szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A korábbi tájékoztatás szerint a rendkívüli közgyűlés...

©

A korábbi tájékoztatás szerint a rendkívüli közgyűlés napirendjén a tőkerendezés szerepelt.

A Malév Zrt. tőkerendezésének első lépéseként a februárban megtartott  közgyűlés döntött a légitársaság 3,6 milliárd forintos alaptőkéjének 360 millió forintra csökkentéséről azért, hogy megfeleljen a törvényi előírásoknak.  Az alaptőke megemeléséről az AirBridge Zrt. akkor azért nem tett előterjesztést, mert  még nem  történt meg a kisebbségi orosz tulajdonban lévő AirBridge tulajdonosi szerkezetének átalakítása. A Borisz Abramovics orosz üzletember tulajdonában lévő 49 százalékot az orosz állami Vnyesekonombank veszi át, de hogy a tranzakció lezárult-e, azt nem közölték. 

A február 10-i rendkívüli közgyűlését követően azonban Anatolij Ballót, a Malévet finanszírozó Vnyesekonombank alelnökét választották meg a Malév Zrt. igazgatósága új elnökének.  Az AirBridge többségi, 51 százalékos tulajdonosa eredetileg két magyar magánszemély: Kiss Kálmán és Költő Magdolna.

A közgyűlés elnapolására már az előzetes sajtóértesülések alapján számítani lehetett. A sajtóinformációk szerint az sem kizárt, hogy a magyar állam eláll a 2007-ben kötött privatizációs szerződéstől.

A légitársaság eredetileg január 27-én döntött volna a tőkerendezésről, de akkor  is függesztette fel a munkáját néhány nappal azt követően, hogy  magyar-orosz gazdasági együttműködési kormányközi bizottság társelnöki találkozója után bejelentették: a Malév új közvetett tulajdonosa az Vnyesekonombank lesz, a magyar légitársaságot pedig az orosz Aeroflottal partnerségben üzemeltetik.

Az AirBridge a magyar légitársaság privatizációja során, 2007-ben 144 millió forintot fizetett a csaknem 100 százaléknyi részvényért, és vállalta a cég összes, mintegy 36 milliárd forint - állami garanciával felvett - hitelének visszafizetését, de részben halasztott teljesítéssel. 

©

A halasztott teljesítésre hozták létre az állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft.-t, amely a Magyar Fejlesztési Bank 20 milliárd forintos hitelét átvállalta a Malévtól úgy, hogy a Kft-ben lévő Malév márkanévért, a Százhalombatta és Ferihegy közötti kerozinvezeték repülőtéren kívüli részéért és egy Boeing 767-es gépért a légitársaságnak bérleti díjat kellett volna fizetnie. A Malév azonban 2,2 millió euró hátralékot halmozott fel a vagyonkezelő Kft-vel szemben, ezért az MNV ekkora összegű tulajdonosi kölcsönt nyújtott a Kft-nek, hogy az képes legyen törleszteni a hiteleket az MFB felé. 

Időközben az is kiderült, hogy a Boeing a CIB Bank jelzálogjogával terhelten került a Kft-be, erről azonban az MNV csak 2008 novemberében értesült. A vagyonkezelő vizsgálatot indított az ügyben, nem kizárva, hogy ennek lezárultával büntetőfeljelentést tesznek.

 A 2,2 millió eurós tulajdonosi kölcsönre lehívták az orosz Vnyesekonombank garanciáját január végén, így az MNV visszakapta a pénzét. A Malév pénzügyi helyzetét azonban tükrözi, hogy a dolgozóknak februárban csak késve, két lépésben tudott fizetni a cég.

©

A Travelline.hu információja szerint a februári bért sem tudta átutalni a a Malév; most is csak 50.000 Ft-os előleget kaptak a dolgozók és a bér hátralévő részének kifizetését március 20. körülre ígérte a cég. 

"(...)Arról is beszélnek a dolgozók, hogy a januárihoz hasonlóan a februári béreket sem fogják időben megkapni, illetve ha kapnak is valamit, az ismét csak egy előleg lesz.  
Ez valóban így van. Jó hír viszont mindenkinek és a cégnek is, hogy március 20-a után már saját forrásból is ki tudjuk fizetni a béreket. Ha nem kapunk addig külső forrásból pénzt, és csak a saját erőnkre támaszkodhatunk, akkor a hónap 5-én a teljes bérkifizetés helyett megint csak egy 50 ezer forintos előleget tudunk utalni, mint ahogy februárban is tettük a januári fizetésekkel. Ha előbb jutunk olyan mértékű forráshoz, amely meghaladja a két-három milliárd forintot, ennyi nagyjából a bérköltség, akkor természetesen azonnal fizetni fogunk. Nekem is ez a célom, hiszen ez egy alapvető kérdés. A fő problémát az okozza, hogy a kiszáradt hitelpiac miatt a saját bevételeinkből kell élnünk, ami a téli hónapokban szinte megoldhatatlan feladat elé állít minket. A március 20-a körüli bérkifizetést azért tudjuk vállalni,mert mindig a hónap második felében jutunk egy nagyobb bevételhez, ami fedezetet képez a jövedelmekre..." - áll Fehérváry Géza megbízott vezérigazgató levelében.


MTI, Travelline.hu

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
travelline.hu Plázs

Csődközelben a Malév?

Hozzátette: a második részletet a február 10-i közgyűlést követő napokban...

“November óta alig találkoztam emberekkel, ennyi kockázatot vállalhatok” - kirajzott az utcára Budapest péntek este

“November óta alig találkoztam emberekkel, ennyi kockázatot vállalhatok” - kirajzott az utcára Budapest péntek este

Elhunyt a tévétornából jól ismert Bérczi István tornász

Elhunyt a tévétornából jól ismert Bérczi István tornász

Tízen ünnepeltek meg egy születésnapot, mindenki elkapta a koronavírust és ketten meghaltak

Tízen ünnepeltek meg egy születésnapot, mindenki elkapta a koronavírust és ketten meghaltak