Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"61e365b8-6da1-45d6-8621-3356dbe3c0b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz-alapító, aki brüsszeli botránya miatt lépett ki a pártból, nemrég Schmidt Mária hívására tért vissza a közéletbe.","shortLead":"A Fidesz-alapító, aki brüsszeli botránya miatt lépett ki a pártból, nemrég Schmidt Mária hívására tért vissza...","id":"20241126_szajer-jozsef-konyv-bemutato-g-fodor-gabor-schmidt-maria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61e365b8-6da1-45d6-8621-3356dbe3c0b8.jpg","index":0,"item":"f9ed288c-2f8b-4799-9bf6-67fcc27d9f35","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_szajer-jozsef-konyv-bemutato-g-fodor-gabor-schmidt-maria","timestamp":"2024. november. 26. 20:19","title":"Szájer Józsefnek „sok volt az a harminc esztendő”, amit a politikában töltött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cef20a1-88f1-461a-ac3a-40db85988c03","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem akarta, hogy a nő felvételt készítsen róla, ezért ki akarta ütni a kezéből a telefonját.","shortLead":"Nem akarta, hogy a nő felvételt készítsen róla, ezért ki akarta ütni a kezéből a telefonját.","id":"20241128_Ratamadt-a-jegyvizsgalora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cef20a1-88f1-461a-ac3a-40db85988c03.jpg","index":0,"item":"f069b28b-f58e-4769-ab2d-2ec58e201489","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Ratamadt-a-jegyvizsgalora","timestamp":"2024. november. 28. 08:57","title":"Nem volt megfelelő jegye, a vonatról leszállva rátámadt a jegyvizsgálóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea3fe811-a50c-40c2-9bd5-6d87b46fe923","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Komoly fennakadások voltak a közlekedésben, és több halálos áldozata is van az időjárásnak. ","shortLead":"Komoly fennakadások voltak a közlekedésben, és több halálos áldozata is van az időjárásnak. ","id":"20241128_del-korea-havazas-aldozatok-legi-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea3fe811-a50c-40c2-9bd5-6d87b46fe923.jpg","index":0,"item":"37762c24-7cac-4f04-9917-9b408576edbf","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_del-korea-havazas-aldozatok-legi-kozlekedes","timestamp":"2024. november. 28. 08:17","title":"Az elmúlt évszázad egyik legsúlyosabb havazása csapott le Dél-Koreára – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tíz megyében kell számítani tartós ködre.","shortLead":"Tíz megyében kell számítani tartós ködre.","id":"20241127_suru-kod-figyelmeztetes-hungaromet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eacf66f8-dca4-4f70-b1ff-9430f342cbdc.jpg","index":0,"item":"4060f3e7-c732-49e6-b574-ac1ac56709d2","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_suru-kod-figyelmeztetes-hungaromet","timestamp":"2024. november. 27. 05:35","title":"Sűrű köd miatt adott ki figyelmeztetést a HungaroMet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cb24a2d-cb4d-4e1a-973a-cf594c0515c2","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A magyar építészetről szóló törvény október 1-jén hatályba lépett új rendelkezése kérdésessé teszi a megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó fejlesztéseket. Eszerint ha egy településen új beépítésre szánt terület vagy különleges beépítésre nem szánt területet jelölnek ki, annak feltétele ugyanakkora terület biztosítása ugyanazon településen belül. Az intézkedés a zöldterületeket védené, de számos kivitelezést ellehetetleníthet.","shortLead":"A magyar építészetről szóló törvény október 1-jén hatályba lépett új rendelkezése kérdésessé teszi a megújuló...","id":"20241128_naperomu-beruhazas-epiteszet-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cb24a2d-cb4d-4e1a-973a-cf594c0515c2.jpg","index":0,"item":"1c0b7c6c-7bf2-4fe9-a8a2-351441daec78","keywords":null,"link":"/zhvg/20241128_naperomu-beruhazas-epiteszet-torveny","timestamp":"2024. november. 28. 12:48","title":"Veszélybe sodorja a nagy naperőmű-beruházásokat egy új rendelkezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b5ad1f9-d698-4610-b9ee-cac931be80f8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Călin Georgescu nem válaszolt az újságírók kérdéseire, mondván, úgyis van mindenre válaszuk.","shortLead":"Călin Georgescu nem válaszolt az újságírók kérdéseire, mondván, úgyis van mindenre válaszuk.","id":"20241126_calin-georgescu-bekeparti-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b5ad1f9-d698-4610-b9ee-cac931be80f8.jpg","index":0,"item":"6674b060-a90d-476f-b13a-a0fd280ddaef","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_calin-georgescu-bekeparti-tuntetes","timestamp":"2024. november. 