Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65be9af0-19e2-49fe-8404-a65b8b83b77d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egymásnak ellentmondó értelmezések születtek arról, hogyan is kell érteni az új amerikai elnök tanácsadójának mozdulatait. ","shortLead":"Egymásnak ellentmondó értelmezések születtek arról, hogyan is kell érteni az új amerikai elnök tanácsadójának...","id":"20250121_elon_musk_donald_trump_beiktatas-karlendites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65be9af0-19e2-49fe-8404-a65b8b83b77d.jpg","index":0,"item":"7a0012e1-208f-4029-a9ea-92e123578e97","keywords":null,"link":"/elet/20250121_elon_musk_donald_trump_beiktatas-karlendites","timestamp":"2025. január. 21. 10:13","title":"Elon Musk többször is náci karlendítésre hasonlító mozdulatokat tett a színpadon Donald Trump beiktatási ünnepségén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d37e0e2-e5ff-4ae9-88b0-bd4ef3fb484f","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Olykor előfordul, hogy a pár egyik tagja önismereti munkát folytatva úgy érzi, „szintet lépett”, a lelki fejlődést tekintve messze jár társától.","shortLead":"Olykor előfordul, hogy a pár egyik tagja önismereti munkát folytatva úgy érzi, „szintet lépett”, a lelki fejlődést...","id":"20250121_Mi-a-megoldas-ha-az-egyikunk-elfejlodik-a-masik-mellett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d37e0e2-e5ff-4ae9-88b0-bd4ef3fb484f.jpg","index":0,"item":"7c066aac-adad-4c5f-9c55-b36871e98f54","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250121_Mi-a-megoldas-ha-az-egyikunk-elfejlodik-a-masik-mellett","timestamp":"2025. január. 21. 12:41","title":"Mi a megoldás, ha az egyikünk elfejlődik a másik mellett?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Amit a magyar állam 50,9 milliárd forintért adna el egy arab befektetői csoportnak, azt Budapestnek már jóval drágábban adná.","shortLead":"Amit a magyar állam 50,9 milliárd forintért adna el egy arab befektetői csoportnak, azt Budapestnek már jóval drágábban...","id":"20250121_Lazar-Karacsony-5-ezer-milliard-Rakosrendezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd.jpg","index":0,"item":"5a3897ba-ce4c-434d-a2a5-e2ffae89dc49","keywords":null,"link":"/itthon/20250121_Lazar-Karacsony-5-ezer-milliard-Rakosrendezo","timestamp":"2025. január. 21. 17:56","title":"Lázár üzent Karácsonynak: 5 ezer milliárdért viheti a főváros Rákosrendezőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú és akár 265 lóerős Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a3508bc-9a7a-4339-a270-07cc8a4ab60a.jpg","index":0,"item":"025d52b8-e307-4a33-b9e5-0c77b81d1a81","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_magyar-arakat-kapott-a-vadonatuj-7-uleses-vw-tayron","timestamp":"2025. január. 21. 07:21","title":"Magyar árakat kapott a vadonatúj 7 üléses VW Tayron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"758edfa9-26ed-4f06-b92a-10a899622811","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az országban kilőtt a benzin ára, miután a kormány megszüntette az arra adott támogatást.","shortLead":"Az országban kilőtt a benzin ára, miután a kormány megszüntette az arra adott támogatást.","id":"20250120_nigeria-olajszallito-tartalykocsi-robbanas-benzin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/758edfa9-26ed-4f06-b92a-10a899622811.jpg","index":0,"item":"8518ce61-b496-46fd-a167-a56f73d8e5b4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_nigeria-olajszallito-tartalykocsi-robbanas-benzin","timestamp":"2025. január. 20. 