Tetszett a cikk?

Schottola Ernő 1882-ben alapította az első jelentősebb hazai gumiipari üzemet, amely 1891-ben az osztrák Österreichische-Amerikanische Gummifabrik A.G. kezébe került, s a budapesti Kerepesi úti telepen Magyar Ruggyantaárugyár Rt. néven működött tovább.

Az eleinte elsősorban az államvasutaknak dolgozó gyárban műszaki gumiárut, gumiabroncsokat, tömör abroncsot, kerékpárgumit, majd gumijátékot és játéklabdát készítettek. 1912-ben nagy sikert aratott a Semperittel versengő Tauril Pneumatik néven piacra dobott autógumi, nem különben a minden minőségi igényt kielégítő Palma kaucsuk cipősarok. 1913 óta használják a Taurus márkanevet.

A világháború előestéjére a cég komoly vállalattá növekedett, termelése és forgalma mind belföldön, mind külföldön jelentékenyen növekedett. Az első világháborút követően leányvállalatokat is alapított, elsősorban fogyasztási cikkek gyártására.

Az 1920-as évektől megindult - új gyártási szabadalmakon alapuló korszerű - autógumi-gyártás, valamint a szivacspadló, gumipadló és -szőnyeg nagy üzletet jelentett, s erre 1937-ben két értékesítő vállalatot is alapítottak, a Cordatic Magyar Gumiabroncs Értékesítő Rt.-t és az Emergé Palma Kaucsuk Rt-t. E cégnevek a későbbiekben egybefonódtak az árukkal, s jól csengő márkanévvé váltak. Az exporttevékenységet az újjászervezett képviselői hálózat hatékonyan támogatta. A gyár részvényeinek érdemi hányada az idő tájt az amerikai Dunlop cég tulajdonába került, majd a vállalatnak döntő szerepe volt a második világháború idején a hazai műgumigyártás megteremtésében.

A vállalatot 1949 végén államosították Ruggyantaárugyár néven. Az extenzív fejlesztések idején egy sor gumiipari profilú vállalattal együtt többször átszervezték és összevonták, míg 1963-ban hat fővárosi és három vidéki vállalatból megalakították az Országos Gumiipari Vállalatot. A vállalat elégítette ki a gumiipari termékek iránt ugrásszerűen megnőtt keresletet (autóbuszgyártás, a bányászat és más ágazatok gépesítése, nagyüzemi mezőgazdaság), s gyártottak nagy mennyiségben bicikli, személy- és tehergépkocsi, motorkerékpár köpenyt és tömlőt, szállítóhevedert, hajtó- és ékszíjakat, latexcikkeket, s a későbbiekben kemping gumiárut.

A vállalat 1973-ban vette fel a Taurus Gumiipari Vállalat nevet. A beruházások és fejlesztések az export növelését szolgálták, az 1970-es évek sikerterméke a világ olajbányászatában elterjedt és jól eladható olajipari mélyfúrótömlő volt. Az 1980-as évek végén 3-3 fővárosi és vidéki gyárában előállított gyártmányait Taurus, Palma, Emergé, Cordatic márkanévvel forgalmazta.

A cég 1990-re csődközeli állapotba került, a következő években egy sor üzemét bezárta, megszűnt a kempingcikk- és az ékszíjgyártás. A vállalat az abronccsal foglalkozó és az azokhoz kapcsolódó részlegeit megtartotta, a többit értékesítette. A Taurus Gumiipari Rt. 1996-os privatizációja során a francia Michelin óriáscég tulajdonába került, s összevonások és átszervezések után mára három leányvállalata maradt: a gumigyártáshoz szükséges korom átfejtésével foglalkozó tuzséri Carbonpack Kft., a társaság tulajdonában álló seregélyesi kastélyhotelt üzemeltető kft, illetve a legnagyobb, a nyíregyházi Taurus Mezőgazdasági Abroncs Kft.

További magyar márkák története itt

Hitler és Bambi beszélgetése jutott eszébe drMáriásnak az ellehetetlenítési törvényről

Hitler és Bambi beszélgetése jutott eszébe drMáriásnak az ellehetetlenítési törvényről

Androidos? Akkor is gyűjti önről az adatokat a Meta, amikor nem is gondolná

Androidos? Akkor is gyűjti önről az adatokat a Meta, amikor nem is gondolná

Egész sok magyar fizetne többet a tiszta energiáért

Egész sok magyar fizetne többet a tiszta energiáért

Megbuktathatják-e Donald Tusk lengyel miniszterelnököt saját kormányának tagjai?

Megbuktathatják-e Donald Tusk lengyel miniszterelnököt saját kormányának tagjai?