26. 21:08","title":"Békepártinak vallotta magát a román elnökválasztás első fordulójának győztese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A törvényjavaslat szerint súlyos bírságot kockáztatnak majd a platformok, ha nem akadályozzák meg, hogy a gyerekek fiókot tartsanak fenn.","shortLead":"A törvényjavaslat szerint súlyos bírságot kockáztatnak majd a platformok, ha nem akadályozzák meg, hogy a gyerekek...","id":"20241127_tiltas-ausztral-kepviselohaz-16-even-aluliak-kozossegi-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372.jpg","index":0,"item":"eac7ad89-10c7-4701-ac7d-b7563ba967e7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_tiltas-ausztral-kepviselohaz-16-even-aluliak-kozossegi-media","timestamp":"2024. november. 27. 10:00","title":"Betiltaná az ausztrál képviselőház a 16 éven aluliak közösségimédia-használatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f08a448-55fb-48fd-a043-baaff5d305cf","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"Mind a magyar, mind a szerb vezetés forszírozza a jelenleg döcögősen üzemelő szerb-magyar határátkelő bővítését. Szijjártó Péter szerint Kínában fogják <strong>„</strong>megbeszélni a Röszke-Horgos határátkelő bővítését”. Azonban az elmúlt időszak eseményei árnyat vetnek erre az elképzelésre.","shortLead":"Mind a magyar, mind a szerb vezetés forszírozza a jelenleg döcögősen üzemelő szerb-magyar határátkelő bővítését...","id":"20241128_szeretettel-a-vajdasagbol-horgos-roszke-hataratkelo-szijjarto-orban-vucic","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f08a448-55fb-48fd-a043-baaff5d305cf.jpg","index":0,"item":"bbb1beb1-ec65-4c81-9ccf-bf3a0f5190fc","keywords":null,"link":"/360/20241128_szeretettel-a-vajdasagbol-horgos-roszke-hataratkelo-szijjarto-orban-vucic","timestamp":"2024. november. 28. 15:00","title":"Szeretettel a Vajdaságból: Kínai pénzből bővítenék a Röszke-Horgos-határátkelőt. Jó ötlet ez?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Montreal a Forma-1 számára a hosszú, fordulatos, de egyben rendre kiszámíthatatlan és olykor alattomosan igazságtalanul végződő verseny szinonimája. Ahol nem elég gyorsnak vagy tökösnek lenni, a legváratlanabbra is készülni kell.
Essünk túl gyorsan a kötelezőn: két szabadedzés után az időeredmények Hamiltont mutatják a legerősebbnek (mindkét edzést megnyerte). Button – szivárgó váltó miatt – még sehol (10., ill 9. idő), a Red Bullok nem elég gyorsak (Vettel: 2., 4., Webber 5.,12.) a Lotusok meg egyenesen vánszorognak (Grosjean kétszer 14., Raikkonen dupla 15. idő). Villogásba kezdett azonban Kobayashi (7., 6.) és di Resta (11., 5.), és már-már zavaróan jó formát mutatnak a Ferrarik – és nem csak Alonso (4., 2.), Massa (12., 3.) - is.
Hamilton egyelőre verhetetlen, de ezt nem biztos, hogy pontokra lehet váltani
derapate.it
Sokadszorra is hangot adunk azonban annak a (nem pusztán saját) meggyőződésünknek, hogy mindebből az égvilágon semmi, de semmi nem következik. Pláne nem Quebecben.
Flúgos futam
A Notre-Dame sziget az itteniek szerint Mon’real kvintesszenciája. A 70 körös verseny alapjául szolgáló pálya az utcai közlekedésből „újrahasznosított’, ezzel együtt igen tempós és kanyargós, kihívásokkal zsúfolt. Vérbeli versenypálya, amit az európaiak szeszélyesnek tartanak a kiszámíthatatlan szélirányváltozások és a meglepetésszerűen leszakadó zivatarok miatt. Ami viszont az ehhez akklimatizálódott ittenieket annyira nem zavarja, hogy jöhet eső, jöhet jég, a montreali végtelenségig kitartó népség. Ennek egy oka van: tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy aki a ’Gilles-en győzni akar, annak először is tudnia kell végig érni a versenyen.
Alonso tudna erről mesélni 2005-ből, amikor a csapattársa Fishicella mögül addig-addig őrjöngött rádión a csapatnak, hogy gyorsabb, míg a kierőszakolt előzés után, vezető helyről egyszerűen belerongyolt a falba. És pont ugyanerről a versenyről Raikkonen meg azt mesélhetné, hogy úgy tudott itt nyerni, hogy a McLarenje az első körtől kezdve kicsit balra húzott, és ehhez kellett alkalmazkodnia. És alkalmazkodott.
