szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

"Maga és mások méltóságának megőrzése érdekében" befejezi munkáját az általa tizenegyedik éve vezetett Vígszínház élén Eszenyi Enikő – írta az igazgató közleményében. Lemondását számos egykori társulati tag és a színház néhány jelenlegi alkalmazottjának együttes kiállása előzte meg, sokak szerint Eszenyi vezetői stílusa elviselhetetlen közeget teremtett a színházban.

Kedves Művésztársaim, Pályatársak!
Az elmúlt napokban életem legnehezebb pillanatait éltem meg. Sokat tapasztaltam ez alatt a néhány nap alatt: támogatást, gyűlöletet, együttérzést és kiközösítést.
Hiszek szerelmemben, a Vígszínházban! Hiszek az elhivatott munkában, abban, hogy szolgálni egy évszázad hagyatékát és közben új utakat keresni olyan cél, amiért érdemes élni. Idővel megtapasztaltam azt is, hogy szerethető az is, ami nehéz. Egy érzékeny világ érzékeny történéseit igyekszem megérteni, független művészként középen állva, rendíthetetlenül, sok ezer nézőért.
Már nem vagyok fiatal – és bár tapasztalataink különbözősége nehezen engedi az érvényes igazságok kinyilatkoztatását – azt bátran kijelenthetem, hogy a Vígszínház az elmúlt tíz évben megújult. Köszönöm Nektek! Köszönöm „Drágák, Gyerekek”, ahogy szoktam mondani kollégáimnak, művészeknek, egyetemi hallgatóknak. Ahogy 39 évvel ezelőtt, most is úgy látom, egyesek nem tudnak megbékélni a személyemmel. Mindent elkövetve igyekeznek a Vígszínház társulatát megosztani, a művészetbe vetett hitüket megtörni. Ezért arra az elhatározásra jutottam, hogy a magam és mások méltóságának megőrzése érdekében a Vígszínház vezetésére beadott pályázatomat – annak ellenére, hogy a szakmai bizottság azt találta a legjobbnak – visszavonom, vígszínházi munkámat befejezem azzal a hittel, hogy Thália örök és halhatatlan.
Kedves Közönség, Támogatóim, Rokonaim, Barátaim, Mamikám! Köszönöm!Az elmú

Az elmúlt napokban több volt vígszínházi alkalmazott beszélt arról, hogy verbális agressziót tapasztalt a színházban töltött évek alatt. Eszenyi Enikő ezekre a vádakra több interjúban is úgy reagált, hogy lejárató kampányról van szó, és bár ő erős kezű vezető, a döntéseit mindig is a Vígszínház érdekében hozta meg. Most egy, az eddigiektől merőben különböző döntést hozott: közleményben jelentette be, hogy visszavonja igazgatói pályázatát és befejezi vígszínházi munkáját.

"Az elmúlt napokban életem legnehezebb pillanatait éltem meg. Sokat tapasztaltam ez alatt a néhány nap alatt: támogatást, gyűlöletet, együttérzést és kiközösítést. Hiszek szerelmemben, a Vígszínházban! Hiszek az elhivatott munkában, abban, hogy szolgálni egy évszázad hagyatékát és közben új utakat keresni olyan cél, amiért érdemes élni. Idővel megtapasztaltam azt is, hogy szerethető az is, ami nehéz. Egy érzékeny világ érzékeny történéseit igyekszem megérteni, független művészként középen állva, rendíthetetlenül, sok ezer nézőért."

Eszenyi hozzáteszi, hogy bár már nem fiatal, bátran kijelentheti, hogy a Vígszínház az elmúlt tíz évben megújult.

"Köszönöm Nektek! Köszönöm „Drágák, Gyerekek”, ahogy szoktam mondani kollégáimnak, művészeknek, egyetemi hallgatóknak. Ahogy 39 évvel ezelőtt, most is úgy látom, egyesek nem tudnak megbékélni a személyemmel. Mindent elkövetve igyekeznek a Vígszínház társulatát megosztani, a művészetbe vetett hitüket megtörni.

Ezért arra az elhatározásra jutottam, hogy a magam és mások méltóságának megőrzése érdekében a Vígszínház vezetésére beadott pályázatomat – annak ellenére, hogy a szakmai bizottság azt találta a legjobbnak – visszavonom, vígszínházi munkámat befejezem azzal a hittel, hogy Thália örök és halhatatlan. Kedves Közönség, Támogatóim, Rokonaim, Barátaim, Mamikám! Köszönöm!"

Az Index azt írja, a lemondás előtti órákban eljutott hozzájuk egy levél, amelyben a Vígszínház 245 munkatársa kérte az abúzusok és visszaélések minél alaposabb feltárását.

