szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

Kemény küzdelem folyik a zsugorodó rádió-reklámtorta szeleteiért küzdő fővárosi adók közt, miközben komoly gondot okoz, hogy továbbra sem megoldott a digitális hallgatottság-mérés, így jobb híján továbbra is a sokak által megkérdőjelezett Szonda Ipsos naplózásos módszerére támaszkodik nemcsak a szakma, de a rádiókban hirdető ügynökségek is.

Nem csak a technológia változik
© sxc.hu
Idén eddig két fiataloknak szóló budapesti rádióadó húzta le a rolót, előbb a Rádió Extrém, melynek értékesített frekvenciáján azóta a Mária keresztény rádió műsora fogható. Ezt követően május elején egyszerűen visszaadta az Országos Rádiós és Televíziós Testületnek a sugárázási engedélyét az olasz tulajdonú, fiataloknak szóló, jobbára dance zenéket pörgető Radió Deejay. Ráadásul a Deejay hallgatottsági adatai meghaladták számos, ma is működő fővárosi adó hallgatottságát.

„A rádiók piaca erősen telitett itthon, és egyre többször kell azzal szembesülnünk, hogy olcsóbb tévéhirdetést vásárolni, mint reklámidőt a rádióban, mégis kezd átláthatóbbá válni a verseny” – kezdi a piaci körképet Rafael László a Radiocafé marketingigazgatója. Szerinte ha egy rádióadó megéli a bűvös 2-2,5 évet, akkor már jó eséllyel áll meg a saját lábán a piacon. A 100 százalékban magyar tulajdonban lévő adó immár három és fél éve alakult Cafévá a valamikori Est FM-ből. A Radiócafé tavaly listaáron 300 milliós hirdetési bevételt produkált, míg idén 20-25 százalékos növekedést remélve 360-380 milliónyi bevételt terveznek.

A teljesen politikamentes, elsősorban negyven feletti számú magazinműsorával hódító, „fővárosi értelmiségieknek” készülő adást a hazai viszonyok közt extrém széles spektrumból válogató zenei kínálat egészíti ki, 9000 zeneszám közül válogatnak.

Az internetes jelenlétét várhatóan szeptemberben megújító rádiót kiemelkedően sokan, naponta 5-6 ezren hallgatják - vagy hallgatnak bele - a neten keresztül. Rafael szerint a jelentős online hallgatottság hátterében az húzódik meg, hogy az irodákban megrögzült Juventus-Sláger-Danubius hallgatás mellett az alternatívára vágyó kollégák fejhallgatón, neten követik az adást a számítógépükön.

A nyári szezonra, vélhetően a vételkörzet-növelés előszobájaként, a Café májustól nyár végéig együttműködésbe fogott a Balaton Rádióval. Ennek keretében napi négy órán át a Radiócafé Balatonra telepített stábja szerkeszt négyórányi adást a Balaton Rádió hullámhosszain. Tervezik még egy közvetítő kocsi használatát, mellyel jobban lefedhetővé válik a balatoni régió.

A hvg.hu azon kérdésére, hogy tervezik-e további vidéki városokban a Café adásának sugárzását, Rafael elmondta, jelenleg csak terv szintjén zajlik a dolog, de ha bármi ilyesmi megvalósul, akkor is elsősorban a fiatalos egyetemi városok – így Pécs, Szeged, Debrecen - kerülhetnek szóba célpontként, ahol a vélhetően lenne igény a Café stílusú adásra.

A cikk második része (Oldaltörés)

© AP
A fennmaradási esélyei maximalizálása érdekében a hálózati rádióépítés útját választotta az ország negyven százalékában, 14 város frekvenciáin jelen lévő Radió1. Az adókat üzemeltető Radio1 Kft. másik profilja a 80 helyi rádió hirdetési idejét értékesítő Helyi Rádiók hálózat, mellyel szinte az ország teljes hallgatóságát képes elérni, ha a hirdető igényli ezt. Kertész Zsuzsa a Radio1 kutatási vezetője szerint azonban ezt kevésbé használják ki a reklámozók, mégis mivel a helyi médiumok jelentőssége folyamatosan nő az utóbbi évtizedben, egyre többen hirdetnek lokális rádióknál, felfedezve a régiós reklámban rejlő előnyöket.

A Rádió1 működései elvei szerint, a vidéki fiókadók napi 20 órában egy az egyben a Radio1 műsorát sugározzák, míg a többi négy órában – az ORTT előírásainak megfelelően – helyi adást kell sugározniuk. A hvg.hu-nak nyilatkozó Hauk Zoltán kereskedelmi igazgató szerint ennek jelentőssége azért is nagy, mert a lokális rádiók felvásárlása nyomán – ha volt az adott környéken más helyi adás – a Rádió1 csatornái rendre alulmaradnak hallgatottságban, valószínűsíthetően a lokális jelleg háttérbe szorulása nyomán. Hauk szerint minden jel arra mutat, hogy a napi négy órás helyi érdekű adás sugárzására nagy az igény, ezért is tartják fenn a felvásárolt adók helyi stúdióit a hálózathoz csatlakozást követően is.

