szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Két előadást is láthat egy este a közönség: sérült és nem sérült művészek lépnek fel együtt a Trafóban.

A tánc szabad terepet biztosít mindannyiunk számára, hogy vállalni tudjuk mozgásunkat olyannak, amilyen. Nem megregulázza, hanem felszabadítja a testet, megteremti az esélyegyenlőség terét. A táncszínpadon a sérült és nem sérült táncosok mozgása egyformán inspiráló, és különleges a nézők számára is

– írja közleményében az ArtMan Egyesület a Trafóban május 10-én látható, különleges táncestről, amelyen két, vegyes képességű táncosokból álló alkotócsapat előadását láthatja egy estén a közönség.

Az egyik fellépő a 23 éves Tánceánia Együttes alkotóinak legújabb előadása, a Mayday. A másik az Átváltozások, az ArtMan Egyesület 2020-ban létrejött ifjúsági programjának, az ArtMenőknek a Radnóti Színház közreműködésével készült kísérleti mozgásszínházi előadása.

Mint írják, az ArtMan esteken nagy hangsúlyt helyeznek a társadalmi inklúzióra; fontos célkitűzés, hogy egészen különböző képességű emberek teljesen egyenrangúan vegyenek részt benne.

A Mayday című előadást a Tánceánia Együttes tagjai adják elő, és a segítségkérésről szól: „Szabadságunk egyik alapvetőnek hitt feltétele, hogy képesek vagyunk önállóan, segítség nélkül élni. Ám az olyan kritikus időszakok, amilyen például a koronavírus-járvány, ráébresztenek minket a segítség nélküli élet illuzórikus voltára. Mindannyian segítséggel élünk, segítséget kérünk, és jobb esetben kapunk. Egymástól függünk, e tekintetben nincs köztünk különbség. De ki ment meg kit? Ki a sérült, és ki a sérültebb?” – áll az előadás ajánlójában.

Az Átváltozások Pilinszky János Átváltozás című verséből indulva a saját jelen identitásunkkal és annak változásával foglalkozik, és együtt szerepel benne Kováts Adél színész, a Radnóti Színház igazgatója, és lánya, Kováts Rozália, aki korábban Belső tenger című könyvében írta meg élete történetét, és hogy miként küzdött meg koraszülöttsége és egy fertőzés következtében diagnosztizált vízfejűségének utóhatásaival és kihívásaival.

Az ArtMan Egyesület 23 éve létezik, és művészeti, terápiás és oktatási programokon keresztül sérült és ép emberek számára nyitja meg a fejlődés, az önismeret és a tánc lehetőségét; ez az egyetlen olyan alkotóközösség hazánkban, ahol sérült és ép előadók partnerekként hoznak létre kortárs táncszínházi előadásokat. A május 10-i Trafó-fellépés teljes jegybevétele az ArtMan Egyesületet támogatja.

„Aminek nincs tanúja, az nem is létezik"

Hiányosságai mindenkinek vannak. A társadalom „ép" tagjai ezeket könnyebben leplezik, a fogyatékkal élő emberek esetében viszont nem lehet úgy tenni, mintha nem lennének. Lehet viszont ezekkel dolgozni, a két élethelyzet sajátosságait összeolvasztani, azokból valamit alkotni, sőt: mindezt színpadra vinni. Az eredmény - a vártnak megfelelően - egészen elképesztő.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Fehér Nóra – Egri Gergely Kult

„Aminek nincs tanúja, az nem is létezik”

Hiányosságai mindenkinek vannak. A társadalom „ép” tagjai ezeket könnyebben leplezik, a fogyatékkal élő emberek esetében viszont nem lehet úgy tenni, mintha nem lennének. Lehet viszont ezekkel dolgozni, a két élethelyzet sajátosságait összeolvasztani, azokból valamit alkotni, sőt: mindezt színpadra vinni. Az eredmény – a vártnak megfelelően – egészen elképesztő. Az ArtMan ParaDOGMA estjén jártunk, a Trafóban.