szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A betonozást olyan különleges berendezéssel végzik a kivitelezők, amelyből egyetlen...

A betonozást olyan különleges berendezéssel végzik a kivitelezők, amelyből egyetlen darab van az országban. A közel 140 millió forint értékű úgynevezett „finisher” először tömöríti az elé öntött bazaltbetont, majd a tizenhét darab „fogból” álló óriási, rezgő fésűvel elsimítja az alapanyagot. A bazaltbeton rétegnek egyenletesen 35 cm vastagságúnak kell lennie. A Wirtgen SP500 típusú gép olyannyira egyedi, hogy jelenleg Magyarországon kizárólag Ferihegyen alkalmazzák. Kormánya nincs, a lánctalpas munkagép automatikusan követi a  kifüggesztett navigációs huzalok vonalát. A finisher percenként egy köbméter betont tömörít össze és terít el az előtéren, ezalatt fél métert halad előre. 

A tíz futballpálya nagyságú új előtérbe közel 30 ezer köbméter betont önt a Budapest Airport. Az első napokban két, egyenként 120 méter hosszú csíkot betonoznak le a szakemberek, amelyekből mintát vesznek és szigorú laboratóriumi vizsgálatoknak vetnek alá. A repülőtéri előtérnek óriási nyomást kell elbírnia, így kizárólag a legjobb minőségű anyagból készülhet. Egy feltankolt repülőgép akár 300 tonnát is nyomhat.

Bár a beton amúgy is kopásállóbb az aszfaltnál, a ferihegyi építkezéshez használt anyagot rendkívül kemény bazalt zúzalékkal is megerősítik, hogy növeljék az előtér teherbírását, kopásállóságát és élettartamát. A kivitelezőknek nemcsak a betonfelületet kell megépíteniük, hiszen az előtéren speciális fénytechnikákra és csatornarendszerre is szükség van. Az új előtéren több mint két kilométer hosszú csatornarendszer biztosítja  a csapadék biztonságos és környezetbarát elvezetését. Külön esővíztározó is épül, ahol a lehullott csapadékot a BA megtisztítja, és csak azt követően engedi be a csatornarendszerbe.

Az előterek bővítése része a Budapest Airport BUD Future fejlesztési programjának. A repülőtér üzemeltetője a következő négy évben 65 milliárd forintot költ Ferihegy modernizálására. Az munkálatok első szakaszában a BA 76 ezer négyzetméter területű előteret ad át a forgalomnak.
A beruházásnak ez a fázisa 4,2 milliárd forintba kerül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!