Hiszünk abban, hogy mindenkit megillet az ártatlanság vélelme. Ugyanakkor hiszünk abban is, hogy a színházi kollektívát megilleti az a jog, hogy a fenntartó alapos vizsgálattal tárja fel az igazságot a megjelent beszámolókkal kapcsolatban

– írják a levélben. A lap hozzáteszi, az aláírók között ott vannak a Vígszínház társulati tagjai, művészeti munkatársai, háttérdolgozói és szerződéses vendégművészi-, és vezető színészei is.

Az ügy előzménye, hogy a 24.hu februárban interjút készített Eszenyi Enikővel, amelyben arra a kérdésre, miért mehettek el a színházból 47-en az elmúlt tíz évben, a jelenlegi igazgató úgy reagált: „Minden munkahelyen természetes a fluktuáció. Minden eset más, ebből nem lehet általános következtetéseket levonni. Azt azonban hozzátenném, hogy nagyon sokan hosszú évtizedek óta a társulat tagjai, az elmúlt tíz évben pedig számos új és tehetséges kolléga érkezett a színházba.”

Az interjú után megkereste a lapot Fenyvesi Lili, a Vígszínház egyik volt rendezőasszisztense, hogy „beszámoljon a színházban uralkodó légkörről és ott szerzett tapasztalatairól”. Néder Panni rendező még 2017-ben osztotta meg a Vígszínházban átélt negatív tapasztalatait a Facebookon.

Még a cikk megjelenésének a napján a színházból korábban elszerződött színészek nyilatkozatot adtak ki, amelyben kijelentették,

a jelenleg regnáló igazgató, Eszenyi Enikő által gyakorolt verbális erőszak és agresszív vezetői kommunikációja hozzájárult ahhoz, hogy felbontsák a szerződésüket a Vígszínházzal.

Azt írták, „a Vígszínházban nem állt rendelkezésünkre olyan intézményi fórum, ahol a személyes tapasztalatainkat, panaszainkat kivizsgálták volna”.

MTI / MTVA / Jászai Csaba

A főváros egy nappal később bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Vígszínházban.

A megszólalók a későbbi interjúkban arról beszéltek, hogy a nyilvános megalázás bevett eszköz volt Eszenyi Enikő részéről, ami elviselhetetlen légkört alakított ki, és kulcsszerepet játszott abban, hogy elhagyták a színházat. Többen arról számoltak be, hogy reggelente gyomorgörccsel mentek be dolgozni, aggódva, hogy vajon milyen megszégyenítésben lesz részük aznap.

  • Hevér Gábor a hvg.hu-nak többek között arról beszélt, hogy a színházi szakszervezet jogos követeléseit sok esetben lesöpörték az asztalról.
  • Molnár Áron azt mondta: „a mai napig mérhetetlen keserűség, fájdalom és fel nem dolgozott trauma van sokunkban”.
  • Mészáros Máté pánikrohamról számolt be.
  • Börcsök Enikő szerint szomorú, ha egy igazgató nem a művészetével és az emberségével próbál tekintélyt parancsolni, hanem a hatalmával. Később azt mondta, ha Eszenyi marad az igazgató, feláll.
  • Halász Judit szerint „ha most elindítanak egy vizsgálatot, akkor az a normális és demokratikus, ha Eszenyit ugyanúgy felfüggesztik, mint annak idején Martont”.
  • Telekes Péter pedig felidézte, hogy lekvárt kellett volna kinyalnia Eszenyi hóna alól. Nem vállalta.
  • Lengyel Tamás szerint az, ami a színházon belül történik, ugyanúgy abúzus, mint a szexuális erőszak.

Eszenyi Enikő minden nyilatkozatában úgy reagált, hogy a színház működését és az ő személyét az elmúlt időben igaztalan támadások érték, de ő minden döntését a Vígszínház érdekében hozta. Az egyik interjúban elmondta: határozott vezető, de jól alszik, mert tiszta a lelkiismerete.

 

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Kult

Eszenyi Enikő: Én nem vagyok félelmetes

Az igazgató volt személyi titkára az Indexnek arról beszélt, hogy Eszenyi Enikő folyamatosan a Vígszínház intézménye mögé bújva követ el erőszakot a saját kollégáival szemben.

hvg.hu Kult

Eszenyi Enikő: Jól alszom, mert tiszta a lelkiismeretem

A Vígszínház igazgatója szerint nem igaz, hogy a bent lévők nem mernek beszélni vele, hiszen ő minden nap ott van a színházban, és mindenkivel kommunikál. Amikor felmerült, hogy Stohl András is aláírta a nyílt levelet, Eszenyi a színész előéletére célozgatott, majd azt mondta: nem kívánja kommentálni.