Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ffe86c92-606e-4b5d-859a-0f6b7ba1bb91","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A Tisza Párt építkezése, a vasárnapi német választások és persze mindaz, ami az ukrajnai békekötés körül történik lapunk friss számában. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A Tisza Párt építkezése, a vasárnapi német választások és persze mindaz, ami az ukrajnai békekötés körül történik...","id":"20250220_hvg-Hamvay-Peter-Egesz-palyas-letamadas-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffe86c92-606e-4b5d-859a-0f6b7ba1bb91.jpg","index":0,"item":"d8fe1c84-5f04-4156-abb5-ab1eee310ad6","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-Hamvay-Peter-Egesz-palyas-letamadas-fulszoveg","timestamp":"2025. február. 20. 08:00","title":"Hamvay Péter: Egész pályás letámadás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46d4a423-5a12-4d1f-b3f5-b4f136121440","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A koreai vállalat gyártásba küldi futurisztikus külsejű elektromos PV5 modelljét.","shortLead":"A koreai vállalat gyártásba küldi futurisztikus külsejű elektromos PV5 modelljét.","id":"20250220_meghokkento-villanyos-dobozost-dob-piacra-a-kia-pv5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46d4a423-5a12-4d1f-b3f5-b4f136121440.jpg","index":0,"item":"b4571aa0-870f-47dc-9ae7-cd7ed9382fc7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_meghokkento-villanyos-dobozost-dob-piacra-a-kia-pv5","timestamp":"2025. február. 20. 07:21","title":"Meghökkentő villanyos dobozost dob piacra a Kia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee6f68d8-5d8e-4e46-b14e-33d9810f27f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra. Ezreket küldtek el, belső konfliktusok is vannak.","shortLead":"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra. Ezreket küldtek el, belső konfliktusok is vannak.","id":"20250221_samsung-sdi-godi-akkugyar-leallas-elbocsatasok-akkuipar-visszaeses-ipar-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee6f68d8-5d8e-4e46-b14e-33d9810f27f6.jpg","index":0,"item":"0a1decd1-a9ab-45c8-909e-11da33e6ddf0","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_samsung-sdi-godi-akkugyar-leallas-elbocsatasok-akkuipar-visszaeses-ipar-kkv","timestamp":"2025. február. 21. 11:03","title":"Decemberben hetekre leállt a gödi Samsung-gyár, belső konfliktusok is feszítik a gárdát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","shortLead":"A denevérekben azonosított HKU5-CoV-2 veszélyességét a szakemberek szerint nem szabad eltúlozni.","id":"20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"9fb4d7ce-e8a4-4c83-9dd0-7508fa30b971","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_koronavirus-kinai-kutatok-deneverek-hku5-cov-2-koronavirus-kutatas","timestamp":"2025. február. 21. 15:24","title":"Olyan koronavírust azonosítottak kínai kutatók, amely ugyanolyan úton tudja megfertőzni az embert, mint a Covid–19 kórokozója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3ce4184-3fca-406c-b12d-6e6cf316737a","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Az ukrajnai tűzszünet növekvő esélye és a bebetonozott magas alapkamat is támogatja a forintot. Ha nem lesz béke, jókora gyengülés jöhet, ha lesz, egy ideig 400 alatt maradhat az árfolyam.","shortLead":"Az ukrajnai tűzszünet növekvő esélye és a bebetonozott magas alapkamat is támogatja a forintot. Ha nem lesz béke...","id":"20250220_hvg-forint-inflacio-kamat-tuzszunet-ukrajna-bekebeszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3ce4184-3fca-406c-b12d-6e6cf316737a.jpg","index":0,"item":"faf84fa6-5708-471d-83ae-93d501f181e5","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-forint-inflacio-kamat-tuzszunet-ukrajna-bekebeszed","timestamp":"2025. február. 20. 