szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Az első Boeing 767-200-as gépbe áprilisban szerelik az új rendszert, jelentette be Tim Wagner, az...

Az első Boeing 767-200-as gépbe áprilisban szerelik az új rendszert, jelentette be Tim Wagner, az American Airlines szóvivője. Az American ezt a típust üzemelteti New Yorkból San Franciscóba és Los Angelesbe közlekedő járatain. A légitársaság képviselője elmondta, hogy nem örülnek, hogy az utasszállítókat el kell látniuk e műszerrel, de beleegyeztek a tesztelésbe, hiszen működésének megértése fontos lehet a repülés jövője számára.

Az antiterrorista technológiát katonai célokra fejlesztették ki, és a nagy-britanniai központú BAE Systems pénteken jelentette be, hogy 29 millió dolláros (19,7 millió euró) szerződést írt alá a Belbiztonsági Minisztériummal a rendszer utasszállítókon történő kipróbálására.

A technológia úgy hiúsítja meg a terrorista támadást, hogy a kilőtt rakéta hőjét érzékeli, majd a pillanat töredéke alatt reagál erre, és egy lézernyalábot bocsát ki, amely megzavarja a rakéta irányítórendszerét.
 
Nem tesztelik utasszállító gépeken
A Boeing 767-200-as törzsének aljára szerelt eszköz képes lesz a működésre, de menetrendszerinti járatokon nem fogják kipróbálni. - De túl van már a légitesztelésen az a jelzőrendszer, amely egy rakétatámadást hivatott szimulálni - közölte Wagner. - Ezek a tesztek azt mutatták, hogy a terrorista elhárító rendszer nem zavarja a repülőgép saját vezérlését - jelentették be a program vezetői.

Az American Airlines az USA legnagyobb légitársasága már évek óta együttműködik a BAE-vel a projekten. A BAE 2006-ban szerelte fel e védelmi rendszert egy olyan Boeing 767-esre, amelyet nem utasszállításra használnak.

Csaknem egy évvel ezelőtt a BAE sajtótájékoztatót tartott az American Airlines karbantartó bázisán, Fort Worthben, ahol bemutatták az újságíróknak a Jeteye nevű lézeres zavaróeszközzel felszerelt repülőgépet.
- Most lépünk abba a következő szakaszba – mondta Wagner -, amikor megvizsgálhatjuk, hogyan viselkedik a rendszer valós időjárási és repülési körülmények között, és tesztelhetjük megbízhatóságát.

Burt Keirstead, a BAE kereskedelmi légitársaságok számára kidolgozott védelmi programjának vezetője elmondta, hogy a BAE a szerződésben arra is ígéretet tett, hogy a Jeteye hibátlanul fog működni 3000 órán át, és következő céljuk a 4500 órás működési élettartam biztosítása.
 
Cél a megbízhatóság

- Ha létezik a teljesítmény területén bizonytalansági tényező, az a megbízhatóság – mondta Keirstead. – Úgy vélem, hogy a 3000 órás küszöbnek eleget tudunk tenni, és reméljük, hogy a 4500 órás célkitűzést is meg tudjuk valósítani.
- A BAE az eszközt 2008-ban és 2009 elején legalább 7000 repült órán át fogja tesztelni – folytatta Keirstead. A BAE a legutolsó szerződéssel együtt több mint 100 millió dollárt (68 million euró) nyert a repülőgép védelmirendszer tesztelésére és kiépítésére. Keirstead azt is elmondta, hogy a BAE technológiájának felszerelése repülőgépenként 500,000-1 millió dollárba (340,000-680,000 euró) fog kerülni.

A Kongresszus nagyrészt azért hagyta jóvá a terroristaellenes kutatások finanszírozását, mert attól tartanak, hogy a terroristák vállról indítható rakétákkal támadhatnak a gépekre fel-, illetve leszállás közben.

A Fort Worth-i központú American Airlines (az AMR Corp. tagja) szóvivője elmondta, hogy a terroristaellenes védelmi rendszer igazi áttörést jelent, mivel megakadályozza, hogy a terroristák célbajuttassák rakétáikat, és jelentősen javítja a repülőterek biztonságát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!