Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Vérbe fagyott testekkel sokkoló társadalmi célú hirdetések
szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?
Franciaországban sokkolóan valósághű videót tettek közzé a fiatalok ittas vezetésének megelőzésére, a szpot egy balesetig vezető történéseket mutatja be. A nyugalmat megzavaró képek megengedettek a társadalmi célú hirdetésekben.
„Jó estét Hölgyem! Ön Frédéric Rollin-Jaquet édesanyja? A fiának balesete volt 3 óra 30-kor….életét vesztette…meg kell kérnem, hogy velem jöjjön, azonosítania kell a fia holttestét” - ezzel a tragikus hírrel csenget be hajnalban egy rendőr egy családanyához. A következő jelenetben a házibulin találjuk magunkat, ahol a fiatalok leisszák magukat, majd autóba ülnek.
Az ütközést, majd a sebesülteket is premier plánban mutatja be a hirdetés, amely Franciaország lakosságát ijesztgeti egy hete. A filmben minden szemszögből átélhetjük az eseményt: látjuk az anyát, akit kikeltenek az ágyból, a barátokat, akik várnak a bulizókra, a baleset okozóját, akibe beletöltik a sokadik pohár tömény alkoholt, a csecsemőt, akit kimentenek a szabályosan közlekedő autóroncsból és a rendőrt, akinek át kell adnia a halálhírt.
A megrökönyödést keltő hirdetés a sokkterápiát használja az elrettentéshez, ez a társadalmi célú hirdetések esetében egyre általánosabb, főleg ha ennyire komoly következményekre figyelmeztet. A britek nemrég a sebességkorlátozás jelentőségére akarták felhívni a figyelmet, amikor a következő szpotot sugározták:
A filmben szereplő férfit mindenhova követi a kisfiú megdermedt holtteste, így emlékeztetve a tettére. Egy másik videóban pedig lassítva nézhetjük végig, ahogy a motorháztetőn elcsuklik a gyermek teste a 30 m/h-t átlépő vezető autóján.
A nézők sokszor tiltakoznak a nyugalmat megzavaró klipek ellen, sok országban durva képeket tartalmazó reklámokat nem engednek képernyőre. Magyarországon a fair play kampány keretében, 2008-ban láthattunk hasonló, bár enyhébb tartalmú reklámokat, melyek az emberek érzelmére játszva, a halál ábrázolásával szeretné elijeszteni a meggondolatlan (főképp fiatal) vezetőket.
Míg a régi reklámtörvény általános rendelkezései között még szerepelt az a kitétel, miszerint „Tilos közzétenni olyan reklámot, amely félelemérzetet kelt", a 2008-as módosított szabályozásban már nem szerepel ez a korlátozás. 2009-ben a magyar reklámszakma tömörülése, a Magyar Reklámszövetség által elfogadott Reklámetikai Kódex alapelvei között megtalálhatjuk, hogy "a reklám csak körültekintően és indokolt esetben építhet a szorongásra, a szerencsétlenségtől, az emberi szenvedéstől való félelemre és nem használhatja ki a babonaságot. Az ajánlásokat tartalmazó dokumentum következő bekezdésében mégis szerepel, hogy "a társadalmi célú reklám kivételével a reklám nem kelthet indokolatlan, a termék jellegétől idegen félelmet, nem alkalmazhat sokkoló érveket vagy képeket pusztán a figyelem megragadása érdekében."
Idehaza is megengedett tehát a sokkolás, de eddig még a közérdekben készülő kreatívok nem merték követni a franciák példáját. Az hogy valóban szükséges és indokolt-e az elrettentő képek megjelenése a képernyőn csak akkor bizonyosodik be, ha valóban csökken az ittas vezetésből és gyorshajtásból bekövetkező halálos balesetek száma az utakon.
Tom Ford mondhatni érdekes ember. Saját bevallása szerint nem különösebben tehetséges divattervező, ráadásul eredetileg építésznek tanult, mégis két csőd előtt álló divatházat is világsikerre vitt. Most pedig saját brandjének bevezetésénél messzebbre megy a szexualitás figyelemfelkeltő felhasználásával, mint korábban bárki.
Szegény Emma Watson, a legfrisseb Burberry kampányfotó kedvéért kénytelen volt megszabadulni az egyik lábától térdtől lefelé. Persze csak digitálisan szerencsére.