12:00","title":"A spekulánsok ugyan leszálltak a forintról, de Orbán jóslata óta is csak gyengül az árfolyam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Radoslaw Sikorski amerikai kollégájával, Marco Rubióval tárgyal majd.","shortLead":"Radoslaw Sikorski amerikai kollégájával, Marco Rubióval tárgyal majd.","id":"20250220_ukrajna-sikorski-washington-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765.jpg","index":0,"item":"aed1f4b3-9914-4ff3-8206-cd1b832a564e","keywords":null,"link":"/vilag/20250220_ukrajna-sikorski-washington-targyalas","timestamp":"2025. február. 20. 15:06","title":"Ukrajna megmentése érdekében Washingtonba repült a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1294a2c9-aead-48f1-a644-0927a2707210","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az amerikai cégek több száz milliárd dollárt vesztettek az Oroszországból történt kivonulással, a rijádi tárgyalások után az orosz állami befektetési alap vezetője arra számít, hogy elkezdenek majd visszaszivárogni.","shortLead":"Az amerikai cégek több száz milliárd dollárt vesztettek az Oroszországból történt kivonulással, a rijádi tárgyalások...","id":"20250220_oroszorszag-amerikai-cegek-visszateres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1294a2c9-aead-48f1-a644-0927a2707210.jpg","index":0,"item":"b02298b5-e20f-4b7b-8347-052d84fb0f67","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_oroszorszag-amerikai-cegek-visszateres","timestamp":"2025. február. 20. 14:27","title":"Az egyik orosz főtárgyaló az amerikai cégek visszatérésére számít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27c1be80-445b-424d-9117-074f53b58b74","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Na, már tábornoka is van az ellenzéknek. Kicsit savanyú, de az övék.","shortLead":"Na, már tábornoka is van az ellenzéknek. Kicsit savanyú, de az övék.","id":"20250220_Tota-W-Arpad-Ruszin-Szendi-Romulusz-bacsi-mesei-Tisza-Part-Magyar-Peter-Fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27c1be80-445b-424d-9117-074f53b58b74.jpg","index":0,"item":"127ad153-eb91-439e-95da-6d4c8842765b","keywords":null,"link":"/360/20250220_Tota-W-Arpad-Ruszin-Szendi-Romulusz-bacsi-mesei-Tisza-Part-Magyar-Peter-Fidesz","timestamp":"2025. február. 20. 10:30","title":"Tóta W. Árpád: Romulusz bácsi meséi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Filmnézés közben teljesen megfeledkezünk a külvilágról, a hősökkel azonosulva a vásznon pergő világ részévé válunk. Ez az éber álomra hasonlító kiszolgáltatottság az, ami segíti a feszültség, a suspense kialakulását, illetve a filmes történetmesélés rafinált technikája: itt válik nyilvánvalóvá, hogy a rendezők milyen előszeretettel manipulálnak minket, nézőket - amiért persze hálásak vagyunk. Az alábbiakban néhány kulcsjeleneten és filmen keresztül bemutatjuk a suspense működését.
A filmes feszültség, azaz a suspense létrejöttét a mozgókép információadagolása határozza meg: a néző tudása (vagy nem tudása) révén jön létre. A legszemléletesebb példával Alfred Hitchcock, a suspense nagymestere szolgált, aki mindig ezzel a történettel magyarázta a filmes feszültségkeltés titkát. Képzeljünk el egy jelenetet, amiben két ember beszélget egy asztalnál. Majd néhány perc dumálás után a szoba hirtelen nagy robajjal felrobban. Ekkor a nézőre nem hat semmiféle feszültség, egyszerűen megijed, vagy sokkot kap.
Ám ha elképzeljük ugyanezt a jelenetet annyi változtatással, hogy megmutatjuk a beszélgetés legelején az asztal alatt ketyegő bombát, akkor a feszültség rögvest működésbe lép: ekkor már akár percekig is cseveghet a két szereplő, a néző már tudja, hogy itt valami szörnyűség fog történni. Ilyenkor szorongással teli várakozással figyeljük a jelenetet, hiszen többet tudunk, mint a szereplők, de persze beavatkozni nem vagyunk képesek. Ezt nevezzük suspense-nek.