11:45","title":"Sérült tartálykocsiból próbálták áttölteni a benzint Nigériában, felrobbant, legalább 86-an meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a38edf62-d34f-4807-81f1-006a056c1db0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A melanizmus nagyon ritka jelenség a madaraknál, de ha elő is fordul, akkor is legfeljebb részleges formában – vagyis vannak az állaton világos tollak is. Egy nemrég megfigyelt példány azonban tetőtől talpig fekete.","shortLead":"A melanizmus nagyon ritka jelenség a madaraknál, de ha elő is fordul, akkor is legfeljebb részleges formában – vagyis...","id":"20250121_melanizmus-kiralypingvin-fekete-toll","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a38edf62-d34f-4807-81f1-006a056c1db0.jpg","index":0,"item":"b8b811f6-10aa-4d21-9351-44f0b0f30fe4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_melanizmus-kiralypingvin-fekete-toll","timestamp":"2025. január. 21. 12:03","title":"Soha nem látott királypingvint vettek videóra, teljesen fekete a tolla – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7bb508a-8442-4cb2-9bec-014600782264","c_author":"HVG","category":"360","description":"Diplomáciai viharokat is kavartak Habsburg Ottó úti okmányai. A történtek szövevényes hátterét tárta fel a Századokban megjelent tanulmányában Fejérdy Gergely, a Habsburg Ottó Alapítvány tudományos igazgatóhelyettese. ","shortLead":"Diplomáciai viharokat is kavartak Habsburg Ottó úti okmányai. A történtek szövevényes hátterét tárta fel a Századokban...","id":"20250120_Fejerdy-Gergely-Habsburg-Otto-utlevelugyei-1919-1949","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7bb508a-8442-4cb2-9bec-014600782264.jpg","index":0,"item":"7291eb55-a916-4f56-8210-e1d0872c5d92","keywords":null,"link":"/360/20250120_Fejerdy-Gergely-Habsburg-Otto-utlevelugyei-1919-1949","timestamp":"2025. január. 20. 18:30","title":"Egy trón és állampolgárság nélküli trónörökös utazásai: így szerzett útleveleket Habsburg Ottó a két világháború között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41110c64-3404-4d7d-9ce8-f1e83fd98ee4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hátán sérült munkást daruval kellett lehozni.","shortLead":"A hátán sérült munkást daruval kellett lehozni.","id":"20250121_baleset-gellert-szallo-felujitas-tiborcz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41110c64-3404-4d7d-9ce8-f1e83fd98ee4.jpg","index":0,"item":"7a3c14dc-71e1-4e04-a30f-09e445c7192e","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_baleset-gellert-szallo-felujitas-tiborcz-istvan","timestamp":"2025. január. 21. 12:35","title":"Balesetet szenvedett egy munkás a Gellért Szálló felújításán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem kellene rácsodálkoznunk, ha egy tanító néni nem ad fel a gyereknek házi feladatot, az oktatási eredményekben világelső finn és koreai gyerekeknek például alig kell otthon tanulniuk. Az egész napos iskola után már kifejezetten káros tovább terhelni a diákokat, akik így akár napi 9-11 órát is kénytelenek „dolgozni”. Magyarországon ráadásul leginkább a gyakoroltató feladatok divatosak, amik kevéssé hatékonyak. Van azonban olyan iskola is, ahol 20 éve nincs házi.
Óriási karriert futott be a minap a Facebookon egy óbudai tanító néni posztja, amely arról szólt, hogy nem ad fel hétvégére házi feladatot a gyerekeknek, sőt megígéri, dolgozatot sem írat hétfőn. Tóth Diána (Dia néni) azt kívánja a diákjainak, hogy pihenjenek, gyógyuljanak, és puszit is küld nekik. A netes közösség felkapta a történetet, a legtöbben sztárolják a pedagógust, mások értetlenségüket fejezik ki, hogy miért marad el a „jó öreg” házi feladat.
Hogy miért is okozott ekkora hype-ot ez az iskolai táblafelirat, arról a wmn.hu-n Szalánczi Krisztina klinikai szakpszichológus kifejtette: „a kisdiákok (különösen az alsósok, de a felsősökre is igaz) akkor tudnak jól teljesíteni, tanulni, játszani – egyáltalán: élni –, ha érzelmi biztonságban érzik magukat. Nem csak otthon. Ezt az érzelmi biztonságot már ez a pár sor is megadja.”
