szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A katalógusban szereplő ár az az ár, amit nem szoktak megfizetni az utazók -...

A katalógusban szereplő ár az az ár, amit nem szoktak megfizetni az utazók - legalábbis az esetek egyre nagyobb részében. Számos iroda már hónapokkal a szezonkezdet előtt kiadja akciós árlistáját - állítja az utazási piacot internetes viszonteladóként átlátó Habóczki Zsolt, a hurrá-nyaralunk.hu online utazási központ igazgatója. Kijelentését alátámasztják a vezető kiutaztató irodáktól kapott adatok is, melyekből arra lehet következtetni, hogy a Magyarországon magyar utasoknak értékesített csomagtúrák legalább 30-40 százaléka a katalógusban szereplőnél alacsonyabb áron kel el. A világ legnagyobb utazási konszernjei, a Thomas Cook/Neckermann és a TUI magyar irodái 30, illetve közel 50 százalékra, a Best Reisen pedig egyenesen 70 százalékra becsüli a csomagtúráiból tavaly akciósan értékesített utak arányát. Békefi Veronika, a Neckermann vezetője szerint a tendencia növekvő. A Best Reisen irodavezetője, Zám Tibor is úgy látja, hogy egyre kevésbé jellemző a katalógusáron való értékesítés, a meghirdetett árakba sokszor eleve beépítenek 10-15 százaléknyi tartalékot. A magyar utasok több mint harmada az engedményeket nem tartalmazó katalógusár alatt próbál vásárolni, aminek klasszikus módszere az, hogy kivárja az akciókat - számol be tapasztalatairól a TUI Magyarország Kft. igazgatója, Csákány Csaba.

A "hamis" last minute azonban visszaszorulóban van - állítja Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke. Úgy tapasztalja, hogy az irodák egyre inkább tartják magukat az etikai kódexnek ahhoz az előírásához, mely szerint csak az indulás előtt két-három héttel illik meghirdetni ezt a lehetőséget, s kizárólag a korábban valóban drágábban kínált utakra. Terjedőben vannak viszont a másféle hívó szóval operáló akciók, illetve a nem túl kreatív módon first minute névvel illetett előfoglalási engedmények. Az elnök szerint utóbbiak azért jók, mert az irodák így már a szezon előtt látják, mekkora az érdeklődés kínálatuk iránt, és persze az sincs ellenükre, hogy ezek révén a holt időszakban is bevételhez jutnak. Habóczki Zsolt azonban - ugyancsak az irodák szemszögéből - veszélyt is lát az előfoglalás divatjában, mondván: az e lehetőséget kihasználva vásárlók ugyanazok, akik kedvezmény híján teljes áron is megvennék az utat. Példaként a tavalyi évet említi, amikor a korai foglalások számának 50-70 százalékos növekedését sok iroda tévesen piaci részesedése jelentős bővülésének hitte, s ennek megfelelően felültervezte kapacitásait. Ráadásul az előrehozott foglalások nyomán a nyáron visszaesett a kereslet, ami esetenként elképesztően alacsony árakat hozott - ami persze az utasoknak egyáltalán nem volt ellenükre.

A tavaly 45 ezer főt utaztató Kartago Tours marketingigazgatója, Hajducsi Tamás szerint a magyar utazókra még mindig jellemző a lastminute-hirdetések kivárása. A nagyobb magyar irodáknál már év végén megkezdődtek az előfoglalási akciók is, például az idén 15. születésnapját ünneplő Neckermann két katalógusában szereplő utakra február 27-éig 15 százalékos engedményt ad, a Kartago pedig egy többféle kedvezményt is tartalmazó rendszer részeként március 2-áig 12 százalékot, április 15-éig 10 százalékot. A Medina Tours 10 százalékos és a vele azonos tulajdonoshoz tartozó Best Reisen fix áras engedményei március 22-éig élnek, a TUI pedig az Utazás kiállítás időtartama alatt egyes szállodák esetében további 10-15 ezer forinttal fejeli meg a március végéig tartó elővásárlási kedvezményt.

De mire való akkor az eredeti katalógus? Több irodavezető szerint is egyre inkább csak a "képeskönyv" funkcióját tölti be, meg persze az áron kívül egyéb hasznos információkat is tartalmaz. És végül is ebből tudható meg, hogy mihez képest akciós egy ár, így az irodák egyelőre nem mentesülhetnek a katalógusok előállításának - Molnár Gabriella szerint darabonként átlagosan ezerforintos - költségétől.

A nyári főszezonig a 2007-ben közel 100 ezer főt utaztató Neckermann hét katalógust ad ki, összesen több mint 500 ezer példányban, a tavaly 80 ezer utast regisztráló TUI-csoport öt katalógusa pedig összesen 190 ezer példányban jelenik meg. A múlt évben együttesen 56 ezres utaslétszámot elért Best Reisen és Medina Tours összesen 390 ezer példányban jelenteti meg hét katalógusát, a Kartago Tours főkatalógusa pedig 80 ezer példányban készült, de az eddigi érdeklődés alapján valószínűleg utánnyomják.

Ezzel együtt kérdés, mekkora kínálattal szembesülnek a katalógusvadászok az idei Utazás kiállításon, mely a MUISZ kérésére a tavalyinál egy hónappal korábban, február 28-án nyílik. Bár a MUISZ elnöke szerint a katalógusok ekkorra már elkészíthetők, feltehetően a megszokottnál több lesz az olyan iroda, amely csak szórólapot, leporellót, kiprintelt ajánlati listát tud az érdeklődők kezébe adni.

Változóban van egyébként az Utazás kiállítás szerepe is. Tihanyi Klára, a Hungexpo Zrt. kiállítási igazgatója szerint ma már nem a bevásárlás, hanem az informálódás a kiállításlátogatók jellemző célja, s bár 2007-ben az érdeklődők száma az előző évi 72 ezerről 62 ezerre csökkent, az utazni vágyók igénylik a kiállítás élményét és a személyes kontaktust a piac szereplőivel. Bár a vásári jelenlét nem kevés pénzbe kerül - a bérelhető legkisebb, hat négyzetméteres egység is 180 ezer forint -, évről évre mintegy 150 iroda állít ki, mert nem engedheti meg magának a távolmaradást. Az idén például két nagy török túraszervező, a Karya Tour és a Tez Tour debütál, valamint a Quaestor-csoporthoz tartozó Quaestor Holiday, melyben tulajdonos a Szlovákiában a charterpiac többségét birtokló Tatratour is.

HVG - NAGY ÉVA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!