Tetszett a cikk?

Néhány hete hírt adtunk Marián Béla cikkéről. A szerző azzal foglalkozott, miért becsülte rosszul a márciusi népszavazási részvételt közvélemény-kutató anyacége, a Marketing Centrum. A Publicus intézet rossz néven vette egyik megjegyzésünket. Levelüket ez úton közöljük. Meg a saját megjegyzésünket is.

A kávézacc keserű

Örömmel tapasztaljuk, hogy a nyilvánosan is megkezdődött egyfajta párbeszéd a 2008 tavaszán tartott ügydöntő népszavazás eredményeinek mérésével, de sajnos legkevésbé annak sajtóbeli megjelenésével kapcsolatban. Nem is ragaszkodtunk volna álláspontunk közreadásához, de miután Zádori Zsolt cikkében – egy később finomított mondatban – meglehetősen negatív színben tűntünk fel, úgy érezzük, mi sem maradhatunk csendben. Különösen, hogy a szerző is csípőből elköveti azt a hibát, amelyet a magyar sajtó egésze is megtett a népszavazással összefüggő közvélemény-kutatások „közvetítése” során.

Több véleménykutató jelentetett meg adatokat a márciusi népszavazás előtti héten, köztük mi is. Minden politikai közvélemény-kutatást végző cégnek felelős döntést kell hoznia abban, hogy egy szavazáson való részvételt illetően a mért adatát hozza nyilvánosságra (mit mondanak a megkérdezettek), vagy az az alapján kiszámolt előrejelzését (más szempontok alapján mennyinek hisszük el, hogy elmegy).

Mi az eredmények ismertetésekor egészen pontosan így fogalmaztunk: „Adataink érvényes és eredményes népszavazást vetítenek előre; eszerint a választók – 68%-os részvétel mellett – mindhárom díjat eltörlik. A kormánypártiak és a bizonytalanok kétharmada (57 és 59 százalék), az ellenzékiek négyötöde (84%) állítja, hogy március 9-én biztosan elmegy szavazni.” Majd nyilvánvalóvá tettük, hogy: „Magyarországon népszavazás ilyen magas részvétellel még nem zajlott, és feltehetően most sem fog.”

Látható, hogy a 68% nem „tipp”, hanem a többi adatközléssel ellentétben egyértelműen mért adat, és a bekezdés végén jelezzük is, hogy ez bizonyosan nem fog teljesülni. Tisztában voltunk vele, hogy választások és népszavazások közeledtével a válaszadóknál működésbe lép a „demokratikus megfelelési kényszer”, a kérdezőbiztos előtt többen „terveznek” elmenni, mint ahányan el is mennek. Az elemzésünkben egyébként – megjelentetése előtt – szerepelt egy mondat a részvétel becslésére vonatkozóan, ezt azonban kihúztuk. Nem szerettünk volna a jóslásversenyben részt venni, különösen, hogy most már a tisztelt olvasó számára is nyilvánvaló, hogy milyen bizonytalan modelleket lehetett (volna) csak felállítani; adott esetben a „szakértői becslés” érdemben nem különbözött a kávézacc-jóslástól. (Egyébként érdemes lenne visszaidézni a különböző kutatóintézetek hasonló időben mért eredményeit, melyek – nem csak a mi adatunkkal való – kísérteties hasonlóságát elfedte a mért és a becsült százalékok összekeverése.)

A „példaadó” szembenézést követve: arra nem gondoltunk, hogy a média általánosan, sőt, még az oly kitűnő hvg.hu is becslésnek veszi a mért adat közlését, vagy esetleg – ami talán még szörnyűbb – a becslést mért adatnak. Le is kellett vonnunk a tanulságot: az egyértelműnél is egyértelműbben kell fogalmaznunk, ha ilyen „bonyolult” szakmai dolgokról van szó.

Tiszteletben tartva az egyébként nagyszerű Marián Béla véleményét, meggyőződésünk, hogy a közvélemény-kutatók elsősorban nem jóslásra valók. A jóslás a maga kockázataival lehet egy plusz, de éppen ezért úgy lenne korrekt a kutatóintézetek részvételre vonatkozó adatait közölni, hogy egyértelműen megkülönböztethetőek maradnak a mért százalékok és a jósolt arányok. Az újságíró dolgát persze jelentősen megkönnyítené, ha maguk a kutatóintézetek is világosan jeleznék, hogy éppen előrejelzésről van szó, vagy mérési eredményről.

Ágoston László, Pulai András
a Publicus Intézet vezetői

Köszönet és megjegyzés (Oldaltörés)

Sötétben minden kávézacc fekete

Köszönjük tisztázó levelüket. Elismerjük, valóban az akkori napi sajtóból vettük a Publicus számait, ami – most már tudjuk – nem becslés, hanem mérés volt. Mentségünkre annyit, hogy a hajmeresztő szám olvastán megpróbáltuk megtalálni az eredeti kutatási beszámolót az intézet honlapján. Nem sikerült. Hibáztunk, mert ott van.

Azzal pedig csak egyetérthetünk, hogy azt a tanulságot szűrték le: „egyértelműnél is egyértelműbben kell fogalmaznunk, ha ilyen »bonyolult« szakmai dolgokról van szó”. A csekély értelmű újságíró ugyanis napokkal a szavazás előtt nem elsősorban a mérés részleteivel akar megismerkedni, hanem a becsült részvétellel, merthogy a választópolgárt is az érdekli. Kár volt, tehát kihúzni azt a mondatot, ami a részvétel becslésére vonatkozott.

Tisztelettel:
Zádori Zsolt

Sorkövető

A zsebünk übereli politikai szimpátiánkat

Miért szavaztak a választók tömegesen a vizitdíj, a kórházi napidíj és a felsőoktatási tandíj ellen? A kormány figyelmeztetése, megbüntetése vagy pedig az új kiadásokkal szembeni ellenállás az elutasítás fő motívuma? Miért becsülték alá a szavazási hajlandóságot a közvélemény-kutatók?

„Ez egy másfajta rémálom” – gyökeresen megváltoztatták a drónok az ukrajnai harcokat, és ez esélyt adhat Zelenszkijnek

„Ez egy másfajta rémálom” – gyökeresen megváltoztatták a drónok az ukrajnai harcokat, és ez esélyt adhat Zelenszkijnek

Ha Észak-Koreába akart menni nyaralni, van egy rossz hírünk

Ha Észak-Koreába akart menni nyaralni, van egy rossz hírünk

Szijjártó szerint az amerikai külügyminiszter "nyitottságáról biztosította" Rogán szankciós listáról való törlésével kapcsolatban

Szijjártó szerint az amerikai külügyminiszter "nyitottságáról biztosította" Rogán szankciós listáról való törlésével kapcsolatban

Orbán herbálháborúja: csak kábítás a drogellenes kormánybiztos bevetése

Orbán herbálháborúja: csak kábítás a drogellenes kormánybiztos bevetése