szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Egy építészpáros új ötlettel rukkolt elő a Vár és a Vigadó összekötésére. Egy légi gondolával oldaná meg a pesti és a budai oldal két, turisztikailag fontos pontjának összekapcsolását Huszár Sándor és Evva Zsolt. Megkérdeztük Bojár Iván Andrást, mit szól a gyalogoshíd konkurenciájához.

BKV helyett belvárosi légi tömegközlekedés - szólt februári cikkünk provokatív címe, melyben a Budapesti Városvédő Egyesület városfejlesztési kiállításáról írtunk, amely az ötletes városlakók fantáziájának szüleményeit is bemutatta, a városi létet megkönnyítő és színesítő megoldásokkal. Azóta kiderült, hogy nem is olyan elrugaszkodott ötlet a belvárosi légtér kihasználásának lehetősége.

“Bár a tervezett létesítmény elsősorban egyedi közlekedési megoldás a városrészek összekapcsolására, a különleges helyszín miatt új színfoltként növelhetné Budapest vonzerejét” - szól Huszár Sándor és Evva Zsolt tervezetének végszava a várkabinról. Az építőmérnök és az építész azért fogott össze, hogy megoldást kínáljon a Duna két oldalának turisztikai összekötésére.

A várkabin útvonala
Huszár Sándor - Evva Zsolt
Jelenleg a Roosevelt tértől busszal lehet leggyorsabban átérni a Clark Ádám térre. A 16-os számú járatot választva a busz felvisz egyenesen a Szent György térig, vagy 850 forintos jeggyel 45 másodperces siklóúton lehet feljutni a Budavári Palotába. Gyalogosan körülményesebb és fárasztóbb a túra, át kell sétálni a Lánchídon, majd a domboldalon a szerpentinek egyikét megmászva lehet eljutni a Vár különböző pontjaira.

A több átszállásos, nem is olyan olcsó, vagy igen fárasztó utat küszöbölné ki a várkabin, mely nem egyedi Európában. Barcelona, a németországi Koblenz, és a franciaországi Grenoble is rendelkezik hasonlóval. A katalánok például Transbordadornak hívják a sílift urbanista verzióját, mely a barcelonai kikötőből a Montjuic hegyre viszi a bátor turistákat. A hétperces út a beszámolók szerint csak erős idegzetűeknek ajánlott, de kilenc euróért az egész városra ráláthat az ember.

A barcelonai verzió: félúton is ki lehet szállni 158 méter magasan
A budapesti várkabin ennél kisebb léptékben kínálna átjutást a Duna vize fölött, és az átkelni vágyóktól is kevesebb kurázsit követelne. A fél kilométeres út kiszállással-beszállással mindössze négy percet venne igénybe - meséli Huszár Sándor kérdésünkre. A pontos távolság attól függ, hogy hova kerülnek az állomások. A pesti oldalon a Vigadó tér, a Szende Pál utca, vagy a Marriott hotel legyezőépülete jöhet számításba, míg a budai oldalon az Ybl-féle Várbazár fölött elhaladva egyenesen a Várpalotába lehetne jutni, az úgynevezett Vízhordó Lépcsőnél elhagyva a kabint - taglalja Huszár, aki építésztársával pontos számításokat és geodéziai kutatásokat végzett a létesítmény megvalósítása érdekében. A víz fölötti elhaladáskor a tervezők figyelembe vették például az úgynevezett hajózási űrszelvényt is, így körülbelül 25 méterrel a vízszint fölött suhanhatna a kabin.

A pesti állomás tervrajza, zölddel a hajózási űrszelvény
Huszár Sándor - Evva Zsolt

A szállítóeszköz kialakítására is vannak ötletek. Amennyiben 25 fő szállítására alkalmas kabint például acél-üveg dizájnban készülne el, akkor a panoráma élvezete is megsokszorozódhatna egy hagyományos, ablakos változathoz képest. Az állomások építészetére több koncepciót ajánl a páros: az 1870-1930-as évek milleniumi városfejlesztéséhez illeszkedve eklektikus, szecessziós formában, vagy a 21. századi elvárásoknak megfelelően modern architektúrát használva.

Dizájnos
Huszár Sándor - Evva Zsolt

A flexiblisebb megoldás is érvként szolgál a már sokszor emlegetett gyalogoshíd ellenében Budapest ugyanezen pontján, melynek fő támogatója Bojár Iván András. A Szeretem Budapestet Mozgalom vezetője 2005-ben pályázatot is kiírt a híd megtervezésére, amelynek nyertese egy ultramodern csőszerű építményt álmodott a Lánchíd mellé.

