Török Gábor: "a média jellegénél fogva a torzítás intézménye"
Török Gábor politológus szerint ahogy közeledik a választás, láthatóan a média is egyre jobban figyel a politikára. Az nem meglepő, hogy a politikai célok alapján értelmezhető sajtó fokozottan figyel a kenyéradó gazdák érdekeire és egyszersmind a politikai ellenfelek viselt dolgaira, de még a bulvárban is többet látni mostanában a politikusokat - olavasható a Török Gábor Elemez blog legfrissebb bejegyzésében.
A szerző szerint fontos rögzíteni, hogy a média jellegénél fogva a torzítás intézménye. A legszebb szándékkal és az objektivitásra törekvés maximuma mellett is akaratlanul torzít a szelekció alapján összerakott kép. Ráadásul az esetek jelentős részében nem is ilyen semleges, nemes célok mozgatják a hírszerkesztőket, amikor döntenek, hogy éppen merre és mire irányuljon a reflektorfény.
Mindezzel együtt szerinte a mai magyar állapotok esetében az állítása sokkal gyengébb: a média jelentős változásokat most nem tud elérni. A politológus szerint ma már annyira plurális és szegmentált, hogy nincs esély az általános politikai manipulációra. A mai magyar médiában két modell működik: a pártos sajtó leginkább a saját tábor megerősítésére alkalmas, s ennek megfelelően teszi is a dolgát, míg a kereskedelmi és bulvár média inkább egy általános politika-ellenességet gerjeszt, valamint tudatlanságával és felkészületlenségével a szlogenek szintjére szorítja a politikai kommunikációt - olvasható Török Gábor bejegyzésében.
A választás előtti politikai aszimmetria miatt a média ezen szereplői számára egyszerűen nem éri meg „érzelmi”, azaz „politikai” döntést hozni, a „kereskedelmi” racionalitás pedig azt diktálja, hogy próbáljanak meg a hatalom új birtokosainál minél kevesebb rossz pontot szerezni. Így aztán a kereskedelmi média is igyekszik adni a látszatra, s leginkább akkor van elemében, ha mindenkit egyformán ostorozhat - vélekedik a politológus.
Ha kíváncsi a cikk teljes tartalmára, kattintson!