Tetszett a cikk?

A magyar fővárosban is egyre több helyen árulják a sikert és szépséget sugalló életérzést, a Deák Ferenc utca után immár az Andrássy út elejét is benépesítik a luxusszalonok.

© Annie Leibovitz/Louis Vuitton
Mintha Hollywoodban lennénk: aranyportól csillogó padló, süppedős óriásszőnyegek, a Swarovsky-kristályokból "szőtt" függönyzuhatag előtt, a kanapén pedig maga Andy Vajna producer ücsörög kedélyesen - ez a látvány fogadta múlt szombaton az Andrássy úti Roberto Cavalli-üzletbe betérőket. A világhírű olasz divattervező nevével fémjelzett, a filmipar mellett immár a divatbizniszben is utazó Vajna tulajdonában álló butik a legújabb azon divatházak sorában, amelyek a Louis Vuitton (LV) két évvel ezelőtti piacra lépése után Budapesten megjelentek. Beigazolódott az akkoriban mantraszerűen ismételt állítás, hogy az LV mágnesként vonzza majd a többi nagy nevet is. A Párizshoz hasonlóan Budapesten is az Operaház mellé telepedett francia divatház szomszédságába az idén tavasszal beköltözött a brit Burberry, az Operával átellenben októberben nyitott az olasz Gucci, novemberben a Cavalli. December elején pedig a patinás svájci óragyár, a TAG Heuer exkluzív üzlete nyitja meg kapuit az immáron a világ luxustérképére felkerült Andrássy úton. S úgy tűnik, a többi előkelő márka stratégái sem hallottak arról, hogy rosszabbul élünk, mint négy éve. A Bajcsy-Zsilinszky úttól az Oktogonig szinte minden üzlethelyiséget gőzerővel turbóznak a belsőépítészek: a luxussoron hamarosan boltot és kávézót nyit a magyarok legvágyottabb divatmárkája, az Emporio Armani, a mesés árakon meseszép mobiltelefonokat áruló Vertu, a Nagymező utca sarkán pedig a Dolce & Gabbana fényűző szalonja formálódik. De ide tart a Chanel és a Christian Dior is, azt pedig még nem tudni, hogy a klasszikus luxusáruházzá alakítandó Divatcsarnokra, az egykori Párizsi Nagyáruházra milyen topmárkák vetettek szemet.

A márka arculatát hordozzák maguk az üzlethelyiségek is. Nem véletlen, hogy a legtöbb esetben a boltok belső kialakítását is a névadók felügyelték. A budapesti Cavalli-butik valamennyi országban azonos koncepcióját maga Roberto Cavalli álmodta meg. A Gucci-üzletek hagyományt és modernitást ötvöző miliője azonos mindenütt a világon. A TAG Heuer svájci központja is előírta, hogy milyen márványt kell használni a budapesti padlóhoz, és milyen nemesfából készüljenek a bútorok s a burkolatok, hogy méltók legyenek az elegáns órákhoz. A budapesti Armani-üzlet kialakítását pedig Giorgio Armani személyes irányításával tervezte egy olasz építészcsapat. A névadók sokszor a megnyitók fényét is a saját személyes jelenlétükkel igyekeznek növelni. A Cavalli-butik hivatalos debütálására Budapestre érkezett Roberto Cavalli, a TAG Heuer Európában is egyedülállónak mondott magyarországi boltját pedig az alapító dédunokája, Jack W. Heuer avatja fel.

Az Andrássy úti luxusüzletek vagy saját márkaboltként, vagy franchise-rendszerben működnek. Az előbbi csoportba tartozik például a Gucci, a Louis Vuitton és a Burberry. A Cavalli budapesti franchise-működését Roberto Cavalli és Andy Vajna több mint 20 éves barátsága alapozta meg. Az Armani franchise-jogát Kedves Ferenc üzletember pályázaton szerezte meg. S ugyancsak ilyen üzleti modellben működik az exkluzív férfidivat egyik adu ásza, az Andrássy úton első fecskeként még az LV előtt boltot nyitott Ermenegildo Zegna.

Az exkluzív divatcégek, saját állításuk szerint, nem egyszerűen termékeket, hanem életérzést kínálnak. Cavalli kollekcióiban a virágmotívumok, az állatminták, a dzsungel témái dominálnak, s többek között Victoria Beckhammel és Madonnával érezheti magát egy klubban, aki náluk vásárol. A világ celebjeinek legfelkapottabb márkájaként számon tartott Gucci az erotikus elegancia nagykövetének vallja magát, a glamúr jegyében fogant portékái azonnal felismerhetők a cég védjegyéről: a két egymásba fonódott kengyelről és a zablamotívumról, amelyek az alapító lószerszámkészítő felmenőire utaló motívumokból avanzsáltak divatszimbólummá. A cég büszke arra, hogy az óráin kívül minden terméke Olaszországban készül, kézművestechnikával; az ezt tükröző árakról pedig az a hivatalos véleményük, hogy a vevők az árat elfelejtik, de a minőségre emlékeznek. A budapesti Louis Vuitton újabban már egyedi megrendeléseket is felvesz. Így a királyok, maharadzsák, hírességek nyomában akár kőgazdag hazánkfiai is szert tehetnek olyan darabokra, amelyekből garantáltan csak egyetlen példány van a világon. A személyekre szabott termékek tervezését és gyártását a ház ötödik generációs leszármazottja, Patrick Louis Vuitton felügyeli.