A jelenleg csak a netes hallgatás lehetőséget biztosító Radio1 weboldala várhatóan szeptemberre újul meg és telik meg tartalommal, de így is napi 2-3 ezer online hallgatója van a webcastingnak - avatott be Kertész Zsuzsa.

A zenei műsorszerkesztési elvekről sikerült megtudni, hogy zenei teszteket és külföldi mintákat használnak, s hogy mi szól azért egy zenei igazgató felel. A Radio1 mellesleg 250 zeneszámmal operál, de Hauk azt is hozzáteszi, hogy nyáron mivel kevesebb friss muzsika jelenik meg, még kevésbé cserélődik a zenei készlet.

A Budapest Rádió program- és ügyvezető igazgatója Rónai Egon szerint a médiatörvénybe eleve kódolva van a hazai rádiós piac szereplőinek gyakori elvérzése, az irgalmatlanul sok kiírt frekvencia nyomán. A magyar-orosz szakmai befektetők által birtokolt Budapest Rádió például, mely idén 150 milliós hirdetési bevétellel kalkulál, másfél éve a csőd széléről táncolt vissza.

Rónai szerint a másik óriási probléma, hogy a Szonda Ipsos által készített általánosan elfogadott hallgatottsági adat naplózásos módszeren tehát azon alapulnak, vagyis hogy a mérésben részt vevő 600 budapesti, önbevallásos alapon egy hallgatottsági füzetbe jegyzi fel mikor, mit, mennyit hallgatott. „Ennél azonban még jobban torzítanak a megyei mérési eredmények, melyeknél egy hallgató egy említése 16 százalékhoz juttathat egy rádiót” – árnyalja tovább a képet Rónai. Elmondása szerint a kisrádiók országos digitális méréséhez szükséges technológiájának kialakítására az ORTT felajánlott ugyan 50 millió forintot, de ez csak a költségek felét fedezné. A kisrádiók anyagi helyzetét pedig jól jellemzi, hogy a több mint 100 helyi kisrádió nem tudta összedobni a fennmaradó 50 milliót. A nagy rádiók számára pedig természetesen tökéletesen megfelel, hogy egy-egy műsoruk hallgatottsága 30-40 százalékon van a naplós mérési eredmények alapján.

Emiatt persze a kis adók pénzügyi gondjai kódolva vannak a rendszerben, hiszen a rádiókban hirdetést vásárlók szinte csak a Szonda Ipsos mérései alapján osztják el reklámösszegeiket.

MTI Világ

Kalózrádió zavarta a román légi forgalmat

Kalózrádióadó veszélyeztette a román főváros nemzetközi repülőterének térségében a légi forgalom biztonságát, mígnem a rendőrök felkutatták és lefoglalták a készülékeket.

hvg.hu Tech

Budapesten kész az Egységes Digitális Rádió-távközlő Rendszer

A Pro-M Professzionális Mobilrádió Zrt. befejezte az EDR (Egységes Digitális Rádió-távközlő Rendszer) hálózat kiépítését és műszaki átadását Budapesten. A rendszer első mérföldkövének számító budapesti hálózat 34 bázisállomásához 14 ezer készülék kapcsolódik.

MTI Tech

Illegális rádió-adóvevők a magyar piacon

A közelmúltban a kiskereskedelmi forgalomban és internetes áruházakban olyan GMRS/FRS rádió adó-vevő készülékek jelentek meg, amelyek nem felelnek meg a magyarországi frekvenciahasználati szabályoknak, zavarják az adott frekvenciatartományban jogszerűen működő eszközöket, így ezek a berendezések Magyarországon nem használhatók - közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság szerdán.

Úgy néz ki, mint egy kávétermosz, és akkora is az új kínai drón, ami gránátokkal lepi meg az ellenséget

Úgy néz ki, mint egy kávétermosz, és akkora is az új kínai drón, ami gránátokkal lepi meg az ellenséget

Élelmiszerek, a telefondíjak és a gáz is ott van a legjobban dráguló áruk listáján, mióta a kormány fenyegeti az áremelő cégeket

Élelmiszerek, a telefondíjak és a gáz is ott van a legjobban dráguló áruk listáján, mióta a kormány fenyegeti az áremelő cégeket

320 wattos töltés, 10 000 mAh-s akkumulátor: szédületes mobilt villantott a Realme

320 wattos töltés, 10 000 mAh-s akkumulátor: szédületes mobilt villantott a Realme

Soproni Tamás nekiment a Párbeszédnek, felháborodott a „vallásgyalázó” plakátokon

Soproni Tamás nekiment a Párbeszédnek, felháborodott a „vallásgyalázó” plakátokon