szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A légi turbulencia jelzőrendszer – NCAR (Atmoszférakutató Központ USA) &ndash...

A légi turbulencia jelzőrendszer – NCAR (Atmoszférakutató Központ USA) – már sikeresen riasztotta a United Airlines utasszállító járatainak tesztelésében résztvevő pilótákat, amikor viharos zónán repültek át. Reméljük, hogy a fejlesztés jelentős lökést ad a légiközlekedésnek az utasok komfort- és biztonságérzete növelése terén, valamint csökkentheti a költségeket – jelentette ki John Williams, az NCAR egyik kutatója.

A rendszer matematikai módszereket alkalmaz (NEXRAD Turbulencia-jelző algoritmus; NTDA) a meteorológiai intézet radarhálózata közvetített adatok elemzésére. Az NTDA úgy érzékeli a viharok közelében jelentkező turbulenciát, hogy „bepillant” a felhőkbe, és a belsejében uralkodó szél eloszlását vizsgálja. Ezután újra feldolgozza a radar adatait, eltávolítja a „szennyező”zavaró tényezőket, például a napsütést, a közeli viharokat, sőt a radar tányérjának közelében repülő rovarrajokat is.
Az adatokat ezután a turbulenciáról készült valós idejű fotókon összegzik, majd továbbítják a pilótafülkébe, és Interneten keresztül a meteorológusokhoz és diszpécserekhez is eljuttatják.

Kevesebb késés
Az NTDA rendszerét októberben tesztelte a United Airlines pilótáinak egy csoportja, akik a Sziklás-hegységtől keletre eső területeken próbálták ki, ahol a turbulencia igen jelentős probléma.
Rocky Stone kapitány, a United Airlines vezető pilótája szerint az NTDA lenyűgöző találmány. – A pilótafülkében nagyon pontos képeket és üzeneteket kaptam a turbulencia helyét és intenzitását illetően – mondta Stone. - Teljesen új és rendkívül értékes eszköz a pilóták helyzetfelismerésében és az időjárási viszonyokhoz való alkalmazkodásban.
A fejlesztők szerint az NTDA segíthet a késések csökkentésében, mivel lehetővé teszi, hogy a pilóták kikerüljék azokat a viharokat, amelyeknél jelentős a turbulencia veszélye. – A jelenlegi FAA irányelvek szerint a pilótáknak nagy ívben kell elkerülniük a viharzónákat – magyarázta Williams. – Ha sokkal pontosabb információkat kapunk a turbulencia pontos elhelyezkedéséről és erejéről, csökkenni fognak a szükségtelen kitérések, és ezzel egy időben nő az utasok kényelme és biztonságérzete is.

Messzire mutató előnyök
A légi turbulencia komoly problémát jelent a légitársaságoknak. Az 1992-2001 közötti adatok azt mutatják, hogy a turbulencia legalább 509 baleset során játszott jelentős szerepet az Egyesült Államokban. Ebből 251 alkalommal haláleset következett be, amely azonban nem jellemző a nagy kereskedelmi járatokon.
Az új rendszer csökkentheti a kellemetlen rosszulléteket okozó zötykölődést, a biztonsági övek fölösleges ki- bekapcsolgatását. - Ha a fedélzeten kigyullad az „öveket bekapcsolni” jelzés, az utas biztosra veheti, hogy a gép valóban turbulenciába került – mondta Williams.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!