Szkolko sztóit? - az ár iránti orosz nyelvű érdeklődés az, ami az Andrássy úti luxusboltokat végiglátogató érdeklődő fülét legtöbbször megüti. A tobzódó oroszokon kívül távol-keleti vásárlókat látni még a butikokban, a magyarok, mint a múzeumban, inkább csak bámészkodnak. Ennek ellenére az összes divatháznál a magyarokat nevezték meg legfőbb vásárlói célcsoportnak a HVG kérdésére, és mint mondták, csak másodsorban bazíroznak a turistákra. Hogy az elvárások forintra lefordítva mit jelentenek, azt viszont mindenütt titkolják. A Gucci - mint a HVG-nek válaszolták - hosszú távra tervez, az LV magyarországi eredményei pedig a cégtől kapott tájékoztatás szerint "messze felülmúlták" a várakozásaikat.

Az Andrássy úti bérleti díjak a luxusinvázió ellenére csak most kezdik beérni a középkategóriás üzletekkel telizsúfolt Váci utcáét. Utóbbiban havi 60-110 euróért lehet kibérelni egy üzlethelyiséget, az Andrássy úton viszont a 60 eurót is csak mostanság közelítik meg a havi négyzetméterárak, egy éve még alig több mint feleennyit kellett csak fizetni.

A bérleti díjakat tekintve is félúton van a két említett bevásárlóutca között az ugyancsak elegáns, minőségi üzleteknek otthont adó Fashion Street, azaz a Deák Ferenc utca. A nemrég új nemeskő burkolatot kapott, 15 milliárd forintos beruházással kialakított divatutcában inkább a felső középkategóriához tartozó üzletek sorakoznak, de kaphatók azért igazi presztízsportékák is. Ilyeneket árul például az ugyancsak Andy Vajna tulajdonában álló Byblos, amelyet három évtizede Gianni Versace tervező kollekciói repítettek az élvonalba. Most Manuel Facchini, a Fendi volt divatkreátora alakítja a márka nimbuszát. A Deák Palotában üzemel immár ötödik éve a Hugo Boss-márkabolt. A klasszikus Black Labeltől a sportos Orange-on át a fiatalos Hugóig terjedő vertikumú márka magyarországi képviselője a Roland Rt., s e cég portfóliójába tartoznak a Cream cégére alatt árusított Lagerfeld, Ralph Lauren és Ferré brandek is. Csakúgy, mint a felső középkategóriás Tommy Hilfiger, amelynek kategóriatársai közül ugyancsak sok - például a Lacoste és a S. Oliver - megtalálható az impozánsan felújított divatutcában. Ami hamarosan a Dorottya utca felé terjeszkedik tovább, ahol már kínálja magát egy virtigli luxusmárka, a német Escada, melynek üzletét a cég kizárólagos franchise-partnere, a Marina Fashion Kft. működteti.

A javarészt hat számjegyű árkategóriában feszítő márkák magától értetődően az - elnevezésükben legalábbis - egy nullával szerényebb felső tízezer tagjait célozzák meg, de bizonyos értelemben mindenki nyer velük, hiszen újra életet lehelnek a tömegüzleteket magukba szippantó plázák miatt korábban elnéptelenedett utcákba. A flasztert koptatni még a fényűző szalonok kedvéért sem hajlandó megrögzött plázahívőknek sem kell azonban lemondaniuk a luxusmárkákról. Az Aréna Plázában ugyanis kétszintes áruházban várja a vásárlókat a Németországból indult Peek & Cloppenburg, ahol korlátozott kínálatban ugyan, de beszerezhetők egyebek közt a Boss, a DKNY, a Max Mara és a Versace termékei.

JAKUS IBOLYA

Trend

Tetőtől talpig Gucci

A budapesti üzletről, a luxusipar helyzetéről kérdeztük Mark Leet, a Gucci vezérigazgatóját.

A járvány és a zendülés árnyékában visszafogott elnöki beiktatás lesz Washingtonban

A járvány és a zendülés árnyékában visszafogott elnöki beiktatás lesz Washingtonban

Botrány Ausztriában: soron kívül kaptak oltást polgármesterek és azok családtagjai

Botrány Ausztriában: soron kívül kaptak oltást polgármesterek és azok családtagjai

Szász János: "Mintha katonai junta szállta volna meg az SZFE-t"

Szász János: "Mintha katonai junta szállta volna meg az SZFE-t"