Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A szélsőséges hőhullámokkal járó éghajlatváltozás világszerte növeli a terhességi kockázatokat – hívja fel a figyelmet a Climate Central szerdán közzétett jelentése, amely a 2020 és 2024 közötti időszakot vizsgálta.","shortLead":"A szélsőséges hőhullámokkal járó éghajlatváltozás világszerte növeli a terhességi kockázatokat – hívja fel a figyelmet...","id":"20250514_terhesseg-globalis-felmelegedes-klimavaltozas-kockazatok-szelsoseges-homerseklet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bad46cc-675a-4736-a8bd-7c80037d6297.jpg","index":0,"item":"1187bcf1-c51f-49c7-a5bd-e7bc114776f6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_terhesseg-globalis-felmelegedes-klimavaltozas-kockazatok-szelsoseges-homerseklet","timestamp":"2025. május. 14. 19:03","title":"Tovább fűti a terhességi kockázatokat a globális felmelegedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58783ca9-946a-4af5-8b80-73ee05238839","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érdemes tájékozódni, mert sok lezárás lesz a verseny miatt.","shortLead":"Érdemes tájékozódni, mert sok lezárás lesz a verseny miatt.","id":"20250514_Indul-Tour-de-Hongrie-utvonal-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58783ca9-946a-4af5-8b80-73ee05238839.jpg","index":0,"item":"176fdbc6-488b-485c-b342-1dbadf63c8a9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_Indul-Tour-de-Hongrie-utvonal-Budapest","timestamp":"2025. május. 14. 07:48","title":"Indul az idén 100 éves Tour de Hongrie – ezen az útvonalon mennek Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c57a142-4774-46e8-9967-ef837c1eeb1e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kocsival elég nehéz lesz a környéken közlekedni. ","shortLead":"Kocsival elég nehéz lesz a környéken közlekedni. ","id":"20250513_Lezarasok-es-terelesek-a-Magyar-Kupa-donto-idejen-a-Puskas-Arenanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c57a142-4774-46e8-9967-ef837c1eeb1e.jpg","index":0,"item":"50e32aa6-1b09-4751-b90d-ebb49cec86ec","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Lezarasok-es-terelesek-a-Magyar-Kupa-donto-idejen-a-Puskas-Arenanal","timestamp":"2025. május. 13. 15:23","title":"Lezárások lesznek a Magyar Kupa-döntő miatt a Puskás Arénánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21df786a-ff6c-4d71-b743-6c1d0a0c42e6","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Gyermekvédelem Brüsszelből: jóváhagyta az Európai Parlament Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága azokat a javaslatokat, amelyek célja a gyermekek szexuális bántalmazásával kapcsolatos európai szabályozás szigorítása. ","shortLead":"Gyermekvédelem Brüsszelből: jóváhagyta az Európai Parlament Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága azokat...","id":"20250513_europai-parlament_gyermekvedelem_szexualis-abuzus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21df786a-ff6c-4d71-b743-6c1d0a0c42e6.jpg","index":0,"item":"3692a165-b4d4-41c7-9cef-bcccb0543b73","keywords":null,"link":"/eurologus/20250513_europai-parlament_gyermekvedelem_szexualis-abuzus","timestamp":"2025. május. 13. 11:39","title":"Szigorúbb EU-s szabályozás jöhet a gyermekek szexuális bántalmazásának büntetéséről ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20aeba14-11fa-4fd1-84ec-f0859c9a5f81","c_author":"Földes András","category":"360","description":"A médiát és a civileket megregulázó, orosz típusú törvénytervezet indoklása valójában a lélek sötét bugyraiba vezetne. A szuverenitási hadművelet célja tényleg az, aminek látszik. Oroszország.","shortLead":"A médiát és a civileket megregulázó, orosz típusú törvénytervezet indoklása valójában a lélek sötét bugyraiba vezetne...","id":"20250514_Foldes-Andras-Orban-szerint-a-valasztas-ezoterikus-szertartas-nem-demokratikus-intezmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20aeba14-11fa-4fd1-84ec-f0859c9a5f81.jpg","index":0,"item":"32769880-7773-4a7a-aad6-b08c2938ebb4","keywords":null,"link":"/360/20250514_Foldes-Andras-Orban-szerint-a-valasztas-ezoterikus-szertartas-nem-demokratikus-intezmeny","timestamp":"2025. május. 14. 