szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A repülőgép-szerencsétlenségek többségénél sohasem vezethető...

A repülőgép-szerencsétlenségek többségénél sohasem vezethető vissza egyetlen okra a katasztrófa, inkább véletlenek sorozata idézi elő őket. A fedélzeten lévő utasok pedig éppen az ilyen események bekövetkeztétől félnek, s a nyugtalanságuk természetes, hiszen a felhők felett, észveszejtő magasságban járva jogosan érezhetik úgy, hogy a sorsuk nem a saját kezükben van. A légi közlekedésben bekövetkező halálos balesetek fele a pilóta hibájából történik, ötöde műszaki probléma miatt, egy tizede pedig a mostoha időjárásnak köszönhetően. A tragédiák 17 százaléka a felszállás során következik be, 51 százaléka pedig a leszállásnál, amikor a gép és az ember is fáradtabb már. A túlélési arányok az idők során nem sokat változtak: míg az 1930-as években az utasok 21 százaléka úszta meg ép bőrrel a baleseteket, addig a 2000-es években a 24 százalékuk, vagyis zuhanásnál csakis a szerencsénkre vagyunk bízva.
 
A témával foglalkozó, meglehetősen naprakész adatokkal rendelkező planecrashinfo.com internetes oldal listája szerint közel 200 olyan társaság van, amelyiknek a gépével még nem történt halálos baleset. Az élbolyt a Hawaiian Airlines (alapítva 1929-ben), az uruguayi PLUNA (1936) és az Arkia Israel Airlines (1950) alkotják, de hasonlóan jó statisztikával rendelkezik az Austrian Airlines (1957), az Air Berlin (1979), az Emirates (1985), a Ryanair (1985) és az easyJet (1995) is, csak hogy néhány ismertebbet említsünk. A legsúlyosabb tragédiák elkerülése ugyanakkor nem minden: a fent említett honlap több más tényező figyelembe vételével alakította ki a maga toplistáját, amelynek első tíz helyezettje (az elmúlt húsz év adatai alapján) a következő:

Helyezés
Légitársaság
Ország
Repülések
száma (millió)
Halálos balesetek száma
Legutóbbi halálos baleset éve
1
 Delta Airlines
USA
16,78
2
1996
2
 Southwest Airlines
USA
14,85
0
3
 Northwest Airlines
USA
11,01
2
1993
4
 Lufthansa
Németország
7,76
1
1993
5
 Continental Airlines
USA
11,84
3
1987
6
 US Airways
USA
13,46
4
1994
7
 British Airways
Anglia
5,45
0
8
 American Airlines
USA
17,02
5
2001
9
 America West Airlines
USA
4,10
0
10
 Air Canada
Kanada
3,93
0
 
 
Aki hiányolja a Malévot erről az impozáns listáról, annak el kell mondanunk, hogy a magyar cég Európában a 13., világviszonylatban pedig a 41. helyen áll a rangsorban. Nem kell szégyenkeznie, hiszen az átlagosnál jobbak a biztonsági paraméterei, a statisztikát csupán az 1975-ben Bejrút közelében szerencsétlenül járt gépe rontja le (amelyet állítólag egy titkos fegyverszállítmány miatt lőttek a Földközi-tengerbe), illetve az 1977-ben Bukarest mellett lezuhant járata. Az alsó „top 3” hozzá képest riasztó mutatókkal rendelkezik, a tajvani China Airlines, a kubai Cubana és az Indian Airlines ugyanis 1 millió repülésből 3,21-et zár balesettel, miközben a világátlag jóval 2 alatt van.
 
Ha a legmegbízhatóbb társaságok gépeit választjuk, akkor 1 a 8 millióhoz az esélyünk egy végzetes tragédiára, míg a lista végén kullogóknál ugyanez az arány 1 a 600 ezerhez. Nem mindegy az sem, milyen típusú az adott gép: a Saab 340-es tűnik a legbiztonságosabbnak (9 millió repülésre 3 zuhanás jutott eddig), de nem rossz a McDonnell Douglas MD-80-as (20 millióból 9), és a Boeing 767-es (6,5 millióból 3) sem. A híres Concorde számára ugyanakkor egyetlen hiba elegendő volt ahhoz, hogy örökre eltűnjön a forgalomból. 2000 nyarán a Párizsból New York-ba tartó gép nem sokkal a felszállás után kigyulladt, majd egy szállodára zuhant, 113 ember halálát okozva. A tragédia megpecsételte a nagyszerű konstrukció sorsát, amelyet túl tökéletesnek tartottak ahhoz, hogy ezt az egyetlen balesetet is megbocsássák neki.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A szociális jogok fokozott védelmét érné el az ET

A szociális jogok fokozott védelmét érné el az ET

Harry herceg mégsem várta meg a királynő születésnapját

Harry herceg mégsem várta meg a királynő születésnapját

Egy német lap szerint a nyáron elküldhetik Dárdai Pált a Herthától

Egy német lap szerint a nyáron elküldhetik Dárdai Pált a Herthától