A foci mellett az oktatás az a terület, amihez mindenki ért. Főleg az olyan népszerű témákban lángolnak fel a viták, mint a buktatás vagy éppen a házi feladat. Hiszen a „mi időnkben is volt házi, mi is kibírtuk, és nem lett semmi bajunk, felnőttünk. És egyébként is: a régi iskolarendszer sokkal jobb volt.”
Ez utóbbit vélemény akkor is szilárdan tartja magát, ha a különböző felnőttvizsgálatok rácáfolnak, és bebizonyítják, hogy a felnőtt korosztály például olvasásban még rosszabb eredményt ér el nemzetközi összehasonlításban, mint a ma 15 évesek.
Stiller Ákos
Magyarországon nagyon sok a házi
Bár a nemzetközi oktatásvizsgálatok általánosságban azt mutatják, hogy bizonyos mennyiségű és minőségű házi feladat a legtöbb országban javítja az átlag tanulói teljesítményeket, de az összefüggés egyáltalán nem egyértelmű. Több országban – többek közt Svájcban, az USA-ban, Horvátországban – kifejezetten negatívan hat a sok házi a vizsgaeredményekre.
Nemrég jelent meg az az OECD-tanulmány, amely a PISA-felmérés adataira épülve állítja sorrendbe az országokat a tanulók házi feladattal töltött idejének függvényében. A listát Finnország és Korea vezeti heti kevesebb mint három órával – márpedig e két ország oktatási teljesítménye hagyományosan a legjobbak között van évtizedek óta. A sereghajtók között találjuk viszont – több mint hat órával – Magyarországot. Ennél több otthoni munkára csak a spanyol, a lengyel, az ír, az olasz, illetve – közel tíz órával – az orosz gyerekek vannak kárhoztatva. A 2012-es PISA-vizsgálaton matematikából – a lengyeleket kivéve – ezek az országok az átlag alatt teljesítettek.
hvg.hu
A „minél több a házi, annál jobbak az eredmények” közkeletű összefüggést tehát abszolút megcáfolják az adatok, igaz, mint a lengyel példa mutatja, azt sem lehet mondani, hogy minél több időt töltenek a gyerekek házi feladattal, annál rosszabb a teljesítményük.
A kevés házi jó, a sok házi rossz
Egy számos nemzetközi vizsgálat eredményeit összegző tanulmány megállapítása szerint a kevés házi feladat jobb teljesítménymutatókat eredményez, mint a semennyi, ugyanakkor a túl sok házi vissza is veheti a tanulói teljesítményeket.
A vizsgálatok arra is rámutatnak, hogy a házi feladatnak vannak kifejezetten negatív hatásai is, mint a megcsömörlés (vagyis az az állapot, amelyben a tanulón úrrá lesz a fáradság, elveszti érdeklődését tennivalói iránt), a szabadidős és közösségi tevékenységek lehetőségeinek elvesztése, valamint az etikátlan gyakorlat terjedése. Az például, hogy a tanulók a feladatokat másokról másolják le, netán másokkal csináltatják meg.
Akkor most kell-e házi feladat, vagy sem?
Nincs összefüggés a jó/rossz tanulmányi eredmények és a sok/kevés otthoni tanulói munka között – véli Nahalka István. Az oktatáskutató szerint azon viszont sok múlik, hogy milyenek a házi feladatok. Magyarországon pedig hagyományosan kevéssé hatékony, gyakorló típusú házikat adnak a pedagógusok.
„A gyerekek (az egész napra kiterjesztett idővel) napi 8-9 órát bent vannak az iskolában, és ez idő alatt sem mindig oldják meg a házikat. Vannak olyanok, akik így akár napi 9-11 órát foglalkoznak a tanulmányi munkájukkal. Ez egészségtelen, és semmi értelme nincs.” Nahalka szerint a szünetekre, hétvégére sem szabadna házit adni, akkor ugyanis pihennie, feltöltődnie kellene a gyerekeknek.
Knausz Imre oktatáskutató szerint is az iskolában kellene megtanulni a tananyagot. „Minél inkább arra törekszünk az iskolai tanítás során, hogy ott ténylegesen megtanulják a tananyagot a gyerekek, annál kevésbé van szükség a házi feladatra. A magyar közoktatásban ugyanakkor sokszor csak annak a körvonalazása folyik a tanórákon, hogy mit kell megtanulni, a diákok aztán kénytelenek ez alapján otthon készülni.”