A SZEBU pályázat győztes terve - 4D Stúdió
szebu.hu

“Felborulna az egységes városkép” - szól a fő ellenvetés a koncepció ellen. Huszár és Evva ehhez képest a drótkötélpálya szinte láthatatlan megjelenésével veheti fel a versenyt a masszív átkelővel szemben. Vannak más előnyei is a légies megoldásnak: a Duna túlságosan széles a kényelmes sétaúthoz ezen a részen - 300-320 méter, nem úgy, mint Párizsban, ahol a Szajna mindössze 100-120, illetve Prágában, ahol a Moldva 170-200 méteren szélesedik. “A hídépítés esetén továbbá külön gondot okoz a hídfők igénye és a városképbe történe illesztése” - vélik a várkabin forszírozói.

Bojár Ivánt is felkerestük, aki meglepődött a drótkötélkabin ötletén: “nem hallottam róla, de természetesen elképzelhetőnek tartom ezt a megoldást is.” Mégis a gyalogoshíd mellett tenné le a voksát a városfejlesztési tanácsnok: “A híd nem csupán a gyalogosok közlekedését biztosíthatná, hanem a biciklizőkét is. A drótkötélen pedig nem lehetne olyan élményforrásokat létesíteni, melyek felpezsdítenék ezt a városrészt”. Bojár éttermeket, kávézókat vizionalizál a hídra, melyek révén élettel telhet meg az amúgy csak közlekedésre hivatott átkelő.

Nem zavar be a képbe
Huszár Sándor - Evva Zsolt
Ami a költségeket illeti: a várkabin két és fél milliárd forintból kijönne, a kivitelezés pedig hat-nyolc hónapot venne igénybe. Az üzemeltetésnek persze lenne költsége, ami azonban szinte csak bérköltség - érvel Huszár, aki szerint egy belépőjegyes rendszer révén akár négy-öt év alatt megtérülne a befektetés. A gyalogoshíd ennél jóval drágább lenne, ezt Bojár is belátja. Bár még nincsen pontos büdzsé, a megtérülést a híd esetében a kereskedelmi egységek biztosíthatnák - fejti ki Bojár.

Ahhoz viszont, hogy bármelyik terv egyáltalán napirendre kerüljön, még sok víznek kell lefolyni a Dunán. “A víz az államé, a híd Budapestté, az összekötő pontok helyszínei viszont az első és az ötödik kerületé” - mutat rá a városfejlesztő, aki szerint a többszereplős ügyben elég nehézkes a döntéshozatal. Hogy ki fog az ötletekre rábólintani? "Lehet, hogy lobbimunka eredménye lesz, de az is lehet, hogy egyszerűen Orbán Viktor kedvétől fog függeni, hogy lesz-e bármilyen átkelő a Pest és Buda két frekventált pontja között."
Lukács Andrea Kult

BKV helyett belvárosi légi tömegközlekedés?

Az emberek képesek kreatív energiákat megmozgatni, ha saját mozgásterükről van szó – derül ki a Budapesti Városvédő Egyesült Város az autón túl című kiállításából. A döntéshozók azonban képtelenek rácsatlakozni a társadalom igényeire. Két fiatal tervezővel és Bojár Iván Andrással, a Szeretem Budapestet Mozgalom elnökével néztük meg a kiállítást.

„Nehéz elmondani, ezt látni kell” – Bokros Dorottya filmje a vogue-ról a hvg360-on

„Nehéz elmondani, ezt látni kell” – Bokros Dorottya filmje a vogue-ról a hvg360-on

Január 1-től ingyen lehet kutyát és kerékpárt szállítani a MÁV-csoport járatain Budapesten belül

Január 1-től ingyen lehet kutyát és kerékpárt szállítani a MÁV-csoport járatain Budapesten belül

Ebből az egyszerű tesztből mindössze 30 másodperc alatt kiderül, hogyan öregszik

Ebből az egyszerű tesztből mindössze 30 másodperc alatt kiderül, hogyan öregszik

Ellenőrzés nélkül lehet átkelni Romániába, ünnepséggel nyitották meg a határt

Ellenőrzés nélkül lehet átkelni Romániába, ünnepséggel nyitották meg a határt