Hitchcock a suspense-ről:
Hitchcock egész életművét ennek a hatásnak a tökéletesítésére szentelte: olyan zseniális suspense-teremtő volt, hogy klasszikus thrillerjei ötven-hatvan év után is remekül hatnak. Volt olyan filmje, amiben azzal kísérletezett, hogy a nézőt a film teljes időtartalma alatt feszültségben tartsa egy elrejtett hulla köré szervezett vacsorával (Kötél), illetve volt, amikor a sztárt a film egyharmadánál legyilkolva teremtett határtalan szorongást és félelmet a nézőben (Psycho).
Egyik kevésbé ismert, de ma is jól működő filmje, a Gyilkosság telefonhívásra vonultat fel egy klasszikus, szinte tankönyvbe illő suspense-jelenetet. A Grace Kellyre leselkedő gyilkos a függöny mögött megbújva várja a telefon csörgését, hogy hátulról lecsapva megfojthassa a hőst. Hitchock mindenbe beavatja a nézőt: a gyilkos indítékaitól kezdve az elbújásig. A hőssel ellentétben pontosan tudjuk a gyilkos rejtekhelyét. Hitchcock ráadásul kegyetlenül továbbhúzza a feszültséget: a fojtásra készülő gyilkost és az áldozatot egy hosszan kitartott képen mutatja.
Tehát a suspense létrejöttének egyik alapfeltétele az, hogy a néző többet tudjon a fenyegetés alatt álló szereplőnél – persze az is hatásos eszköz lehet, ha pontosan annyit tudunk, mint a szereplők, erre is akad majd bőven példa. A suspense-jelenet megkomponálásakor a rendezők leginkább az információadagolásra helyezik a hangsúlyt: mikor avassuk be a nézőt, illetve mikor hagyjuk magára. Hitchock előbbi jelenetében látható volt, az egyik legegyszerűbb és egyben leghatékonyabb rendezői eszköz a képen belül adagolt feszültség: egyetlen beállításban megmutatni a nézőnek valamit, amiről a hősnek fogalma sincsen.
Erre rengeteg példát lehetne találni, ám a legszellemesebb ezek közül a Peter Jackson által rendezett Gyűrűk ura harmadik részének Banyapókos jelenete, ahol a rendező Hitchcockot is túlszárnyaló pofátlansággal játszik a néző idegeivel. Frodó Mordor kietlen sziklái között bolyong, amikor megjelenik fölötte az óriási Banyapók. Ekkor Jackson, mint egy gonosz kölyök, a végletekig feszíti a parát: a mit sem sejtő hobbit fölé magasodó gigantikus pókot elviselhetetlenül hosszú(nak tűnő) ideig mutatja.
A jelenet beállításainak ravasz megkomponálására egy másik remek példa Spielberg örök klasszikusa, a Jurassic Park. A film egyik csúcsjelenetében a vérszomjas raptorok egy méretes konyhában kutatnak a gyerekek után. Spielberg zseniális érzékkel alkotta meg a jelenet beállításait: a lehető legtöbb képen egyszerre látjuk a lopakodó gyerekeket és az utánuk szimatoló dinókat.
A jelenet remek feszültsége abból ered, hogy a nézők a gyerekek nézőpontját felvéve tudják, milyen közel vannak a raptorok: pont ezért törekedett a rendező arra, hogy a legtöbb kép hátterében ott legyenek a fenyegető ragadozók. Ugyanabban a beállításban mutatni a fenyegetés forrását és annak áldozatát mindig sokkal hatásosabb.
A feszültségkeltés másik egyszerű, de mindig hatásos eszköze a vágás: az az eszköz, ami a filmet a többi művészeti ágtól megkülönbözteti. A vágás segítségével a néző ugyanabban az időben több eseményt láthat egyszerre, ezért lehet minden információ, minden meghatározó tényező birtokában. A vágás információhalmozása révén nézőként annyi tudás birtokában lehetünk, amitől az adott jelenet feszültsége szinte elviselhetetlenné válik.