Annak a legrosszabb a házi, akinek a legnagyobb szüksége lenne a tanulásra
Ne felejtsük el, hogy ha az iskolában mindenki megtanulná a szükséges anyagot, és nem lenne szükség otthoni tanulásra, az esélyegyenlőségi szempontból is méltányosabb volna. Hiszen míg a középosztálybeli, jó családi körülményekkel rendelkező diákoknak otthon tudnak a szüleik segíteni, akár még magántanárt is fogadni, addig egy rossz szociális hátterű gyerek magára marad – az amúgy is ingerszegény környezetben – a tanulásban is.
A szakemberek nem utasítják el általánosságban a házi feladatot, a tanulók önálló otthoni munkáját, de ez szerintük sokkal inkább egy kreatív, elgondolkodtató, kutatómunkát igénylő tevékenység kellene hogy legyen, mintsem a szokásos gyakoroltató feladattömeg. Ez utóbbit mellesleg – mindenki emlékszik a tanulóéveiből – sokszor egymásról másolják le a diákok.
Értelmetlen a házi feladat
Vekerdy Tamás szerint nemcsak a 16-17 óráig tartó iskola után értelmetlen és a gyerekeket megterhelő házi feladatot adni, hanem még a normál korábban befejeződő iskola után is. Nemrég egy új-zélandi kutatásra hivatkozva kijelentette, hogy „az eminens számára a házi feladat nem nyújt fejlődési lehetőséget – a többi gyerek pedig nem csinálja meg, hanem szünetben leírja az eminensről”. Az egész napos iskolában pedig végképp nincs helye a házinak.
A valódi egész napos oktatással működő pesthidegkúti Gyermekek Házában 20 éve soha nem adnak házi feladatot. „Az egész napos iskola nem egyenlő azzal, hogy délelőtt a gyerek végigüli a tanórákat, délután pedig a napköziben elkészíti a házi feladatot, és kicsit futkározik az udvaron. Ez jó esetben egy olyan reggel nyolctól délután négyig-ötig széthúzott oktatási forma, amiben lehetőség nyílik a hagyományos tanulás, sportolás, művészeti foglalkozások mellett a mostanában sokat hangoztatott legkülönbözőbb nevelési feladatok ellátására is” – magyarázza Lányi Marietta pedagógiai vezető.
hvg.hu
Ebből az iskolából négykor a gyerekek úgy mehetnek haza, hogy nincs házi feladat, nem kell már otthon foglalkozni a tananyaggal. Ez nem zárja persze ki, hogy sokszor kiselőadásra, valamilyen projektfeladatra készüljenek otthon a gyerekek.
Nem gondolta volna
Dia néni sem gondolta volna, hogy a Facebookra feltöltött képével "robbanthatna" az interneten. Meg sem fordult a fejében, hogy az elsőseinek kirakott posztja bárkinek is szemet szúr majd. Mint a wmn.hu-cikk nyomán írta, annak azonban örül, hogy a hirtelen népszerűvé vált posztja „felhívta az emberek figyelmét arra, hogy a gyerekeket meg kell értenünk, tudnunk kell igazodni az ő tempójukhoz, és ami a legfontosabb: szeretettel kell nevelnünk őket. Szerintem valóban nem a tananyag mennyisége a fontos, hanem az, hogy hogyan tanítjuk meg azt a mennyiségű anyagot. Az a fontos, hogy megtanítsuk a gyerekeket arra, hogy szeressenek tanulni, és folyamatosan megtartsuk bennük azt a motivációt, amit alsóban még valóban nem olyan nehéz kialakítani.”
A tanító nem is érti, miért lepődtek meg olyan sokan az üzenetén. Mint írta, teljesen normális, „ha gyógypuszit küldök a ’gyerekeimnek’, amikor betegek, és elhalasztok egy dolgozatot... Hiszen többen is betegek. Akkor nekik nem az lenne a házi feladatuk, hogy meggyógyuljanak?”