szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

125 éve sínen a BKV, ennek alkalmából egész évben ünnepli a városvezetés Budapest nagyszerű tömegközlekedését. A záróesemény a Futour kiálltás, mely MOME-s formatervezők futurisztikus csodamasináit mutatja be papíron és maketten. Állítólag bármelyikből valóság lehet.

Az egyik 206-os buszon a 16 ezres büntetésre felhívó ragasz helyén egy lelkesítő hirdetés szerepel.

Örömmel tájékoztatjuk TISZTELT UTASAINKAT, hogy saját erőből, az óbudai telephelyen részleges felújításra került a BPO-865 rendszámú IK-280 típusú autóbuszunk. A munkálatokkal alig 1 hét alatt készült el műszaki szolgálatunk. A megkezdett jármű-felújítási programunkat természetesen a jövőben is folytatni kívánjuk.

Kérjük KEDVES UTASAINKAT, hogy kiemelten kísérjék figyelemmel a jármű esztétikai állapotát és tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy az autóbusz jelenlegi megjelenési formája minél tovább fenntartható legyen.

Óbudai Pozitív Hírek - Önökkel együtt Önökért

A busz az a csuklós, kék csotrogány, aminek lépcsősora minden kismama réme, ahogy a jelzőberendezés az iskolásoké és 150 centinél alacsonyabbaké, akik kénytelenek az idősebbek vagy magasabbak segítségét kérni, ha leszállási szándékukat a zötyögő műszerfalon található gomb lenyomásával . Ez a gyerekeknél komoly stresszfaktor: főleg, ha arra nevelték őket, hogy idegenekkel szóba állni tilos. De ennek a bizonyos 206-osnak (BPO-865) egy másik problémája is volt: felszállva olyan érzése támad az embernek, hogy a kipufogót egyenesen az utastérbe vezették. Nos, ez az IK-280 típusú autóbuszunk örvendetes és gyors felújítás ellenére sem szűnt meg.

Éhes disznó makkal álmodik?

Mindeközben csak kicsit távolabb, a BKV Deák téri múzeumában megnyílt a Futour – utazás a jövőbe című kiállítás, ahol MOME-s formatervezők álommasináit lehet megtekinteni, papíron és maketten. A legmegnyerőbb a 16-os busz formatervezői díjat nyert munkája, az IVY névre keresztelt mozgó lugas, cirkulációs térrel, nagy interaktívan nyíló, üvegcsíkokra bontott lamellás felületekkel, melyek épp akkorára nyílnak, amennyi ember fel, vagy le akar szállni. 2025-re akár valósággá is válhatna a tervező, Húnfalvi András buszkoncepciója.

Ez egy busz belülről, úgy hívják IVY
Húnfalvi András

De a 2030-as évek HÉV-ét megálmodó Molnár Ádám vagonjai is mutatósak, állítólag a főváros kontextusában felmerült aktuális problémákra és a következő harminc év kihívásaira. Felhasználó – és környezetbarát, akadálymentesített, és élvezhető utazást biztosít az ő értelmezésében a jármű, és még a színe sem olyan rondazöld.

Az új HÉV, ami 2030-ra lehente sínen
Molnár Ádám

A tárlat alapanyaga nem a BKV felkérésére készült, a művek részben végzős diákok diplomamunkái, avagy gyakorlati idejük alatt készült projektek, melyeket a MOME-nek csak csokorba kellett fognia. Koós Pál a MOME Formatervező Tanszék docense a hvg.hu kérdésére elmondta, hogy több mű a Mercedes-gyárral fennálló tíz éves együttműködés eredménye. „Diákjaink a Mercedes Stuttgart melletti központjában gyakornokoskodhatnak, a végén pedig egy ilyen kész darabbal tér haza” – mutat IVY-re.

Stiller Ákos

A megnyitó beszédében mind Koós, mind a BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor hangsúlyozta: nem álom, hanem hamarosan valóság is lehet a csodabusz, az újszerű helyi érdekeltségű vasút, vagy a többi tömegközlekedési eszköz.  Fenntarthatóság, környezettudatosság, Budapest egységes városképe, és az utazóbarátság fogalmai repkedtek a levegőben. Ráncoljuk a szemöldökünket, de azért rákérdezünk a kreatív fiataloknál, ők hogy vélekednek a futurisztikus projektek átültetéséről a hepe-hupa Nagykörútra, de ők is bizakodók voltak.

Lenkei Balázs például azért, mert ő épp egy olyan Intercity-projekten dolgozik, melynek két prototípus kocsija jövő tavasszal kerül sínre. "A közlekedésben a következő 15-20 évben nagy változások lesznek, az energiagazdálkodás miatt. Biztos, hogy fejlődni fog a tömegközlekedés is az egyéni közlekedés rovására. Persze nem valósulhat meg minden, ez függ a társadalmi, gazdasági, energetikai változásoktól" - véli Lenkei, aki szerint lesz majd a sok tervből egy-egy olyan változat, ami megvalósul.

Ez a 7-es busz
Stiller Ákos

Márcsak azért is kívánatos a fiús álmok realizálása, mert a tömegközlekedés járművei az hazai iparban is legyárhatók lennének. Több olyan magyar gépgyár van Koós elmondása szerint, melynek lenne kapacitása a BKV kiszolgálására, de adott esetben akár többezer munkahelyet is biztosítana.

Second-hand policy

Ehhez képest az utóbbi évek, sőt hónapok BKV beszerzéseit a second-hand határozta meg. A Budapesti Közlekedési Központ november közepén közölte, hogy két tenderen összesen 70 darab alacsonypadlós használt buszt vásárolna, de a nagykörúti villamosfelújítás idején ideiglenesen forgalomba állított, Hollandiából beszerzett használt Volvo 7700-as szóló buszok várhatóan az év végén, a jövő év elején újra, most már véglegesen forgalomba állnak. A 38 db Volvo 7700 típusú szóló autóbuszt egyenként 55.000 EUR (azaz kb. 16,3 millió forintos) áron kerültek a BKK tulajdonába.

Mindeközben György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a BKV 800 milliárdos belső eladósodottsága már nemzetgazdasági méretű probléma. Fővárosi Közgyűlés gazdasági bizottsága is foglalkozott a problematikával minap, miután Tarlós István főpolgármester - aki, a Futour kiállítás védnöke is - kérte Hutiray Gyulát, a bizottság elnökét, a testület foglaljon állást a Budapesti Közlekedési Központ legutóbbi busztendere, amit a Mercedes nyert a VT-Transman járműveivel. 

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója elmondta, hogy jelenleg 230 forgalomképtelen busz van, és ha nem kezelik a helyzetet, ez a szám jövőre 500 fölé emelkedhet.  

Mercedes midibusz: 2013 tavasztól a fővárosi utakon
Stiller Ákos
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!