szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A korábbi tájékoztatás szerint a rendkívüli közgyűlés...

flickr (Creative Commons)

A korábbi tájékoztatás szerint a rendkívüli közgyűlés napirendjén a tőkerendezés szerepelt.

A Malév Zrt. tőkerendezésének első lépéseként a februárban megtartott  közgyűlés döntött a légitársaság 3,6 milliárd forintos alaptőkéjének 360 millió forintra csökkentéséről azért, hogy megfeleljen a törvényi előírásoknak.  Az alaptőke megemeléséről az AirBridge Zrt. akkor azért nem tett előterjesztést, mert  még nem  történt meg a kisebbségi orosz tulajdonban lévő AirBridge tulajdonosi szerkezetének átalakítása. A Borisz Abramovics orosz üzletember tulajdonában lévő 49 százalékot az orosz állami Vnyesekonombank veszi át, de hogy a tranzakció lezárult-e, azt nem közölték. 

A február 10-i rendkívüli közgyűlését követően azonban Anatolij Ballót, a Malévet finanszírozó Vnyesekonombank alelnökét választották meg a Malév Zrt. igazgatósága új elnökének.  Az AirBridge többségi, 51 százalékos tulajdonosa eredetileg két magyar magánszemély: Kiss Kálmán és Költő Magdolna.

A közgyűlés elnapolására már az előzetes sajtóértesülések alapján számítani lehetett. A sajtóinformációk szerint az sem kizárt, hogy a magyar állam eláll a 2007-ben kötött privatizációs szerződéstől.

A légitársaság eredetileg január 27-én döntött volna a tőkerendezésről, de akkor  is függesztette fel a munkáját néhány nappal azt követően, hogy  magyar-orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság társelnöki találkozója után bejelentették: a Malév új közvetett tulajdonosa az Vnyesekonombank lesz, a magyar légitársaságot pedig az orosz Aeroflottal partnerségben üzemeltetik.

Az AirBridge a magyar légitársaság privatizációja során, 2007-ben 144 millió forintot fizetett a csaknem 100 százaléknyi részvényért, és vállalta a cég összes, mintegy 36 milliárd forint - állami garanciával felvett - hitelének visszafizetését, de részben halasztott teljesítéssel. 

flickr (Creativ Commons)

A halasztott teljesítésre hozták létre az állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft.-t, amely a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárd forintos hitelét átvállalta a Malévtól úgy, hogy a Kft-ben lévő Malév márkanévért, a Százhalombatta és Ferihegy közötti kerozinvezeték repülőtéren kívüli részéért és egy Boeing 767-es gépért a légitársaságnak bérleti díjat kellett volna fizetnie. A Malév azonban 2,2 millió euró hátralékot halmozott fel a vagyonkezelő Kft-vel szemben, ezért az MNV ekkora összegű tulajdonosi kölcsönt nyújtott a Kft-nek, hogy az képes legyen törleszteni a hiteleket az MFB felé. 

Időközben az is kiderült, hogy a Boeing a CIB Bank jelzálogjogával terhelten került a Kft-be, erről azonban az MNV csak 2008 novemberében értesült. A vagyonkezelő vizsgálatot indított az ügyben, nem kizárva, hogy ennek lezárultával büntetőfeljelentést tesznek.

 A 2,2 millió eurós tulajdonosi kölcsönre lehívták az orosz Vnyesekonombank garanciáját január végén, így az MNV visszakapta a pénzét. A Malév pénzügyi helyzetét azonban tükrözi, hogy a dolgozóknak februárban csak késve, két lépésben tudott fizetni a cég.

flickr (Creative Commons)

A Travelline.hu információja szerint a februári bért sem tudta átutalni a a Malév; most is csak 50.000 Ft-os előleget kaptak a dolgozók és a bér hátralévő részének kifizetését március 20. körülre ígérte a cég. 

"(...)Arról is beszélnek a dolgozók, hogy a januárihoz hasonlóan a februári béreket sem fogják időben megkapni, illetve ha kapnak is valamit, az ismét csak egy előleg lesz.  
Ez valóban így van. Jó hír viszont mindenkinek és a cégnek is, hogy március 20-a után már saját forrásból is ki tudjuk fizetni a béreket. Ha nem kapunk addig külső forrásból pénzt, és csak a saját erőnkre támaszkodhatunk, akkor a hónap 5-én a teljes bérkifizetés helyett megint csak egy 50 ezer forintos előleget tudunk utalni, mint ahogy februárban is tettük a januári fizetésekkel. Ha előbb jutunk olyan mértékű forráshoz, amely meghaladja a két-három milliárd forintot, ennyi nagyjából a bérköltség, akkor természetesen azonnal fizetni fogunk. Nekem is ez a célom, hiszen ez egy alapvető kérdés. A fő problémát az okozza, hogy a kiszáradt hitelpiac miatt a saját bevételeinkből kell élnünk, ami a téli hónapokban szinte megoldhatatlan feladat elé állít minket. A március 20-a körüli bérkifizetést azért tudjuk vállalni,mert mindig a hónap második felében jutunk egy nagyobb bevételhez, ami fedezetet képez a jövedelmekre..." - áll Fehérváry Géza megbízott vezérigazgató levelében.


MTI, Travelline.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

travelline.hu Plázs

Csődközelben a Malév?

Hozzátette: a második részletet a február 10-i közgyűlést követő napokban...