A Fogságtól a Vak reményig – válogatott olvasmánylista karantén idejére
Idén a tizenötödik évét ünnepli az Aegon Irodalmi Díj, amelynek a shortlistje évről évre az egyik leginkább várt könyves lista. Ha a járványhelyzetből adódó kényszerű bezártságot a korábbi díjazottak műveivel szeretné tartalmasabbá tenni, itt az ajánlatunk.
2019
Takács Zsuzsa: A Vak Remény
A több mint hatszáz oldalas kötet a teljes költői életmű, egy szenvedéllyel, sokszor kíméletlenséggel megrajzolt hullámvasút, amelyre legalább egyszer mindenképpen fel kell szállni. Felismerte ezt az internet közönsége is 2017-ben: Takács Zsuzsa Ha van lelkünk ugyan című műve – miután a Jelenkor folyóirat kiposztolta – virális lett, több mint hetvenezren látták, ami elég egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a költő komplex, feszült soraihoz rengetegen tudnak kapcsolódni.
2018
Nádas Péter: Világló részletek
Radnóti Sándor laudációjában Nádas emberábrázolását méltatja: „Emberábrázolást mondok és nem jellemábrázolást, mert úgy látszik, az egyik legfontosabb következtetésünk az lesz, hogy Nádas az embert nem megismételhetetlen egyediségében, egyéniségében, karakterében akarja megragadni, hanem azokban a mintákban, amelyeket nyelve, teste, tudata nagyrészt öntudatlanul követ. A megdöbbentő az, hogy ezzel az éntelenítő eljárással Nádas páratlanul emlékezetes figurákat teremt.”
2017
Krasznahorkai László: Báró Wenckheim hazatér
Az író szerint az, hogy ennek a regénynek az alapja egy hazatérés, az igen ősi forma az irodalomban, rengeteg a nagy előd. „Nagyon tisztelem a nemes klisét, a világirodalom csúcsain csupán néhány nagy klisé van, és ezektől nem is kell, nem is érdemes megszabadulni. A kérdés mindig csak az, mit tudunk kezdeni ezzel a magasrendű klisével. Az én történetem szerény: valaki egész életében egyetlen szerelem igája alatt él. És meghalni visszatér oda, ahonnan ez a szerelem származik. S hogy közben az emberi világ működik, hogy megmutatja magát? S hogy ugyanolyannak mutatja, mint volt száz és ezer évvel ezelőtt? És hogy mindez épp a mai kor Magyarországán esik meg? Ezt a véletlen számlájára írom. Mert mindent a véletlen számlájára írok. A rohadt véletlenére.”
2016
Oravecz Imre: Távozó fa
Oravecz szerint azonban a halál nem feltétlenül a meghalást jelenti. „Születésünktől egyfolytában rombol, öl bennünket, míg a végén aztán leterít. Erről egy pillanatra sem feledkezhet meg az ember, ha egyedül él egy falu szélén, mint én, ahonnan a temetőre látni.”
2015
Péterfy Gergely: Kitömött barbár
Szegedy-Maszák Mihály szerint a Kitömött barbár legelső sorban arról szól, ahogy a politikai hatalom szövetséget köt a parlagisággal. „Együttes erővel teszik lehetetlenné a független szellemi életet. Lehet, hogy Péterfy Gergely nemcsak a magyar jakobinusok korszakára gondolt, amikor megírta e kiváló korismeretre valló, nagy nyelvi leleménnyel megírt regényét?” – tette fel a költői kérdést az irodalomtörténész.
2014
Kun Árpád: Boldog Észak
Aimé Billion a fantasztikus elemekkel átszőtt Afrikából indul, majd köt ki Norvégiában, ahol időseket ápol (ez valós elem, Kun Árpád maga is házi kisegítőként dolgozik időskorúak mellett). A könyv egyik dimenziójában a halál szép, az elhunyt emberek csillagokat megjárt lelkekként térnek vissza Billion életébe, a másik dimenziójában viszont profán és durva. Az öregedő test hanyatlása büdös és kellemetlen.
A könyv a laudáció alapján „egy olyan üzenet hordozója, amely szerint ami az emberben legértékesebb, az elpusztíthatatlan és a legnehezebb körülmények között is újjá születhetik”.
