Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d4bad318-aea2-4b3f-885b-e5ff51dfffaa","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Scheer Sándor cége nyilvános árverésen, bruttó 2,3 milliárd forintért vásárolta meg a Budapest belvárosában található Duna Palotát – értesült a HVG. A vállalat tájékoztatása szerint jelenleg még csak a terveken dolgoznak, így egyelőre nem árulták el, mihez kezdenek a több mint 1200 négyzetméteres épülettel. ","shortLead":"Scheer Sándor cége nyilvános árverésen, bruttó 2,3 milliárd forintért vásárolta meg a Budapest belvárosában található...","id":"20250605_Market-egyik-tulajdonosa-vette-meg-a-Duna-Palotat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4bad318-aea2-4b3f-885b-e5ff51dfffaa.jpg","index":0,"item":"4c616368-6ac6-4739-8d87-53574f044408","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250605_Market-egyik-tulajdonosa-vette-meg-a-Duna-Palotat-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 05:20","title":"A Market Zrt. tulajdonosának érdekeltségébe került a legendás belvárosi palota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2f2e8c5-d5c8-42de-851f-db11266315de","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Már ha ő is úgy akarja. ","shortLead":"Már ha ő is úgy akarja. ","id":"20250604_Ne-felejtse-el-megolelni-a-macskajat-ma-van-a-vilagnapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2f2e8c5-d5c8-42de-851f-db11266315de.jpg","index":0,"item":"0efff9d0-448c-4927-9016-30829bbe5463","keywords":null,"link":"/elet/20250604_Ne-felejtse-el-megolelni-a-macskajat-ma-van-a-vilagnapja","timestamp":"2025. június. 04. 17:08","title":"Ne felejtse el megölelni a macskáját – ma van a világnapja!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint az emberek kíváncsiak arra, a Mészáros nevén lévő 1400 milliárd forintból mennyi ténylegesen az övé.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint az emberek kíváncsiak arra, a Mészáros nevén lévő 1400 milliárd forintból mennyi...","id":"20250605_magyar-peter-meszaros-lorinc-teves-beszelgetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"e10b8e9d-a1a3-48ae-b115-5e671d19db0b","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_magyar-peter-meszaros-lorinc-teves-beszelgetes-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 21:33","title":"Magyar Péter ismét írt Mészáros Lőrincnek és tévés beszélgetésre hívta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a598cf-0d39-4a99-a72b-4dd2dab1eb2c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Landolás közben a Hold felszínébe csapódott a japán ispace magáncég leszállóegysége – közölte pénteken a vállalat. A küldetést sikertelennek nyilvánították.","shortLead":"Landolás közben a Hold felszínébe csapódott a japán ispace magáncég leszállóegysége – közölte pénteken a vállalat...","id":"20250606_ispace-resilience-szonda-holdra-szallas-meghibasodas-becsapodas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a598cf-0d39-4a99-a72b-4dd2dab1eb2c.jpg","index":0,"item":"5d395ae6-2a5a-45b1-8626-786d03f8db20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_ispace-resilience-szonda-holdra-szallas-meghibasodas-becsapodas-urkutatas","timestamp":"2025. június. 06. 11:15","title":"A Holdnak csapódott a japán űrszonda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b595565-a0b6-4afc-aa5a-7b786e2a5077","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Három startup cégnek sikerült megoldani a mesterséges intelligenciával bonyolított telefonhívások legnagyobb problémáját: a késleltetést. Van olyan cég, ami már el is bocsátja 350 call centeres dolgozóját.","shortLead":"Három startup cégnek sikerült megoldani a mesterséges intelligenciával bonyolított telefonhívások legnagyobb...","id":"20250604_mesterseges-intelligencia-telefonalas-kesleltetes-call-center","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b595565-a0b6-4afc-aa5a-7b786e2a5077.jpg","index":0,"item":"9b2bee4e-2298-4e96-b8cc-9dd92de2da5f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_mesterseges-intelligencia-telefonalas-kesleltetes-call-center","timestamp":"2025. június. 04. 19:03","title":"Olyan meggyőzően telefonál a mesterséges intelligencia, hogy négyből hárman embernek hiszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ed0555e-5046-4940-b08d-c18de90465a7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azok után merült fel a kérdés, hogy a VSquare arról írt, létezik egy fideszes vészforgatókönyv, hogy Orbán Viktor helyett valaki más legyen a párt kormányfőjelöltje. ","shortLead":"Azok után merült fel a kérdés, hogy a VSquare arról írt, létezik egy fideszes vészforgatókönyv, hogy Orbán Viktor...","id":"20250604_gulyas-gergely-orban-viktor-miniszterelnok-jelolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ed0555e-5046-4940-b08d-c18de90465a7.jpg","index":0,"item":"e026e582-0702-4168-b436-aa843c48119d","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_gulyas-gergely-orban-viktor-miniszterelnok-jelolt","timestamp":"2025. június. 04. 