szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az író nem látja, hogy a színházvezetőknek milyen ideológiát kellene elsajátítaniuk. Úgy véli, vannak nevek, akikben a hatalom bízik, és vannak nevek, akikben nem, de akik ezeket a listákat készítik, életükben nem olvastak.

A Klubrádiónak nyilatkozott Spiró György arról, hogy mi zajlik jelenleg a kultúrában.
"A diktatúra bizonyos értelemben megkönnyíti a színház dolgát. Ha egyáltalán létezhet" - véli az író. E helyzetben más tétje lesz a színhművészetnek, ha a közönség egyáltalán eljut a színházba, a színészek pedig fel tudnak valahol lépni. Spiró szerint az elmúlt harminc évben nagyon érdekes folyamat zajlott le, őrületesen megnőtt az eladott színházjegyek száma, - egészen tavalyig - hat és félmillió színházjegyet adtak el.

A Klubrádiónak nyilatkozott Spiró György arról, hogy mi zajlik jelenleg a kultúrában. "A diktatúra bizonyos értelemben megkönnyíti a színház dolgát. Ha egyáltalán létezhet" – véli az író. E helyzetben más tétje lesz a színművészetnek, ha a közönség egyáltalán eljut a színházba, a színészek pedig fel tudnak valahol lépni.

Spiró szerint az elmúlt harminc évben nagyon érdekes folyamat zajlott le, őrületesen megnőtt az eladott színházjegyek száma, – egészen tavalyig – hat és félmillió színházjegyet adtak el. Összehasonlításul: amikor 1948-ban államosították a színházakat, 3,5 millió néző volt a cél – tette hozzá.

A rendszerváltás óta a színház lett a legnépszerűbb műfaj, a könyvkiadás aránya a tizedére esett, magyar filmeket pedig – egy-két kivételtől eltekintve – alig néz a közönség.

Ezt a népszerűséget megrongálta a tao-törvény visszavonása tavaly, és már több százezerrel kevesebb nézőnk lett idénre. Most pedig úgy néz ki, egy csomó színház meg fog szűnni, mert nem lesz, aki pénzt adjon és az tovább szűkíti a játéklehetőségeket

– mondta az író, aki nemcsak a függetlenekről beszél, hanem a kőszínházakról is. Úgy véli, lehetetlen, hogy a nézők tartsanak el egy színházat. "A világon sehol nem lehet nyereséges kőszínház, hiszen nem tud megélni a bevételéből, állami, önkormányzati vagy szponzori támogatásra szorul. Még a Broadway is ilyen, súlyosan veszteséges."

Felmerült az is, hogy úgy tűnik, az állam ideológiai szempontból osztja majd a pénzeket, erre Spiró azt mondta: nem látja világosan, hogy a színházvezetőknek miféle ideológiát kellene elsajátítaniuk és miféle darabokat kellene játszaniuk. "Nevek vannak, akikben megbíznak és nevek, akikben nem bíznak meg. Ez visszafelé is érvényes a magyar színházra. (...) De ennek valóságos szellemi tartalma nincsen. Vannak a mi embereink és vannak az ő embereik, de hogy ez mit jelent pontosan, azt nem tudom megmondani, bármelyik pillanatban elő lehet húzni valamit és szempontként felmutatni. Ilyen helyzetben a személyek lényegesek, és nem a művük. Művek Magyarországon nincsenek betiltva, és mégis, egyes intézményekben vannak ilyen-olyan listák, amelyek személyekre vonatkoznak. Műveket életükben nem is olvastak azok, akik ezeket a listákat létrehozzák. Nem értenek hozzá, inkompetensek."

Spiró hozzátette azt is, hogy a legjobb művek természetesen mindig veszélyesek, mert mindig a valóságos konfliktusokról szólnak. "Ezek nélkül sajnálatos módon semmilyen irányultságú színház nem él meg. Nincs az a jobb-, vagy baloldali színház, amelyik a jó műveket ne szeretné előadni, mert abból születik a siker." Az író szerint a kultúrára szánt pénzeket jogtipró módon adják oda.

Ez a felháborító, nem véletlenül verte ki a biztosítékot, hogy egy vallási gyülekezet ingatlanbizniszre kapott 1,8 milliárdot, ami a kétszerese annak, amit a létező és működő független színházak tavaly kaptak. Nonszensz, hogy az amúgy is kipárnázott Nemzeti Színház egy be sem jegyzett alapítványra kapott plusz egymilliárdot

– tette hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!