Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60a70436-e7a8-43a8-9a04-7bafb81c9191","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A rendszerváltást hozó bársonyos forradalom, majd a közös állam felbomlása óta eltelt idő fő tanulsága, hogy a cseh paternalizmustól megszabadult Szlovákia bebizonyította, annak ellenére képes az önálló létre, hogy Csehország továbbra is stabilabb és fejlettebb állam. A két nép kapcsolata a szakítás óta is szoros, most Robert Fico barátkozása Vlagyimir Putyinnal éket ver közéjük. ","shortLead":"A rendszerváltást hozó bársonyos forradalom, majd a közös állam felbomlása óta eltelt idő fő tanulsága, hogy a cseh...","id":"20250105_hvg-csehszlovakia-csehorszag-szlovakia-populizmus-oroszorszag-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60a70436-e7a8-43a8-9a04-7bafb81c9191.jpg","index":0,"item":"6159f8eb-0101-404b-b51d-0574077520e2","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-csehszlovakia-csehorszag-szlovakia-populizmus-oroszorszag-ukrajna","timestamp":"2025. január. 05. 11:00","title":"A csehek és a szlovákok nem bánták meg országaik válását, amelyben ritka kivételként mindkét fél jól járt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell az emberi teljesítménynek megfelelő eredményeket produkált egy olyan tesztben, amellyel az „általános intelligenciát” mérik.","shortLead":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell...","id":"20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d.jpg","index":0,"item":"ad57864a-5150-4fbe-8571-69b50c6478b0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","timestamp":"2025. január. 04. 10:03","title":"Az OpenAI állítja: az új MI-je már megüti egy átlagember szintjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat igencsak elszaporodott. A következmény: újra megjelent a területen egy madárfaj, amit egy évszázada nem láttak arrafelé.","shortLead":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat...","id":"20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56.jpg","index":0,"item":"95d36b67-3694-4387-8393-177650b7b355","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","timestamp":"2025. január. 05. 14:03","title":"Óriási természetvédelmi siker: 100 év után visszatértek a kihalás szélén álló viharfecskék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrök megpróbálták újraéleszteni, közben mentőt hívtak hozzá, de a helyszínen meghalt.","shortLead":"A rendőrök megpróbálták újraéleszteni, közben mentőt hívtak hozzá, de a helyszínen meghalt.","id":"20250105_Bilincseles-kozben-meghalt-egy-ferfi-Zagyvarekason","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"1d20806e-81c5-44d5-aef5-0d1fb9c0c568","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Bilincseles-kozben-meghalt-egy-ferfi-Zagyvarekason","timestamp":"2025. január. 05. 16:52","title":"Bilincselés közben meghalt egy férfi Zagyvarékason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e131a43f-2d1e-4eb6-8a25-19e368bb2042","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hulladékkoncesszió nyertesének döntése nyomán a Viridis-Pannonia Nkft. helyett január elsejétől a Kaposvári Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. látta el a hulladékgazdálkodási feladatokat, a helyiek azonban folyamatosan demostráltak a döntés ellen, amelyet a térség fideszes képviselője is kritizált. A Mohu végül megállapodott a helyi céggel, 2025-ben még biztos ők ürítik a kukákat.","shortLead":"A hulladékkoncesszió nyertesének döntése nyomán a Viridis-Pannonia Nkft. helyett január elsejétől a Kaposvári...","id":"20250104_Nagykanizsa-mohu-szemethaboru-meghatralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e131a43f-2d1e-4eb6-8a25-19e368bb2042.jpg","index":0,"item":"beb2cf77-585b-4de4-92e7-8f2339dbed04","keywords":null,"link":"/kkv/20250104_Nagykanizsa-mohu-szemethaboru-meghatralas","timestamp":"2025. január. 04. 11:57","title":"Megállapodott a Mohu a nagykanizsai céggel, amiért tüntettek a helyiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Vajon melyik identitása az őszintébb az Aszad-rezsim ellen lázadók vezérének, Ahmed al-Saraanak, az egykori dzsihádista hite vagy országmentő elszántsága?","shortLead":"Vajon melyik identitása az őszintébb az Aszad-rezsim ellen lázadók vezérének, Ahmed al-Saraanak, az egykori dzsihádista...","id":"20250105_hvg-ahmed-alsaraa-sziria-hts-kontur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0.jpg","index":0,"item":"57b48ec9-8270-4bad-b80b-cd236dc3e557","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-ahmed-alsaraa-sziria-hts-kontur","timestamp":"2025. január. 05. 13:30","title":"A dzsihádból jön, de még nem tudni, hova tart Szíria új vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és elgondolkodni múltunk, jelenünk és jövőnk alapkérdéseiről.","shortLead":"Yuval Noah Harari mellett más világhírű tudósok érdeme, hogy újszerű módon segítenek kérdéseket feltenni magunknak, és...","id":"20250105_hvg-Megmondjak-elore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84d4de00-43af-428e-9531-4fd5d6c98c03.jpg","index":0,"item":"e55d1d02-411d-4dc5-ad01-a2537e832a77","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-Megmondjak-elore","timestamp":"2025. január. 05. 19:35","title":"\"Nagy történelem\" – a tudományos irányzat, amely évmilliárdokra visszamenve kutatja, milyen lesz az emberiség jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"159cf9a2-7ba8-4f6a-87b7-8a7a519f0ab1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ma a fiatalabb generációk tagjai messze nem olvasnak annyit, mint a nagyszüleik, persze ennek technológiai okai is vannak. Azonban e megváltozott információbefogadás az agyra is hatással lehet.","shortLead":"Ma a fiatalabb generációk tagjai messze nem olvasnak annyit, mint a nagyszüleik, persze ennek technológiai okai is...","id":"20240105_olvasas-hatasa-az-agyra-sved-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/159cf9a2-7ba8-4f6a-87b7-8a7a519f0ab1.jpg","index":0,"item":"170b4558-f990-427b-908a-9df03efadb73","keywords":null,"link":"/tudomany/20240105_olvasas-hatasa-az-agyra-sved-kutatas","timestamp":"2025. január. 05. 10:03","title":"Alaposan megváltozik annak az agya, aki sokat (vagy keveset) olvas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
10000 mérnöki állás betöltetlen a skandináv országban, tudta meg Lantos Gábor, a 100 nap Északon expedíció kitalálója és megvalósítója.
Este nyolc óra van. A Nordkapp (Északi-fok) elnevezésű vasmonstrum dobhártyarepesztő dudálással, méltóságteljesen úszik ki Lofoten fővárosának, Svolvaer-nek kikötőjéből. A Hurtigruten hangosbeszélője öt nyelven köszönti a kedves utasokat. Azt a mintegy kéttucatnyi nyugdíjast és e sorok íróját, aki ebben a pillanatban épp a fedélzeten tartózkodik. Horgonyt fel, a szellemjárat indulásra készen áll.
Szép sorban járom végig az emeleteket, van belőlük hét. A másodikon és harmadikon, valamint az ötödiken és hatodikon alvókabinok ásítoznak. Belesek az ablakon, feltúrt az ágy, embereknek nyoma nincs. Közben az óriási hajó úgy imbolyog, mintha könnyed csónakkal játszana a tenger. A negyedik emeleti szalonban négy idős asszony pakolgatja a kártyalapokat, kacajuk betölti az üres teret. A hatodikon egy fiatal pár egymásba gabalyodva híradót bámul a tévében, egy szobával odébb, a szalonban ketten beszélgetnek a bárpultnál. Ez lenne a Hurtigruten, a világ egyik legkeresettebb turisztikai látványossága? A részletekkel az információs pult mögött üldögélő kínai (!) származású lány szolgál. A mostani – finoman szólva – még az alacsony szezonnál is alacsonyabb kihasználtság cseppet sem zavarja a norvégokat. A hajó úszik, mert mennie kell. A dél-norvégiai Bergenből indul, hogy a nyugati partvidék mentén felhajózva jusson el a keleten fekvő Kirkenesig. Januárban az út nagy részét sötétben, a nyári időszakban a teljes egészét világosban teszi meg. Olyankor szinte lépni sem lehet a fedélzeten, akkora a tömeg. Ha pedig annyit mondok, hogy a teljes útvonalra egy sima kabinnal megspékelve egy személynek 3300 euró a menetdíj, akkor máris kiderült, miért éri meg a vállalatnak a téli időszakban is pöfögni a tengeren. Az áprilistól októberig tartó hét hónap alatt olyan hatalmas bevételre tesznek szert, amelyből nevetve kigazdálkodják a kevésbé zsúfolt maradék öt hónapot is.
Habár éppen ezekben a napokban röppentek fel hírek arról, hogy már a Hurtigruten sem a régi. A cikkek elbocsátásokról, vállalati karcsúsításokról szólnak, amelyeket a norvégok dermedve fogadtak. Számukra ez a járat, a piros-fekete hajók egyet jelentenek a nemzettel. Nem véletlen az sem, hogy 2011 júniusában több millió nézője volt annak az NRK2-es tévéadón sugárzott sorozatnak, amely megfelelő zenei aláfestéssel mutatta be a hajó teljes útját. A helyi közmédia, az NRK szerkesztőknek nem volt nehéz dolguk, egyetlen kamerát állítottak fel a fedélzeten, aztán foroghatott a masina. Az adás közel kétmillió norvégot láncolt a képernyők elé az ötmilliós országban.
Este tizenegyig bírtam a járkálást, majd elnyúltam a negyedik emeleti szalon egyik pamlagján. A mellettem lévőn fehér hajú asszony álmában beszélt, miközben a takaró már régen leesett róla. Hajnali kettőkor újabb dudálás jelezte érkezésünket Bodø-be. Valahol egy porszívó zúgott, s csak egyetlen ember hagyta el a hajót: e cikk szerzője. Az óriási hóesésben szállásom felé menetelve sokszor néztem még vissza a kikötőre, ahol elszenderült a kicsike, legalábbis reggel négy óráig biztosan. Kéményéből sűrű füst szállt felfelé, már senki nem dudált, ember sem járt az utcán, csak a szűnni nem akaró havazás terített be mindent.
Lantos Gábor
Ingyen internet a levegőben a fapados járatokon
Itt-tartózkodásom harmincadik napján a legnagyobb közösségi oldalon sokkoltam ismerőseimet azzal, hogy a DY 345-ös jártaszámú repülőgép fedélzetéről képeket és üzeneteket küldtem számukra. A DY 345 a Norwegian, önmagát fapadosnak nevező, de szolgáltatásában cseppet sem erre hajazó légitársaság délelőtti gépe volt Bodø és a főváros, Oslo között. A Ferihegyi repülőtéren a kifutó betonplaccára épített sátorban szocializálódó magyar emberek többsége nem egészen értette, hogy most mi is történik pontosan, mígnem egy önmagamról készített fotográfia véglegesen meggyőzött mindenkit, hogy ez itt nem a kész átverés show internetes változata. A Norwegian – Európában elsőként – közel két éve vezette be az ingyenes (!) fedélzeti internet-szolgáltatást, amely akár egy ehhez hasonló 75 perces repülés során, akár a New York-ba, vagy Bangkokba tartó gép ülésein is elérhető (természetesen a fel – és leszállás idejét kivéve.) Az időben történő helyfoglalás és jegyvásárlás során meghökkentően alacsony árakat találhatunk. Ezen a csütörtök délelőttön potom 48 euróért (14 400 forint) repülhettem, s ebben az árban benne foglaltatott húszkilós pakkom feladási díja is. A gép mind a kiinduló légikikötőben, mind Oslóban „csápra” állt, azaz a kiszállást követően nem kellett betonon gyalogolni, vagy buszban nyomorogni. Az otthonról érkezett reakciók félelmetesnek és hihetetlennek nevezték az egészet, a mindig bájos asztaliteniszező, Tóth Krisztina pedig Németországban arról álmodozott, hogy felül a gépre és végigközvetít egy utat. A jelenlegi egyetlen probléma, hogy az áram vételezése még nem lehetséges, így azután akinek lemerült a számítógépe, hoppon, akarom mondani, kapcsolat nélkül marad. Gyanítom azonban, hogy a mérnökök már dolgoznak ennek a gondnak a mielőbbi áthidalásán. S ha már a mérnököket emlegettem, nem megerősített, de sokak által egybehangzónak ítélt információk szerint a fedélzeti WI-FI megvalósításában magyar szakemberek is részt vettek. Valahogyan nem csodálkoztam.
Albérlet nincs, tízezer mérnök ellenben kellene
S ha már mérnökök. Épp a minap került kezembe egy norvég újságcikk, amely szerint tízezer betöltetlen mérnöki státusz akad Norvégiában, amely döbbenetesen magas szám. Az itteni munkaügyi központ, NAV (ami nem azonos a magyarországi Nemzeti Adó – és Vámhivatallal) honlapját böngészve a következő, azonnali kezdéssel kecsegtető lehetőségekre bukkantam: takarítót keres a trondheimi börtön. Buszvezetők kellenének Tromsø környékén. Honningsvagban a Rica hotel nyári idényre kutat alkalmazottak után. Áruházi takarítói tevékenység végzése az ország minden pontján lehetséges. És így tovább. Mielőtt a lehetőségek fitymálásba fognánk, gyorsan jelzem, a kontinensen Norvégiában a legkisebb az olló két szárának távolsága a magasan kvalifikált munkaerő és a Magyarországon kevésbé megbecsült helyen dolgozók helyzete között. Azaz errefelé egy bolti felmosó, vagy egy szállodai szobaasszony is kacagva megél a havi fizetéséből. Ám a norvég nyelv szinte tökéletes ismerete nélkül senki se induljon útnak, mert a vállalkozás vége biztos kudarccal kecsegtet. Arról nem is szólva, hogy a lakásbérlési lehetőségek talán a legnehezebbek egész Európában. Hogy miért? Mert Norvégiában alig találni normális albérletet. Az egy-egy meghirdetett lakásra, szobára pedig akkora a túljelentkezés, hogy az szinte elképzelhetetlen. Itt nem az nyer, aki ügyesen alkuszik, hanem az, aki többet ígér, s beszéli Ibsen nyelvét – na meg némi szimpátia sem árt, ha van. Azt pedig már szinte mondanom sem kell, hogy az átlagban tízezer norvég koronás (négyszázezer forintos) havi bérleti díj háromszorosát kaució formájában kéri majd el a lakástulajdonos. Úgyhogy valamennyi Norvégiába készülő magyar szerencsekereső alaposan gondolja meg, mibe vág bele.
A száz napos túra harmincegyedik napján léptem be az utazás második országába. Az Oslo-Stockholm vonatúton a szabadkozó svéd kalauz közölte, hogy ezen a hatórás úton nem lesz csatlakozás a világhálóra. E cikket azonban e nélkül is gépbe tudtam ütni, miközben a péntek reggel zsúfolásig megtelt vonat zörögve száguldott a svéd főváros felé. A jövő héten pedig már a számik (lappok) legnagyobb észak-svédországi kézműves fesztiváljáról, Jokkmokk-ból jelentkezem.