A repülőgépeken előforduló legtöbb műszaki probléma nem végződik súlyos balesettel. Ám arra az esetre, ha mégis egy olyan járaton ülünk, amelyen katasztrófa történik (2007-ben alig 15 gép szenvedett halálos kimenetelű balesetet), nem árt néhány dolgot megjegyezni, amely akár életmentő is lehet! A következő jó tanácsok megnövelik a túlélés esélyét!
1. Viseljünk hosszú nadrágot, hosszú ujjú inget és fűzős cipőt!
Kerüljük a kényelmes papucsokat és az elegáns tűsarkú cipőket, mivel ezekben nehezebben lehet a roncsok között mozogni. Ugyanez vonatkozik a laza ruhákra, bő ingekre is, amelyek könnyen beleakadhatnak valamibe. Ha tudjuk, hogy a gép útvonala hideg területek fölött halad (például Kanadában télen, vagy a Himalája fölött Ázsiában), vigyünk magunkkal egy meleg pulóvert vagy dzsekit a fedélzetre. A baleset után a legfontosabb, hogy melegen tartsuk magunkat. A hosszú nadrág és ingujj az égések ellen is védelmet nyújt.
2. Legbiztonságosabb a gépen hátul a folyosó mellett ülni!
Legtöbb esetben a katasztrófát túl lehet élni, de ezután minél előbb próbáljunk távol kerülni a roncstól. Ezért hasznos, ha egy vészkijárat közelében ülünk a gépen, a folyosó mellett. A statisztikák azt mutatják, hogy a hátsó sorokban ülőknek 40 százalékkal jobbak a túlélési esélyeik, mint az elől ülőknek.
3. Ne felejtsük el elolvasni a biztonsági információkat!
Egy idő múlva már biztosan unjuk, de fontos, hogy felszállás előtt figyeljük a biztonsági bemutatót, sőt olvassuk el a biztonsági kártyát is. A vészkijáratok különböző típusú gépeken máshol találhatók, ezért erre sem árt oadfigyelni indulás előtt. Ha sikerül vészkijárat mellé ülnünk, nézzük meg, hogyan működik, mert elképzelhető, hogy nekünk kell kinyitni, ha például az utaskísérő megsérül.
4. Legyen meg fejünkben a menekülési terv!
Ha már biztosak vagyunk abban, hogy a gép lezuhan, vagy kényszerleszállást hajt végre, csak néhány percünk marad, hogy felkészüljünk a helyzetre. Keressük meg szemünkkel a vészkijáratot, számoljuk meg, hány sornyira vagyunk onnan. Ez jól jöhet akkor, ha sötét van, vagy nagy a füst, tehát ha egyáltalán nem látjuk az ajtót. Próbáljuk felismerni, milyen talajon ér földet a gép. Ha vízre száll le, ne fújjuk fel a mentőmellényt, mert ha a kabin megtelik vízzel, a mennyezethez nyomódunk, és nem tudunk kimenekülni. Vízre landoláskor vigyük magunkkal a meleg pulóvert vagy egy plédet, a hideg ellen.
5. Mindig tartsuk bekapcsolva a biztonsági övet!
Bár elég kényelmetlen, az egész repülőút során tartsuk bekapcsolva az övet. Húzzuk szorosra, mert zuhanáskor a testünk és az öv közötti távolság megsokszorozhatja a testre nehezedő nyomást. Nem árt, ha tudjuk, hogyan lehet leggyorsabban kikapcsolni az övet, mivel a baleset után a gyorsaság mindennél fontosabb. Ha a földetérés előtt van rá időnk, vegyük ki zsebünkből az éles vagy törékeny tárgyakat (toll, ceruza, napszemüveg), mert ezek sérülést okozhatnak. A legjobb, ha ilyenek egyáltalán nincsenek is nálunk.
6. Vegyük fel a megfelelő testhelyzetet!
Ha a gép már zuhan, próbáljuk meg magunkat olyan sziládan kitámasztani, ahogy csak lehetséges. Állítsuk a szék támláját függőleges helyzetbe, és vegyük fel az egyik biztonságos testhelyzetet:
A) Ha ez előttünk levő ülés közel van, két karunkat keresztezve támaszkodjunk neki, majd hajtsuk fejünket a karunkra.
B) Ha az ülés túl messze van, hajoljunk előre, és mellkasunkkal feküdjünk combunkra. Fejünket hajtsuk térdünk közé, kezünkkel pedig fogjuk meg bokánkat.
