HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

Az immár több mint egy éve tartó koronavírus-pandémia lassan felőrli mentális tartalékainkat. Hogyan fedezzük fel nem létezőnek tűnő pszichés energiáinkat? Belső Nóra pszichiáter írása.

A koronavírus és mutánsai biológiai szinten több támadásponton gyengítik az emberi szervezetet, ez alól a központi idegrendszer sem kivétel. Ma már látjuk azt is, hogy a gyógyultaknál egyre gyakrabban jelentkezik a poszt-covid állapot, amelynek igen jelentős tünetei a fáradtság, a koncentrációzavar, a szorongás, továbbá bizonyos agyi strukturális változások is (például a vérrögképződés vagy a szürkeállomány elvékonyodása).

Mindemellett pedig stressztűrő képességünket és az alkalmazkodóképességünket jelentősen megterhelik a járványhelyzet különféle hatásai. Így az alábbiak:

  • pszichológiai hatás (félelem, izoláció, a betegséggel, halállal való szembenézés, családunk és mások féltése, az otthoni élet változásai, a pszichés ventillációs és kanalizációs lehetőségek beszűkülése stb.)

  • gazdasági, egzisztenciális hatásai (a munkavégzés körülményeinek megváltozása, home-office, online oktatás, állásvesztés, vállalkozások ellehetetlenedése stb.)

  • az egészségügyre gyakorolt hatások megtapasztalása (a háziorvosi szolgálat megváltozott működése, az ellátórendszer túlterheltsége, a vizsgálatok elmaradása, félelem a megfertőződéstől, a pszichiátriai ellátóhelyek kapacitásának csökkenése, utóbbira a WHO is felhívja a figyelmet)

Mi kimerültünk, nem így a tüneteink

Rendelje meg online!
©

Elfáradtunk mentálisan. Számos hazai és nemzetközi tanulmány publikált már eredményeket a népesség mentális állapotának romlásáról. A vizsgálatok egybehangzó eredményei azt mutatják, hogy a populációban szinte mindenütt megnőtt az alvászavarok, a szorongás, a depresszió és az evésproblémák aránya, és sokan szenvednek a poszttraumás stressz zavar (PTSD) tüneteitől is. Emellett nőtt az alkoholfogyasztás is, ami előbb-utóbb másodlagos károkat okoz.

A felnőtt lakossághoz képest az iskoláskorú és az ifjú korosztályt további extra „covid terhek” sújtják: többek között az online oktatás nehézségei, a kortársakkal való személyes kapcsolattartás és a szórakozás hiánya, a párkapcsolatok alakulásának nehézségei. Náluk gyakori a szorongás, a pánik, a befelé fordulás és a depresszió kialakulásának a veszélye. Egy februárban megjelent washingtoni tanulmány szerint a szorongásos tünetek előfordulása az életkor előrehaladtával csökken, a 18-24 éves korosztályban megjelenő szorongás aránya majdnem duplája a 65-nél idősebb korosztályénak.

Problémából feladat

Mit lehet tenni? Mivel vértezzük fel magunkat, mi segít most és remélhetőleg hosszabb távon is – hiszen a kutatók úgy tartják, nem ez lesz az utolsó pandémia, amihez alkalmazkodnunk kell. Az aktív pszichés megküzdés aranyszabálya: szembenézni a reális problémával, azt feladattá – feladatokká – minősíteni, és elvégezni a feladatokat.

Itt és most: elfogadni, hogy ez a helyzet, és ezzel kell megbirkóznunk. Fel kell mérnünk a lehetőségeinket és az erőforrásainkat, ezekkel felvértezve erősítenünk kell a mentális immunrendszerünket, a testi egészségünket, a kapcsolatainkat. Egészségügyi szempontból természetesen szükséges a mihamarabbi oltás, amely pszichés szempontból is előnyös.

Az életmód és a viselkedés tekintetében jó módszerek a következők:

  • napi több óra levegőn, természetben tartózkodás, persze nem a nyüzsgő helyeken. Az új helyek megismerése örömforrás, a természetben levés nyugtató hatású, a természet hangjai (vízcsobogás, madárcsicsergés, fenyőerdő suhogása) relaxáló hatású, segít eltávolodni a kellemetlen gondolatainktól.

  • napi szintű testmozgás, a keringés javítására, az anyagcsere kiegyensúlyozására és a kondíció fenntartására.

  • egészséges, könnyű táplálkozás, tudatos vitamin (pl. folsav, D3) és kiegészítők (szerves cink, szelén, Omega-3) bevitele, megbeszélve a házi- vagy szakorvosunkkal.

  • új ingerek keresése, mint például egy új hobbi vagy egy új háziállat, játék, netán szellemi kalandozások új irányokba.

  • szorongás, depresszió, ismeretlen pszichés változások esetén fontos a segítségkérés, lehetőleg a témában jártas szakembertől. A telemedicina adta lehetőségeket is ki lehet használni, ezen a téren nagy fejlődés ment végbe az elmúl egy évben.

Jó dolgok is

Szerencsére itt a tavasz, és lassan ismét nyár lesz, így bízhatunk abban, hogy enyhülés fog következni. Mentálisan úgy tudjuk megőrizni pozitív önmagunkat, ha minden nap tudatosítjuk magunkban, hogy jó dolgok is történnek velünk, és ezeket megpróbáljuk aktívan keresni nap mint nap. A tudatos jelenlét, a pozitív dolgokra való fókuszálás, a szépség keresése és a kellemes beszélgetések mind mind a segítségünkre vannak.

Emellett viszont legyünk nagyvonalúak önmagunkal! Engedjünk meg egy-egy extra alvást, egy kis lustaságot, hiszen a passzív pihenésre is nagy szükség van, nem csak az állandó aktivitásra. A cél az egyensúly megtalálása ezekben a nehéz mindennapokban.

Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban találhat, amelyben a külső-belső szabadsággal foglalkozunk.

Fizessen elő a magazinra, most sokféle kedvezmény várja.

 


 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!