szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Állatvédők szólaltak fel a világ egyik legnevesebb kortárs művésze, Damien Hirst installációja ellen. Hirst rengeteg művéhez darabolt fel vagy használt állattetemeket.

Eltüntették a wolfsburgi Kunstmuseum tárlatáról a világhírű angol képzőművész, Damien Hirst Száz év című installációját a PETA állatvédő szervezet panaszának hatására. A kiállított, kétosztatú üvegdoboz egyik oldalában ugyanis legyek keltek ki, amelyek, egy lyukon átjutva a másik „kalitkába”, százával égtek el, érintkezve a dobozban található, a legyeket vonzó és azokat felperzselő világító eszközzel – adta hírül az ArtNews. (A hírt a 24.hu szúrta ki.)

A wolfsburgi állatorvosi hatóság szóbeli figyelmeztetésben részesítette a múzeumot, amelynek igazgatója válaszként azt mondta:

Úgy gondoltuk, az állatvédelmi törvény legyekre nem vonatkozik.

A törvény ugyanis kimondja, „alapos ok” kell arra, hogy valaki bántson egy állatot. „Az állatok meggyilkolásának semmi köze nincs a művészethez, az csak azon emberek arroganciájáról szól, akik szó szerint tetemeken gázolnak át a saját érdekeik miatt” – írta az ügyről a PETA.

Hirst szerint az először 1990-ben kiállított mű „az életciklus maga egy dobozva zárva”. A mű korábbi verziójában a második üvegkalitkában egy véres marhafej is volt (lásd borítóképünket). Az installáció most a Power! Light! című, a mesterséges fény sokszor káros hatását bemutató kiállítás része volt.

A múzeum közlése szerint felveszi a kapcsolatot Hirsttel, és amennyiben hozzájárul, hogy mesterséges legyekkel állítsák ki a művét, úgy újra látható ebben a formában a kiállításon.

Hirstnek korántsem ez az egyetlen műve, amely állatok halálából jött létre: rengeteg alkotásában szerepelnek félbevágott, feldarabolt, akár keresztre feszített állatok, marháktól birkákon át cápákig.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!