szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A légi turbulencia jelzőrendszer – NCAR (Atmoszférakutató Központ USA) &ndash...

A légi turbulencia jelzőrendszer – NCAR (Atmoszférakutató Központ USA) – már sikeresen riasztotta a United Airlines utasszállító járatainak tesztelésében résztvevő pilótákat, amikor viharos zónán repültek át. Reméljük, hogy a fejlesztés jelentős lökést ad a légiközlekedésnek az utasok komfort- és biztonságérzete növelése terén, valamint csökkentheti a költségeket – jelentette ki John Williams, az NCAR egyik kutatója.

A rendszer matematikai módszereket alkalmaz (NEXRAD Turbulencia-jelző algoritmus; NTDA) a meteorológiai intézet radarhálózata közvetített adatok elemzésére. Az NTDA úgy érzékeli a viharok közelében jelentkező turbulenciát, hogy „bepillant” a felhőkbe, és a belsejében uralkodó szél eloszlását vizsgálja. Ezután újra feldolgozza a radar adatait, eltávolítja a „szennyező”zavaró tényezőket, például a napsütést, a közeli viharokat, sőt a radar tányérjának közelében repülő rovarrajokat is.
Az adatokat ezután a turbulenciáról készült valós idejű fotókon összegzik, majd továbbítják a pilótafülkébe, és Interneten keresztül a meteorológusokhoz és diszpécserekhez is eljuttatják.

Kevesebb késés
Az NTDA rendszerét októberben tesztelte a United Airlines pilótáinak egy csoportja, akik a Sziklás-hegységtől keletre eső területeken próbálták ki, ahol a turbulencia igen jelentős probléma.
Rocky Stone kapitány, a United Airlines vezető pilótája szerint az NTDA lenyűgöző találmány. – A pilótafülkében nagyon pontos képeket és üzeneteket kaptam a turbulencia helyét és intenzitását illetően – mondta Stone. - Teljesen új és rendkívül értékes eszköz a pilóták helyzetfelismerésében és az időjárási viszonyokhoz való alkalmazkodásban.
A fejlesztők szerint az NTDA segíthet a késések csökkentésében, mivel lehetővé teszi, hogy a pilóták kikerüljék azokat a viharokat, amelyeknél jelentős a turbulencia veszélye. – A jelenlegi FAA irányelvek szerint a pilótáknak nagy ívben kell elkerülniük a viharzónákat – magyarázta Williams. – Ha sokkal pontosabb információkat kapunk a turbulencia pontos elhelyezkedéséről és erejéről, csökkenni fognak a szükségtelen kitérések, és ezzel egy időben nő az utasok kényelme és biztonságérzete is.

Messzire mutató előnyök
A légi turbulencia komoly problémát jelent a légitársaságoknak. Az 1992-2001 közötti adatok azt mutatják, hogy a turbulencia legalább 509 baleset során játszott jelentős szerepet az Egyesült Államokban. Ebből 251 alkalommal haláleset következett be, amely azonban nem jellemző a nagy kereskedelmi járatokon.
Az új rendszer csökkentheti a kellemetlen rosszulléteket okozó zötykölődést, a biztonsági övek fölösleges ki- bekapcsolgatását. - Ha a fedélzeten kigyullad az „öveket bekapcsolni” jelzés, az utas biztosra veheti, hogy a gép valóban turbulenciába került – mondta Williams.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!