18:19","title":"Földes András: Orbán szerint a választás ezoterikus szertartás, nem demokratikus intézmény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7cf48b64-d0a0-4b42-a5db-c0eb51d89026","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google a Honorral közösen mutatja majd be az új, képből videót funkcióját, ami a Honor 400-ban debütál majd. Egy ideig ingyenes lesz.","shortLead":"A Google a Honorral közösen mutatja majd be az új, képből videót funkcióját, ami a Honor 400-ban debütál majd...","id":"20250513_google-gemini-mesterseges-intelligencia-kepbol-video-honor-400","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7cf48b64-d0a0-4b42-a5db-c0eb51d89026.jpg","index":0,"item":"f0cb34bf-71ca-4a74-8fb9-5feca585abf8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_google-gemini-mesterseges-intelligencia-kepbol-video-honor-400","timestamp":"2025. május. 13. 12:03","title":"Képből készít videót a Google mesterséges intelligenciája, de kell hozzá egy új telefon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4c6e65b-ed13-40f2-ab2b-51f40371bad2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szingapúrban mind több feladatot látnak el robotkutyák, amelyek elterjedése az egyre több robotikai cég megjelenésének köszönhető.","shortLead":"Szingapúrban mind több feladatot látnak el robotkutyák, amelyek elterjedése az egyre több robotikai cég megjelenésének...","id":"20250513_szingapur-robotkutya-vakvezeto-kutya-jarorozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4c6e65b-ed13-40f2-ab2b-51f40371bad2.jpg","index":0,"item":"096d82bd-9600-47a2-a71a-2d2ffa6bbf39","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_szingapur-robotkutya-vakvezeto-kutya-jarorozes","timestamp":"2025. május. 13. 14:03","title":"A vakvezető kutyákat is kiválthatja a szingapúri robotkutya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"602444df-7583-4f35-bb5f-503723d9b250","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője szerint a magyar szolgálatok már hosszú ideje érzékelnek intenzív tevékenységeket az ukrán szolgálatok részéről.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője szerint a magyar szolgálatok már hosszú ideje érzékelnek intenzív tevékenységeket az ukrán...","id":"20250514_kembotrany-ukrajna-kiutasitas-kocsis-mate-nemzetbiztonsagi-bizottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/602444df-7583-4f35-bb5f-503723d9b250.jpg","index":0,"item":"908498f7-6a67-44cd-b8eb-cdf99ceebe18","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_kembotrany-ukrajna-kiutasitas-kocsis-mate-nemzetbiztonsagi-bizottsag","timestamp":"2025. május. 14. 13:37","title":"Kocsis Máté megnevezte a két kiutasított ukrán kémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Montreal a Forma-1 számára a hosszú, fordulatos, de egyben rendre kiszámíthatatlan és olykor alattomosan igazságtalanul végződő verseny szinonimája. Ahol nem elég gyorsnak vagy tökösnek lenni, a legváratlanabbra is készülni kell.
Essünk túl gyorsan a kötelezőn: két szabadedzés után az időeredmények Hamiltont mutatják a legerősebbnek (mindkét edzést megnyerte). Button – szivárgó váltó miatt – még sehol (10., ill 9. idő), a Red Bullok nem elég gyorsak (Vettel: 2., 4., Webber 5.,12.) a Lotusok meg egyenesen vánszorognak (Grosjean kétszer 14., Raikkonen dupla 15. idő). Villogásba kezdett azonban Kobayashi (7., 6.) és di Resta (11., 5.), és már-már zavaróan jó formát mutatnak a Ferrarik – és nem csak Alonso (4., 2.), Massa (12., 3.) - is.
Hamilton egyelőre verhetetlen, de ezt nem biztos, hogy pontokra lehet váltani
derapate.it
Sokadszorra is hangot adunk azonban annak a (nem pusztán saját) meggyőződésünknek, hogy mindebből az égvilágon semmi, de semmi nem következik. Pláne nem Quebecben.
Flúgos futam
A Notre-Dame sziget az itteniek szerint Mon’real kvintesszenciája. A 70 körös verseny alapjául szolgáló pálya az utcai közlekedésből „újrahasznosított’, ezzel együtt igen tempós és kanyargós, kihívásokkal zsúfolt. Vérbeli versenypálya, amit az európaiak szeszélyesnek tartanak a kiszámíthatatlan szélirányváltozások és a meglepetésszerűen leszakadó zivatarok miatt. Ami viszont az ehhez akklimatizálódott ittenieket annyira nem zavarja, hogy jöhet eső, jöhet jég, a montreali végtelenségig kitartó népség. Ennek egy oka van: tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy aki a ’Gilles-en győzni akar, annak először is tudnia kell végig érni a versenyen.
Alonso tudna erről mesélni 2005-ből, amikor a csapattársa Fishicella mögül addig-addig őrjöngött rádión a csapatnak, hogy gyorsabb, míg a kierőszakolt előzés után, vezető helyről egyszerűen belerongyolt a falba. És pont ugyanerről a versenyről Raikkonen meg azt mesélhetné, hogy úgy tudott itt nyerni, hogy a McLarenje az első körtől kezdve kicsit balra húzott, és ehhez kellett alkalmazkodnia. És alkalmazkodott.
