szerző:
hvg.hu

A Mol újra kívánja tárgyalni Baumgartner Zsolt szponzorációs szerződésének feltételeit, ami akár a Forma-1-es magyarról szőtt álmok végét is jelentheti. Nem csoda, hogy a hírre azonmód összeesküvés-elméletek kezdtek gyöngyözni a publikus közegben.

A versenyző menedzsmentje nem a Jordan, hanem a sokkal kisebb reklámértéket jelentő Minardi Forma-1-es csapatával írt alá szerződést - érvel a cég. Ráadásul a Mol bizalma megrendült Frank Tamásban, Baumgartner menedzserében, aki nem tájékoztatta megfelelően a körülmények változásáról az olajcéget, s emiatt nem lehet tudni, hogy az új helyzetben milyen hirdetési lehetőségei lennének a Molnak. Frank ugyan cáfolta a Mol kifogásait, de felajánlotta a távozását a Baumgartner-menedzsmentből, hogy személye ne legyen akadálya a versenyző indulásának. E pillanatban ezen kívül csak azt lehet tudni, hogy ha a Minardi által kért rajtpénz felét nem tudják előteremteni, úgy az állami befektetés is kútba esik. Márpedig napokon belül fizetni kéne az első részletet. És ennyi már elég, hogy elkezdjenek gyöngyözni az összeesküvés-elméletek.

1. A Minardi nem kell a magyar szponzoroknak

Az első verzió szerint a Mol és a többi szponzor valóban aggódik. A Jordan szebb napokat látott csapat, amely sokszor bizonyította, hogy kellő finanszírozás mellett képes nagyon jó eredményekre, s érdemes támogatni nehezebb időkben is. A Benson and Hedges cigarettát gyártó Gallaher dohányipari csoport például 1996 óta áll rendíthetetlenül Eddie Jordan csapata mellett. Ezzel szemben a Minardi sohasem látott szebb napokat. A legfényesebb eredményeik között néhány véletlen (az előttük lévő kocsik versenyből való kiesése) révén szerzett világbajnoki pont szerepel. S a legnagyobb elismerést az jelentette, amikor a szaksajtó megdicsérte a fejlesztéseiket, mondván, a magnéziumötvözetből készített sebességváltóház például valódi műremek, s ha a csapatnak annyi pénze lenne, mint a Ferrarinak, soha senki sem érné utol őket, hiszen azt a keveset, amijük van, elképesztő hatékonysággal használják fel. A Mol szerint a Minardi mégsem a Jordan, nem véletlen, hogy a faenzai istállónak szinte minden szezonban új szponzor után kell kajtatnia, ami önmagában is arra utal, hogy a támogatók nem voltak elégedettek a befektetett pénzük hozamával.

2. Gyurcsány menekül

A második elmélet szerint Gyurcsán Ferenc sportminiszter menekülési utat kért és kapott a részben állami tulajdonú olajtársaságtól. S szüksége is volt erre, hiszen a Baumgartner állami szponzorálásáról szóló hírek a közvéleményt megosztották, a sporttársadalom nagy részében pedig megütközést keltettek, még akkor is, ha a 4 millió dolláros akciót igyekeztek – nem sok sikerrel – befektetésnek feltüntetni. A sporttársadalomba sok befolyásos emeszpés is beletartozik, akikkel a pártban e döntéssel az egyébként is bizalmatlanul méregetett Gyurcsány még egy fronton szembekerült. A miniszter a lehetséges hozamokat és veszteséget értékelve igyekszik kihátrálni a csapdából, de ezt jelentős presztízsveszteség nélkül egymaga már nem teheti meg. Szüksége van a Mol segítségére. Amit a jelek szerint meg is kap, s ezzel az első magyar petróleummulti lekötelezettjévé válik. Végül is mindenki jól jár Baumgartner és Frank kivételével, de több is veszett Mohácsnál. Egyesek tudni vélik azt is, hogy a Mol ezzel a húzással kívánja zsarolni üzleti céljai érdekében a kormányt, amelynek nemzetközi szavahihetősége forog kockán. Mások szerint viszont egyszerűen csak Medgyessy szólt le beosztottjának, hogy „Feri, ez rossz húzás volt”, s Feri értett a szóból.

