Frida Kahlo, száz éve született mexikói festőnő nagy kedvence a művészettörténetnek és a médiának. Először is művei annyira karakteresek, hogy még a legkevesebb művészi érzékkel rendelkező néző is azonnal ráismer bármelyik festményére, másrészt legalább ilyen különleges személyiséggel is rendelkezett, nem nélkülözve a feltűnés és a botrány iránti vágyat sem.
Nyíltan biszexuális volt például, állítólag viszonya volt Trockijjal, feministának tartotta magát és furcsa indián ruhákban mászkált a világban. De mindez különcsége mellett leghíresebbé talán összenőtt szemöldöke és önarcképein a valóságosnál jobban hangsúlyozott bajusza tette. Pár éve Salma Hayek főszereplésével hollywoodi film is készült Kahloról, a megfelelő hangsúlyt a bajuszról természetesen a nézettséget biztosító szexuális vonatkozásokra helyezve.
Születésének száz éves évfordulója alkalmából számos kiállítás, megemlékezés született a festőnő életével és művészetével kapcsolatban. A centenárium mellett egy különös, eddig teljesen ismeretlen és óriási anyag felfedezése is felhívta a figyelmet Frida Kahlora.
Kahlo örökösei tudták, hogy a művész otthonában, a Kék házban, a fürdőszoba mögé számos ládát falaztak el, amelyeknek felnyitását a festőnő a halálát követő tizenöt évben megtiltotta. Az örökösök azonban, ismerve Kahlo botrányos múltját, attól tartottak, hogy a ládákban található holmik esetleg lerombolhatják a Frida mítoszt, ezért egészen 2004-ig, az utolsó élő leszármazott haláláig befalazva maradtak a ládák.
Az örökség kurátorai megdöbbentek, amikor végre szembesülhettek a sok éve eltitkolt óriási anyaggal. Előkerült rengeteg dokumentum, sok ezer fotó, közel kétszáz ruha, magazinok, könyvek és jó néhány személyes tárgy. Például Kahlo tinédzserkorában megsérült gerincének röntgen felvételei, jegyek, rúzsfoltos jegyzetek. A felfedések számos kérdést vetettek fel a kutatók számára. Ki csinálhatta azt a képet, amelyenk a meztelen Kahlo csábítóan pózol ágyában fekve? Miért tartott meg az egyébként féltékenységéről híres festőnő egy képet saját magáról és férje előző feleségéről, amint átölelik egymást? Vajon mire használták a teljes bábszínházat, paravánnal, bábokkal együtt?
A talált írások, képek, tárgyak megváltoztathatják Frida Kahlo megítélését, akár műveinek értékét is, bár ikonális jelentőségét már nem gyengíthetik, talán inkább erősítik majd.
A rajongók és az érdeklődők mindenesetre örülnek a mexikói Szépművészeti Múzeum új, már a ládákban talált holmikat is tartalmazó évfordulós kiállításának és boldogan állnak sorban órákat, hogy megtekinthessék az eddig ismeretlen újdonságokat. Mert rajongói mindig is lesznek, még akkor is, ha bizonyos szakértők szerint festészete nem hasonlítható az igazán nagyokhoz, de emberi értékei, különlegességei örökre vonzóvá teszik a művészetet kedvelők számára.
Kádár Mónika