Ez a tradicionálisan flúgos futam arra való, hogy jó alaposan kiszellőztesse Monaco után a fejeket. És arra, hogy a sűrű európai versenyhétvégék erőltetett menete előtt fura eredményeket szüljön, jól összekeverve ezzel a fogadóirodákban (az idén: úgy-ahogy) kialakult esélyeket.
Ahogyan az tavaly is volt: Button a hosszú esőszünet miatt négy órásra nyúlt verseny utolsó körében állt csak az élre - úgy, hogy korábban volt a mezőny legvégén is, mivel nemcsak első szárnyat cserélt, de boxutca áthajtásos büntetést is kapott. És persze az is emlékezetes, ahogyan Alonso-t kiforgatta, majd ugyanolyan elegánsan passzírozta fel a célegyenes belső falára Hamiltont, mint ahogy jó, ha fél körrel a kockás zászló előtt (az addig nem csak a versenyben, de az egész idényben hibátlanul autózó) Vettel mellett is elhajtott. Így végül a mclarenes is szignálta Montreal aranyigazságát: ez a 70 kör, ez a körönként 15 kanyar nem ideges embereknek való.
A gyors, de kellően türelmes pilóták így is, úgy is képesek bezsebelni ezt a trófeát. Prostnak ez csak egyszer, az utolsó szezonjában, 1993-ban, 47 futamgyőzelem után sikerült. A pálya mellett felnövő Villeneuve-nek soha, Schumachernek meg hétszer. Ez van.
Totálkáros tradíciók
A pályán Ron Dennis szerint az a nyerő, aki az egyenesek végéig képes minél hűvösebbre hűteni a fékeit, hogy aztán azok a meredek, lassító-szerű kanyarokhoz érve akkor is a lehető legjobban harapjanak, ha a pilóta az utolsó utáni pillanatban taposott a pedálra.
A helyszín és a műfaj adott, de győztes csak a türelmesekből lehet
pjtierney.net
A ránézésre nem túlkomplikált pályáról azonban az is rendre kiderül, hogy akár lehetetlennek hitt helyeken, kanyarokban is képes a leckéztetésre. Panis ’97-es kettős lábtörése és a 10 évvel későbbi, minden idők Top10-es balesetei közé bebetonozott Kubica repülés is olyan helyen történt, ahol korábban ilyesmit elképzelni sem tudtak.
Az nem meglepő, hogy a célegyenes elején és végén is bőszen, sokszor totálkárral együtt szedi a sápot a Gilles Villeneuve Circuit. Sőt, előbbi pont a kanadai verseny visszatérően hangsúlyos eleme: a Bajnokok Falán végződő manőver a kanadai forma-1-es tradíció szerves része. A „betonsövény”, melyen évről-évre jó pár versenyző töri ripityára a kocsiját és az álmait, az 1999-es versenyben e helyt egymás után a fallal fullkontaktoló, és a fizika törvényeinek megfelelően alul is maradó három világbajnok (Hill, Schumacher, Villeneuve) akciósorozata után kapta.
Akik (az eddig látottak alapján: Grosjean, Perez és Pic) nem értik meg, hogy végzetes hiba elfékezni az utolsó sikánt, és pláne: túl meredeken ráhajtani a jobb oldali, trükkös kerékvetőre, az a szombati időmérőn is (a versenyen - ahol akár kör-kör után, random módon is kophatnak az abroncsok - meg annál is könnyebben) felírhatja magát a friss áldozatok közé. A másodikszabadedzés végi manőverről Bruno Senna mesélhetne, tavalyi tapasztalatairól pedig a kamikaze Kobayashi. Kobayashiról Kanada kapcsán meg Heifeld, de ő meg már nincs az aktív f1-pilóták között.
A célegyenes végi balos „S”-kanyar története is meglehetősen élménygazdag (tavaly a Webbert kipörgető, ide kétszeres győztesként érkező Hamilton produkciója volt több mint említésre méltó), de ez, valamint a boxutcai balesetek azért már nem csak a kanadai, hanem minden tempósabb versenypálya szériatartozékai. Igaz, olyasmi azért nem csak az F1-ben ritkaság, hogy a versenyző eldöntheti: az előtte piros lámpánál állók közül melyiket zúzza le hátulról, téves kigyorsítás gyanánt. Hamilton 2008-ban Raikkonent választotta.
Vasárnap, ha tovább tart az idei „ahány verseny, annyi győztes” sorozat, a végén még az is kijöhet, hogy a Lotus feliratkozik erre a listára. Aztán az idő majd eldönti, hogy ez is csak egy újabb őrült kanadai végeredmény-e a sorban...
Egy előzetes jelentés szerint a hajó „rosszkor volt rossz helyen”, a legénység hiába tett meg minden tőle telhetőt, a Bayesian az időjárásnak nem tudott ellenállni.