Ez a tradicionálisan flúgos futam arra való, hogy jó alaposan kiszellőztesse Monaco után a fejeket. És arra, hogy a sűrű európai versenyhétvégék erőltetett menete előtt fura eredményeket szüljön, jól összekeverve ezzel a fogadóirodákban (az idén: úgy-ahogy) kialakult esélyeket.
Ahogyan az tavaly is volt: Button a hosszú esőszünet miatt négy órásra nyúlt verseny utolsó körében állt csak az élre - úgy, hogy korábban volt a mezőny legvégén is, mivel nemcsak első szárnyat cserélt, de boxutca áthajtásos büntetést is kapott. És persze az is emlékezetes, ahogyan Alonso-t kiforgatta, majd ugyanolyan elegánsan passzírozta fel a célegyenes belső falára Hamiltont, mint ahogy jó, ha fél körrel a kockás zászló előtt (az addig nem csak a versenyben, de az egész idényben hibátlanul autózó) Vettel mellett is elhajtott. Így végül a mclarenes is szignálta Montreal aranyigazságát: ez a 70 kör, ez a körönként 15 kanyar nem ideges embereknek való.
A gyors, de kellően türelmes pilóták így is, úgy is képesek bezsebelni ezt a trófeát. Prostnak ez csak egyszer, az utolsó szezonjában, 1993-ban, 47 futamgyőzelem után sikerült. A pálya mellett felnövő Villeneuve-nek soha, Schumachernek meg hétszer. Ez van.
Totálkáros tradíciók
A pályán Ron Dennis szerint az a nyerő, aki az egyenesek végéig képes minél hűvösebbre hűteni a fékeit, hogy aztán azok a meredek, lassító-szerű kanyarokhoz érve akkor is a lehető legjobban harapjanak, ha a pilóta az utolsó utáni pillanatban taposott a pedálra.
A helyszín és a műfaj adott, de győztes csak a türelmesekből lehet
pjtierney.net
A ránézésre nem túlkomplikált pályáról azonban az is rendre kiderül, hogy akár lehetetlennek hitt helyeken, kanyarokban is képes a leckéztetésre. Panis ’97-es kettős lábtörése és a 10 évvel későbbi, minden idők Top10-es balesetei közé bebetonozott Kubica repülés is olyan helyen történt, ahol korábban ilyesmit elképzelni sem tudtak.
Az nem meglepő, hogy a célegyenes elején és végén is bőszen, sokszor totálkárral együtt szedi a sápot a Gilles Villeneuve Circuit. Sőt, előbbi pont a kanadai verseny visszatérően hangsúlyos eleme: a Bajnokok Falán végződő manőver a kanadai forma-1-es tradíció szerves része. A „betonsövény”, melyen évről-évre jó pár versenyző töri ripityára a kocsiját és az álmait, az 1999-es versenyben e helyt egymás után a fallal fullkontaktoló, és a fizika törvényeinek megfelelően alul is maradó három világbajnok (Hill, Schumacher, Villeneuve) akciósorozata után kapta.
Akik (az eddig látottak alapján: Grosjean, Perez és Pic) nem értik meg, hogy végzetes hiba elfékezni az utolsó sikánt, és pláne: túl meredeken ráhajtani a jobb oldali, trükkös kerékvetőre, az a szombati időmérőn is (a versenyen - ahol akár kör-kör után, random módon is kophatnak az abroncsok - meg annál is könnyebben) felírhatja magát a friss áldozatok közé. A másodikszabadedzés végi manőverről Bruno Senna mesélhetne, tavalyi tapasztalatairól pedig a kamikaze Kobayashi. Kobayashiról Kanada kapcsán meg Heifeld, de ő meg már nincs az aktív f1-pilóták között.
A célegyenes végi balos „S”-kanyar története is meglehetősen élménygazdag (tavaly a Webbert kipörgető, ide kétszeres győztesként érkező Hamilton produkciója volt több mint említésre méltó), de ez, valamint a boxutcai balesetek azért már nem csak a kanadai, hanem minden tempósabb versenypálya szériatartozékai. Igaz, olyasmi azért nem csak az F1-ben ritkaság, hogy a versenyző eldöntheti: az előtte piros lámpánál állók közül melyiket zúzza le hátulról, téves kigyorsítás gyanánt. Hamilton 2008-ban Raikkonent választotta.
Vasárnap, ha tovább tart az idei „ahány verseny, annyi győztes” sorozat, a végén még az is kijöhet, hogy a Lotus feliratkozik erre a listára. Aztán az idő majd eldönti, hogy ez is csak egy újabb őrült kanadai végeredmény-e a sorban...
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.
Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz-KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.
Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba.