HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

A rendszeres futók tudják, az edzés nemcsak fizikailag, hanem lelkileg is hat az emberre. Egy brit pszichoterapeuta segít kiaknázni a testmozgás pszichés hatásait, és azt állítja: könnyen önismereti módszerré és gyógyító terápiává is fejleszthetjük a parkban vagy az erdőben rótt köreinket.

Láncdohányosként kezdett futni a londoni Hyde Parkban, ám eleinte alig bírt 500 métert megtenni. Aztán lassan kezdett belejönni, és hamarosan már egy barátjával keringett a Serpentine tó körül, miközben egyre több szó esett futótársa párkapcsolati válságáról.

Ekkor jött rá William Pullen, hogy mozgás közben milyen jól meg lehet nyílni a másik előtt. Az edzések és beszélgetések indították Pullent arra, hogy elmenjen egy pszichoterapeuta képzésre, majd pedig kidolgozza dinamikus futásterápiának (DFT) nevezett módszerét.

Nem elfutni a kínos kérdések elől

Ennek lényege – mint írja Fuss önmagadért című, magyarul nemrég megjelent kötetében –, hogy „a mozgás segítségével képesek leszünk sikeresen szembenézni bonyolult érzésekkel és komplikált élethelyzetekkel”. Ehhez a DFT a testmozgást a pszichoterápia és a mindfulness, azaz tudatos jelenlét eszközeivel kombinálja.

Nem kell azonban megijedni a komoran hangzó szakszavaktól, mert a szerző kifejezetten szabadon hagyja az olvasóit. Módszerét – saját példáján is okulva – bármilyen edzettségi állapotban el lehet kezdeni, mindenki maga dönt a fizikai megterhelés mértékéről (csak az a fontos, hogy „időről időre fizikai kihívást jelentsen”), és az önterápia nyílt végű, azaz addig tart, amíg úgy nem döntünk, hogy elég volt.

Megnyílni egymás előtt
©

A DFT ugyanis nem a maratoni táv mihamarabbi teljesítéséről szól, hanem alapvetően önmagunkhoz segít közelebb jutni. Mégpedig arra alapozva, hogy „mozgás közben ránk törnek az érzelmek, amelyeket a futáshoz felhasznált energiáink, és a magunknak elmesélt történetünk keltettek életre”.

Ha pedig sikerül kapcsolatba kerülni a mélyen rejtőző érzelmeinkkel, akkor tisztábban látunk mindent, és felszabadultnak érezzük magunkat. Ezért sem érdemes Pullen szerint túlterhelni magunkat, figyelni kell a fokozatosságra is.

Lelki edzés is

De kiknek érdemes ilyesmibe belevágni? A Fuss önmagadért szerzője szerint elsősorban azoknak, akik úgy érzik, beleragadtak egy adott helyzetbe, erőtlenek, önbizalomhiányosak, folyton lehangoltak, szoronganak, feszültek vagy depressziósak.

A rendszeres mozgás növeli az energiaszintet, és csökkentheti a düh vagy frusztráció miatt kialakuló szellemi fáradtság mértékét is. Ezenkívül alkalmas például nagy horderejű döntések meghozatalának előkészítésére, mint a munkahelyváltás vagy válás. De arra is megfelelő lehet a futásterápia, hogy valaki a gyászát (vagy egyéb veszteségét) tegye elviselhetőbbé, és újra élettel, reménnyel töltődjön fel.

Bonyolult érzések
©

Némileg meglepő lehet, hogy a terápiás mozgást nem (vagy nem csak) az izmok bemelegítése előzi meg a módszer szerint, hanem elsősorban lelki ráhangolódás, amelynek során az ember megpróbál önmagára, a testének és lelkének apróbb rezdüléseire, illetve a megoldani vágyott problémára figyelni. Az edzést pedig nem nyújtás és zuhanyozás vezeti le, hanem a futás közben felmerült érzések, gondolatok leírása egy naplóba.

A fontos futópartner

De az is eltér a szokásos futási előkészületektől, hogy a szerző szerint sokat segít, ha találunk egy bizalmas partnert is az edzéseinkhez. Olyat, aki lehetőleg hasonló edzettségi szinte van velünk, másrészt, akinek szívesen kiöntjük a szívünket (vagy ő nekünk). Ez azért fontos, mert „ha van valaki melletted, olyan szempontok vizsgálatára is lehetőséged nyílik, amelyek korábban nem merültek fel benned. Most más szemmel nézhetsz önmagadra. Azért vagytok együtt, hogy meghallgassa a történetedet, megismerje vágyaidat és a félelmeidet, és veled tartson az utadon, amelynek célja önmagad jobb megismerése”.

Egy efféle futópartner azonban – figyelmeztet a szerző – nem a klasszikus értelemben vett terapeuta, hiszen nyilvánvalóan nincs szakmai képzettsége. De nem is ez a feladata, hanem elsősorban az, hogy meghallgassa – ítélkezés nélkül, empátiával – azt, amit megosztanak vele. Ez már önmagában nagyon sokat segíthet.

Közelebb önmagunkhoz
©

Arra is vonatkoznak persze szabályok, aki megnyílik a másiknak. Pullen szerint nem kell például mindenáron intelligensnek tűnni, nem kell feltétlenül viccesnek lenni (mert ez gyakran inkább a zavar jele), nem kell folyamatosan beszélni, és nem szabad törődni a partner (vélt vagy valós) elvárásaival.

A természet gyógyító ereje

A módszer vázolásán túl a Fuss önmagadért valódi önsegítő könyv, mert végigveszi a főbb problémafajták (depresszió, szorongás, kapcsolati problémák, harag, döntéshozatal, szülő-gyermek viszony) hátterében álló okokat, megakadásokat, majd mindegyik témához bőséges kérdéssort is ad az olvasónak. Ezek alapján lehet körbejárni a témákat (némelyik akár több futásra is elég gondolkodnivalót ad), illetve kiegészíthetjük a sajátjainkkal.

A szerző mélyen hisz a természet gyógyító erejében, és abban, hogy az a flow-élmény, amit futás közben (ha nem is mindig, de jó eséllyel többször is) megélünk, közelebb visz önmagunkhoz. A kérdés szerinte az, hogy tudunk-e türelmesek lenni, tudunk-e hallgatni az érzéseinkre, a szükségleteinkre.

Ha igen, ha megtaláljuk a belső békénket, akkor – némileg maga ellen beszélve – elegendő lesz, ha terápiák helyett „csak” futni járunk. Mert így „magunk válunk saját életvezetési tanácsadónkká, saját bizalmasunkká, saját türelmes hallgatóságunkká, és saját magunk legjobb barátjává”.

Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban találhat, melyben életciklusainkkal foglalkozunk. Keresse az újságosoknál, de meg is rendelheti nyomtatott formában vagy most ekönyvként is.

Fizessen elő a HVG Extra Pszichológia magazinra, most sokféle kedvezménnyel.

 


VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Cseh Katalin: Az EU-n múlik, mi lesz a magyar sajtószabadsággal

Cseh Katalin: Az EU-n múlik, mi lesz a magyar sajtószabadsággal

Kevesebb erőfeszítéssel több eredményt? Próbálja ki a coachingot!

Kevesebb erőfeszítéssel több eredményt? Próbálja ki a coachingot!

Több mint 270 esethez kellett kivonulniuk a tűzoltóknak a vihar miatt

Több mint 270 esethez kellett kivonulniuk a tűzoltóknak a vihar miatt