Milliókat keresni jókora hazugságokkal - videók
Egy napló, önéletrajzi novella vagy egy memoár sokkal jobban elkel a könyvpiacon, mint egy regény, nem is beszélve arról, hogy a műfajnak a presztizse is nagyobb. Ennek köszönhetően egyre több ilyen történet és könyv születik, egyre kevesebb valóságtartalommal. A szerzők milliókat keresnek, egészen addig, amíg a hazugság ki nem derül.
Margaret B. Jones Love and Consequences című életrajzi könyve az egyik legújabb lebukás. A megható történet egy félig fehér, félig fekete kislány életéről és szenvedéseiről szól, akit egy sor nevelő szülő nevelt Los Angeles durvább környékein. A probléma azonban az, hogy Margaret B Jones igazi neve Margaret Seltzer. Az írónő pedig se nem fekete, se nem munkásosztálybeli. Seltzer ugyan a saját vívódásait írta meg a könyvében, de a gettókat és a szegénységet azért tette bele, hogy katartikusabbá tegye a művet.
Az irodalmi hazudozók egyre növekvő táborában ott van még a híres James Frey félé könyv A million little pieces, amely azonnal bestseller lett Amerikában. A könyv a szerző alkohol és drogfüggőségéről és a leszokáshoz vezető útjáról szól, miután börtönbe kerül egy rendőr bántalmazásáért. Freyt Oprah Winfrey nyúzta meg a talk show-jában több millió televízió néző előtt a hazugságért. Ekkor a férfi bevallotta, hogy azért csinált memoárt, mert mint regényt a kiadók nem akarták megvenni az írását.
A drogfüggőségről remek hazugságokat lehet írni. Janet Cooke Pulitzer díjat is nyert a Jimmy’s World című könyvéért, amely egy nyolcéves kisfiú heroinfüggőségéről szól. Cooke, aki egyébként a Washington Post megbecsült újságírója volt, a díj átvétele után töredelmesen bevallotta, hogy a történet csupán kitaláció.
Csak úgy, mint maga JT LeRoy, a húszas évek HIV pozitív, drogos szélhámosa. Aki nem más, mint a new yorki író Laura Albert, aki Frey lebukása után vallotta be, hogy az önéletrajzi könyvének a főszereplője egy pszichoterápia alkalmával pattant ki az agyából. A csalás több évig tartott és Albert másik két bestsellere, a Sarah és a The Heart is Deceitful Above All Things is érintett az ügyben, ez utóbbiból még filmet is készítettek az átverés ismeretében.
Kérdezd meg Alízt! |
“Ha elolvasod, megváltozol tőle. Egyszerűen hihetetlen, hogy ez a lány min ment keresztül”. Egy világsikert aratott naplóregényt a mai napig úgy reklámoznak, hogy az egy kábítószeres lány naplója. A teljes sztori az urbanlegends.hu oldalon olvasható! |
Misha Defonseca könyve, a Misha: The Memoire of the Holocaust Years akkora siker volt, hogy 18 országban is megjelent. Sőt! A franciák filmet is készítettek a történetből, amelyben Misha a háború alatt deportált szüleit keresi keresztül-kasul bejárva Európát. A kalandos út persze totális hazugság, az író a Boston Globe napilap riporterének vallotta be az igazságot. Majd az ügyvédjén keresztül nyilatkozatot adott ki, hogy még a neve sem Misha, hanem Monique De Wael és még csak nem is zsidó.
A holokauszt, csak úgy mint a drog témák, ugyancsak jól eladható, mert Binjamin Wilkomirski is próbálkozott vele. A Fragments című memoárja, amely egy lengyelországi náci haláltáborban átélt horrorról szólt, megkapta a legjobb zsidó könyvnek járó díjat és a könyv mesterműnek számított a témában, mindaddig, míg ki nem derült, hogy az író eredeti neve Bruno Grosjean Dessekker, aki soha nem volt haláltáborban, hanem a háborútól messze, Svájcban nőtt fel nevelőszülőkkel.
És ha már a háborúknál tartunk, a Hitler Diaries is nagy hazugság volt Konrad Kujau-tól és Gerd Heidemann-tól, akik azt állították, hogy megtalálták Hitler naplóját. Tom Carew pedig nem járt Afganisztánban és SAS titkos ügynök sem volt, mint ahogyan azt híres könyvében a Jihad! Jihad!:The Secret War in Afganistan című könyvében állítja.
A listának koránt sincsen vége, sorolhatnánk még több tucat könyvet. A furcsa pedig az, hogy mindez megtörténhet manapság, amikor az emberek mindenben a realitást, a valóságot és az igazságot keresik. Egy politikusnak hótiszta, hazugság mentes múltja lehet csak, a filmekben speciális effektusok adják a minél élethűbb képeket, a televízióban valóság show-kat nézünk naphosszat. Meglehet persze, hogy pont ezért olyan kelendőek a memoárok, az első kézből íródott „tapasztalatok”. A hazug írók pedig azzal takaróznak, hogy nem számít egy történet tényleges valóságtartalma, ameddig az érzelem, amit a könyv kifejez, az valós. Pont ahogy a könyvvel keresett milliók is valódiak, ez a lényeg, nem?
Krisztina O'Brien