrálásra serkentő szerzemény a Kényszer és a megvaduló Állatok. Mint azt megtudtuk, előbbinek rendhagyó szövegvilágát, beleértve az irodalmi mérföldkőnek számító "luxus elme-amputáció" kifejezéssel Varga Líviusz jegyzi. "Líviusz az utóbbi tíz évben teljesen alámerült az apokaliptikus témákban, egyben nagyon kritikus a földi társadalmakkal szemben. A Kényszer egy igazi gálya-dal, leginkább az eredeti, Charlton Heston-os Ben Hur evezős jelentéhez tudnám hozzárendelni: nyomasztó, mégis van benne valami báj."

A lemez egyébként szépen felépített íve itt ér talajszintet, az agresszió, a hangzavar lassan kikopik, hogy a zárószámként szereplő Búvóhely a Van Morrisonon, Bob Dylanen nevelkedő beat nemzedéknek állíthasson emlékművet, elengedve a hallgató kezeit. "A keverésnél a hangmérnöknek kifejezetten Dylan felvételeket mutattam mintaként, úgy éreztem ez a hangzásvilág ideális lezárása az anyagnak" - mondta Kiss.

Azzal kapcsolatban, hogy az új Quimby lemeznek milyen helye lesz a zenekar életművében, Kiss Tibi még spekulációkba se szeretett volna bocsátkozni: "Minden egyes szám több százszor futott már át a fejemen a munkálatok közben, ilyenkor pedig legalább egy évig nem szoktam meghallgatni a lemezt. Egy dolgot viszont ki merek jelenteni: ez az anyag végre teljesen, abszolút görcsmentes, megáll a saját lábán."

Az albumot - miután dalonként már meghallgatható volt a Deeezeren - vasárnap a hvg.hu teljes egészében bemutatta. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!