2013
Barnás Ferenc: Másik halál
2012
Grecsó Krisztián: Mellettem elférsz
Tarján Tamás így méltatta a 2012-ben díjazott könyvet: az alkotás, „a viharsarki família, erősen rétegezett és némely egyedeiben épp csak polgárosuló paraszti közösség felbúvárolt múltjából és mérlegelt jelenéből igyekszik tanulságokat levonni a történetmondó számára. Miként sajátították el a létet a felmenők, oldalágiak, mostanáig talán nem is sejtett külső „rokonok”, illetve miként sajátította ki őket a történelemmel összeégő, sorsnak mondott lét: ezt rögzítve és vizsgálva lett a Mellettem elférsz a mai magyar próza egyik jelentékeny könyvévé”.
2011
Esterházy Péter: Esti
Parti Nagy a laudációjában azt mondta, hogy az Esti azt jelenti neki. „Hogy írni szabadság. S ha már, akkor szabadnak lenni kötelesség, ami ez esetben jól felfogott érdek, hiszen írni jó. Meg azt jelenti, hogy amint beleolvasok, pláne beleolvasom magam kicsit, ha alkalom van, mint e mostani, máris kedvem támad, hogy is mondjam, szavazni. Elszavazgatni. Nem megírni, befejezni, leadni, letudni. Hanem csak úgy. Tenni szót szó után. Hogy nem tudom mi lesz, de jó nagyon.”
2010
Csaplár Vilmos: Hitler lánya
Egyik szereplője, Kujeda Éliás végigbukdácsol a 20. századi történelmen, a vályogtéglát gyúró tanyasi árvából kiskorú kommunista agitátor, majd csendőr, majd katonaszökevény, egyben zsidómentő lesz, útközben elveszíti a fél lábát, de ez nem akadályozza meg abban, hogy élmunkásként folytassa, aztán háborús bűnössé bukjon, majd egy szedett-vedett forradalmárcsapat parancsnokává avanzsál pár napra, végül pedig egy határsávbeli falu kocsmárosa, mellesleg embercsempész lesz. „Ötven év alatt az ország legdélkeletibb pontjáról, az átokházi tanyavilágból a legészaknyugatibbra, a Fertő-tó partjára jut el. Nagy lépés ez egy embernek. Különösen, ha magyar, és még féllábú is. A Hitler lánya elbeszélésmódjától azonban merőben idegen volna, ha nyíltan és nyersen nekünk szegezné a kérdést: hogy ami ily nagy lépés az embernek, mégis mekkora lépés az emberiségnek. De azért nem sok kétséget hagy a válasz felől.”
2009
Jónás Tamás: Önkéntes vak
Lévay Balázs a laudációjában azt emelte ki, hogy nem ismer még egy kortárs szerzőt, aki ennyire kiterítené magát olvasói előtt, mint Jónás. Őszintesége megrendítő, felkavaró, „egy-egy verse után, mint gyomrunkat rosszul védő bokszoló küzdünk a légszomjjal”.
2008
Térey János: Asztalizene
„Az Asztalizenében elegáns budai kávéház-étterem a szín, amelynek – mindenki mindenkit ismerő – közönsége és tulajdonosa mérhetetlenül távol áll a magyar valóságtól, a pesti lapálytól és az ott történő 2006. évi zavargásoktól. Ám az eltérő terek sajátossága, hogy valamilyen módon kirajzolják azokat a tereket, amelyektől eltérnek” – hangzott el a laudációban.
Térey János akkor azt mondta: olyasmit szeretett volna megmutatni, ami nem egyhamar évül el, olyan eseményeket, amik nincsenek lecövekelve 2006-ban: „Ami az utcát illeti, a végtelenül kiábrándító közéletet, ami Magyarországot jellemzi az elmúlt években, azt nem fogjuk elfeledni tíz éven belül”. És igaza volt.
2007
Rakovszky Zsuzsa: Visszaút az időben
2006
Spiró György: Fogság
A Fogsággal a Római Birodalomba jutunk el, és a szerző nem spórolt a valósággal, szakkönyvtárnyi irodalmat használt fel a könyvéhez. A Fogságban azonban nemcsak a történelem a vezérfonal, hanem a személyes történelem is, a főszereplő fiú, Uri vándorlását követhetjük végig a kalandregény és életrajzi regény kereszteződésében. Uri rosszul lát, mégis sok mindent megtanul, és a világ is kinyílik előtte. És közben kibomlik előttünk a multikulturális Római Birodalom külpolitikája is, az a szemlélet, amely felvirágoztatta és egyben tartotta – legalábbis egy darabig – ezt a szuperhatalmat. Rómából Jeruzsálembe, Jeruzsálemből Júdeába, Júdeából Alexandriába követhetjük Uri útját, aki a regény végére a rengeteg megszerezett tapasztalat után már csak a gondolataiba kapaszkodik.