3. Frank ügyfelei

A harmadik elmélet szerint valóban Frank Tamás, Baumgartner menedzsere az igazi akadály. Franknak széles körben vannak üzleti érdekeltségei Magyarországon és a határokon kívül egyaránt. Tevékenységének a Forma-1 igen fontos részét képezi. Az Ostermann Forma 1 Kft.-n keresztül a Magyar Nagydíj jegyértékesítése például a kezében van, de ugyancsak e cégen keresztül jelentős tulajdonosa a Hungaroring Sport Rt.-nek is. Azaz a magyar állam (a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztériumon keresztül) pillanatnyilag is Frank üzlettársa. Az üzletember nem csak a magyar Forma-1-ben szerzett pozíciókat, hanem az osztrák futam promotereként, azaz üzleti főszervezőjeként is ismertté vált a száguldó cirkuszban. Így nem csoda, hogy kiváló kapcsolatok fűzik a Forma-1-et mind a mai napig vas kézzel irányító Bernie Ecclestone-hoz, aki feltehetőleg nem véletlenül segédkezett Baumgartner szerződéshez juttatásában. Ha valaki Frankot bántani akarja, vagy az üzleti élet hátsóbb soraiba akarja tuszkolni, most könnyű volt megtalálnia a legfájóbb pontját. Megfúrnak egy aláírt szerződést, s Franknak soha többé senki sem fog hinni a Forma-1-ben. Kiszorul onnan.

4. Keleti veszedelem

A Forma-1 keletre tart. Az európai uniós kormányok ugyanis egyre komolyabban veszik a dohányreklámok tilalmát, márpedig a dohányból származó dohány mind a mai napig az egyik legfontosabb mozgatója a száguldó cirkusznak. Ecclestone állandó célozgatásai mellett a kínai vagy a bahreini futam beiktatása már kézzelfogható valóság, legutóbb pedig India jelentkezett be a rendezési jogért; egyszóval sokan vannak, akik szívesen látnák, hogy Magyarország kikerüljön az F1-es körforgásból. Elég ehhez, ha bizalmatlanságot keltenek az országgal szemben. Ha diszkreditálják Frankot, aki nélkülözhetetlen kapocsnak tűnik a FOM (Formula One Management) és a magyar rendezők között, az itteni verseny máris igen ingatag helyzetbe kerül. Ha ennek megadják az árát, például egy Mollal kötendő jó üzlet formájában, az elmélet szerint máris mindenre magyarázatot kapunk.

5. SI faktor

S persze az utolsó elmélet arról szól, hogy már megint itt van a jó öreg sárga irigység, azaz az SI faktor. Sokan vannak, akik szimplán elirigyelték Baumgartner sikereit. És most betartanak. Megvannak hozzá az összeköttetéseik.

Akad itt valaki, aki megmondaná, hogy miképpen lesz ebből a fiatalemberből a nemzet arca, aminek szánták?! Vagy ilyenek volnánk, amilyennek a Baumgartner-ügy mutat bennünket? Országunkat egy tükörért!
A nap videója: akcióban a "jövőbe látó" győri autós

A nap videója: akcióban a "jövőbe látó" győri autós

Jupiter-méretű fekete lyukat fedezhettek fel a tudósok

Jupiter-méretű fekete lyukat fedezhettek fel a tudósok

A Médiatanács leokézta az MTVA karaktergyilkos híradóját

A Médiatanács leokézta az MTVA karaktergyilkos híradóját

Ez a módszer véget vethet a TAJ-kártyás csalásoknak és a kilométeróra-visszatekeréseknek

Ez a módszer véget vethet a TAJ-kártyás csalásoknak és a kilométeróra-visszatekeréseknek

Heves havas: Hóban debütált az 530 lovas Audi sportkombi

Heves havas: Hóban debütált az 530 lovas Audi sportkombi

Hont: Bayer Zsolt gyötrő igazsága és az O1G alkonya

Hont: Bayer Zsolt gyötrő igazsága és az O1G alkonya