Mindkét esetben maradjon talpunk a földön. Ezek a testhelyzetek megakadályozzák, hogy megsérüljön a gerincünk.
7. Maradjunk a helyünkön, amíg a gép teljesen meg nem áll!
A legtöbb utas túléli a zuhanást, ám a gép teste egy ideig még “zötykölődhet”, és a legtöbb sérülés ilyenkor keletkezik. Tegyük a kézipoggyászt az előttünk levő ülés alá, ne a kalaptartóba, mivel ez megakadályozza, hogy lábunk beszoruljon alá.
8. Őrizzük meg nyugalmunkat!
Nem könnyű ilyen helyzetben nyugodtnak maradni, de ha lehet, ne essünk pánikba a zuhanás előtt és után sem. Gondoljuk végig, melyik irányba biztonságos elindulni, ehhez azonban nyugodtnak kell maradnunk.
9. Vegyük fel az oxigénmaszkot!
Először mindig magunk vegyük fel a maszkot, csak azután segítsünk a többieknek. Ha a kabinban csökken a nyomás, a maszkra csak néhány percig lesz szükség, amíg a pilóta a gépet alacsonyabb repülési magasságba viszi, ahol a külső légnyomás elég magas, és normálisan lehet lélegezni. Ne féljünk levenni, ha már helyreállt a levegő nyomása.
10. Védjük magunkat a füsttől!
Általában a tűzben és a füstben vesztik legtöbben életüket. A kabinban levő füst többnyire sűrű, és mérgező gázokat tartalmaz. A legjobb, amit ilyenkor tehetünk, hogy valamilyen ruhadarabot tartunk szánk és orrunk elé. Ha lehet, nedvesítsük be, ha máshogy nem, saját vizeletünket használva, amely szintén csökkenti a belső sérüléseket. Lehet, hogy visszataszítóan hangzik, de így megmenekülhetünk.
11. Azonnal hagyjuk el a repülőgépet!
Földetérés után a legfontosabb, hogy azonnal hagyjuk el a roncsot. Nem szabad döbbenten üldögélni az utasításokra várva, hanem induljunk el, amilyen gyorsan lehet. Inkább a folyosón vagy az üléseken átmászva haladjunk, mert a székek alatt kúszva könnyen ránk taposhatnak utastársaink. Ha a kabinban füst van, két perc áll rendelkezésünkre, hogy biztonságban elhagyjuk a gépet. A gyors kiürítésnek köszönhetik az életüket a tavalyi kínai légibalesetet túlélők is.
12. Ne foglalkozzunk a csomagokkal!
Biztosan mindenkinél vannak értékes dolgok a kézipoggyászban, de ne foglalkozzunk velük, mivel életünk még ezeknél is fontosabb. A táskák csökkentik nem csak a saját, de utastársaink túlélési esélyeit is, mivel lassítanak a mozgásban, és könnyen beakadhatnak bármibe.
13. Nézzük meg, hová nyílik a vészkijárat!
Nézzük meg, hová nyílik a vészkijárat, és tűz vagy más veszélyes helyzet esetén inkább a gép másik oldalán levő ajtón hagyjuk el a kabint.
14. Gyorsan kerüljünk messzire a roncstól!
Amikor már elhagytuk a gépet, a lehető leggyorsabban kerüljünk minél messzebb a roncstól, mivel bármikor bekövetkezhet robbanás vagy kitörhet tűz. Ám ha a gép elhagyatott területen ért földet, nem tanácsos túlságosan eltávolodni, mert a mentő egységek először a roncs környékén keresik a túlélőket. Ha a gép vízre szállt le, ússzunk amilyen távolra csak tudunk. A legjobb, ha levesszük a cipőnket, és minden fölösleges ruhadarabot, mielőtt a vízbe ugrunk, mivel ezek nehezítik az úszást. Pulóverünket és dzsekinket azonban vigyük magunkkal.
15. Kövessük a légikísérők utasításait!
Ha a túlélők között légikísérő is van, mindig kövessük az utasításait, mivel őket ilyen helyzetekre is kiképezték. Elképzelhető, hogy kurta, katonás mondatok hangoznak majd el, de ilyenkor éppen ezek a leghatásosabbak.
Ha mindenki követi az instrukciókat, minden utas nagyon gyorsan el tudja hagyni a szerencsétlenül járt gépet. Nézzék csak meg az új Airbus A380-as szupergép kiürítési próbáját!
Reméljük, hogy senkinek sem kell a fentieket alkalmaznia, de mindig jobb, ha felkészülünk a nehéz helyzetekre.