Erre az egyik legjobb példa a Mission: Impossible első részének híres rablás-jelenete: a CIA főhadiszállására besurranó Ethan Huntnak egy hang- és nyomásérzékelővel ellátott terembe kell leereszkednie, miközben a terembe visszatérni készülő alkalmazott a hasmenésével küszködik. A film rendezője, a Hitchcock-filmek által ihletett Brian De Palma jó érzékekkel mutatja párhuzamosan az összes olyan tényezőt, ami lebukást eredményezhet – ráadásul a totális csend tovább fokozza az izgalmakat.
A vágással nem csak a filmtér különböző pontjaira ugorhatunk ugyanabban az időben, hanem különböző szereplők nézőpontját is felvehetjük. Az úgynevezett szubjektív beállítások révén a nézők egyes szereplők fejébe katapultálnak, pontosan ugyanazt látva, mint ők – így sokkal intenzívebbé válhatnak az egyes képsorok. A suspense-jelenetek esetében a horrorfilmek gyakran élnek ezzel az eszközzel: a nyolcvanas években virágzó slasherekben (Halloween, Péntek 13) például gyakran a késsel gyilkoló pszichopata szemszögébe kerülünk.
Ezzel a húzással a néző rettentő kényelmetlen helyzetbe kerül: a feszültség abból az extra tudásból táplálkozik, hogy a gyilkos szemszögéből látja a mit sem sejtő áldozatokat. Ezt a filmnyelvi eszközt emelte Jonathan Demme a magasművészet szintjére, amikor A bárányok hallgatnak fináléjában a vaksötétben botladozó Clarice Starlingot a gyilkos éjjellátó szemüvegén keresztül mutatta.
Aztán vannak olyan suspense-jelenetek, amik kevésbé hatnak zsigerileg, sokkal inkább egy lassan felemésztő, intellektuálisabb félelemként működnek. A feszültség amúgy is nagyon lelassítja a filmidőt: ilyenkor mindent sokkal hosszabbnak érzünk, persze anélkül, hogy unatkoznánk. Ezért szokták előszeretettel továbbnyújtani ezeket a jeleneteket a rendezők, de a suspense-irodalomban is megtaláljuk a rafinált időhúzás technikáit, gondoljunk Stephen King oldalakon át tartó para-jeleneteire.
A Coen-testvérek is előszeretettel lassítják a végletekig filmjeiket, miközben a bennük lévő feszültség egyáltalán nem lesz kevesebb, sőt. A csodálatos Nem vénnek való vidék című thrillerjük egyik jelenetében a teljesen elmebeteg sorozatgyilkos (Javier Bardem) egy gyanútlan benzinkutassal beszélget: az ártatlan cseverészés potenciálisan halállal végződő, feszült jelenetté változik. Nézőként tudjuk, amit a benzinkutas csak maximum sejteni vél, hogy egy pszichopata gyilkossal beszélget, az is lehet, hogy utoljára. Ez a film egyik legfélelmetesebb jelenete, nézőként csuklóig rágjuk a körmünket, miközben csak egy szimpla beszélgetést látunk.
A suspense lassan őrlő feszültségével gyakran a művészfilmek is előszeretettel játszanak. Gus Van Sant 2003-as Elefánt című filmje a columbine-i középiskolai mészárlást dolgozza fel, idegőrlően lassú tempóban. A film az öldöklést megelőző néhány órát mutatja meg, a leendő áldozatokat követve teljesen banális eseményeken keresztül.
Van Sant kamerája kimért, vágás nélküli képekkel rögzíti a történéseket, ám a szinte eseménytelen képsorok hihetetlen feszültséggel telnek meg. A Tarr Béla által ihletett lassú hömpölygés fokozatosan átitatódik feszültséggel, hiszen mindannyian tudjuk, hogy mi lesz a film vége: az Elefánt ezért úgy hat, mintha egy láthatatlan kéz lassan egy szakadék felé lökne minket.