16:28","title":"Gulyás elárulta, lehetséges-e, hogy ne Orbán Viktor legyen a miniszterelnök-jelöltjük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdd449e6-8d73-450d-9ebe-d08714076d71","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyar kormányfő sorozatban ünnepli a jobbos választási győzelmeket Kelet-Közép-Európában és úgy állítja be, hogy ő ennek a tábornak a vezetője. De előbb még el kell végeznie a házi feladatát: jövőre le kell győznie a Tiszát – írja Bécsből a Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója, Stefan Löwenstein.","shortLead":"A magyar kormányfő sorozatban ünnepli a jobbos választási győzelmeket Kelet-Közép-Európában és úgy állítja be, hogy ő...","id":"20250605_Orban-kuldetesnek-tekinti-Brusszel-bevetelet-FAZ-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdd449e6-8d73-450d-9ebe-d08714076d71.jpg","index":0,"item":"fc9afc5b-8411-417f-991a-77f648ff40d0","keywords":null,"link":"/360/20250605_Orban-kuldetesnek-tekinti-Brusszel-bevetelet-FAZ-elemzes","timestamp":"2025. június. 05. 15:30","title":"FAZ-elemzés: Orbán küldetése „Brüsszel bevétele”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Dull Szabolcs Ötpontban című műsorának adott interjút a közigazgatási és területfejlesztési miniszter. Navracsics bocsánatkérést vár Lázártól, a luxizás pedig szerinte árt a Fidesznek. Sőt: nem ért egyet a 2025-ös 1%-ok elvonásának ötletével sem. ","shortLead":"Dull Szabolcs Ötpontban című műsorának adott interjút a közigazgatási és területfejlesztési miniszter. Navracsics...","id":"20250605_navracsics-tibor-otpontban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"bc522115-96c9-4ce2-acb5-83c95643e0c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_navracsics-tibor-otpontban-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 07:19","title":"Navracsics Tibor: Nem tudom elképzelni, hogy Ferrarit vagy vadászkastélyt vegyek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Három esztendő alatt 40 százalékkal zuhant a Forma-1-es csapatok költségvetése, ami egyben azt is jelenti, hogy a válság kirobbanása óta több mint 1 milliárd dollár tűnt el a száguldó cirkuszból. Az istállók a krízis hazására elapadó források miatt további költségcsökkentések mellett kötelezték el magukat, komoly kérdés azonban, hogy valóban mindenki hajlandó-e betartani az önkéntes megszorításokat. Kétrészes sorozatunk első felvonásában azt tekintjük át, hogyan tűnt el 1,2 milliárd dollár az F1-ből.
Alig több mint felét költötte átlagosan egy Forma-1-es istálló a 2011-es szezonban, mint két évvel korábban. Bár a csapatok költségvetései elvileg titkosak, évről évre jelennek meg becslések arról, hogy mennyi pénzből is gazdálkodhattak a teamek az adott szezonban, s miközben az évezred első éveiben dinamikus növekedést mutattak a számok, a válság kirobbanása óta hatalmas visszaesésnek lehetünk szemtanúi.
A Business Book GP pénzügyi jelentése szerint az idén átlagosan mindössze 113 millió euró (167 millió dollár) volt az F1-es csapatok büdzséje, ami a tavalyitól ugyan csak 6 millióval marad el, a 2009-es 209 milliónál azonban már 46 százalékkal kevesebb. Ráadásul a mindenkori csúcsot nem is a válság első éve tartja, hiszen két esztendővel ezelőtt összesítve nagyjából 2,7 milliárd dollárt költöttek az istállók, az ezt megelőző két szezonban azonban a 3 milliárdot is meghaladta a 10 team összesített büdzséje.
Mindez azt jelzi, hogy az átlagos költés nagyjából a felére zuhant a krízis hatására, igaz, az istállókhoz áramló pénz mennyisége ennél kisebb mértékben csökkent, hiszen jelenleg 12 csapat versenyez a sorozatban. Beszédes adat ugyanakkor, hogy az idén a leggazdagabb teamek büdzséje sem érte el a két évvel korábbi átlagot. A Business Book GP szerint 2011-ben a legtöbbet költő Ferrari költségvetése is kevesebb volt, mint 200 millió euró.
Egyre kevesebb pénzből egyre jobb autók
AP / Valdrin Xhemaj - POOL
Elpárolgó szponzorok
A komoly mértékű hanyatlás nem meglepő, hiszen 2008 vége óta számos meghatározó szponzor tűnt el a sorozatból. Kiszállt a Forma-1-ből többek közt a korábban saját csapatot üzemeltető Honda, Toyota és BMW, s megszabadult gyári csapatától a Renault is, márpedig becslések szerint csak ez a négy cég nagyságrendileg 1 milliárd dollárt költött 2008-ban a száguldó cirkuszra.
Az autóipari vállalatok mellett ráadásul több pénzügyi szektorban ténykedő vállalat (például az ING, a Royal Bank of Scotland vagy éppen a Credit Suisse) is búcsút intett az F1-nek, ami szintén súlyos dollártízmilliókba került a sportágnak. Az indok az esetek nagy részében természetesen a válság volt, s bár az elmúlt esztendőkben a krízis ellenére új támogatók is érkeztek az F1-be, ezek egyelőre nem tudták betölteni a távozók helyén keletkezett űrt.
Szponzorra várva
AP / Szandelszky Béla
Önmegtartóztatás: Max szelleme kísért
Igaz, a szponzorok exodusa már önmagában magyarázhatná a Forma-1-es csapatok büdzséjének vékonyodását, valójában azonban nem ez volt a kizárólagos ok, a hanyatlásban egy csapatok közötti büdzsé-korlátozó megállapodás is komoly szerepet játszott. Ez utóbbi különösen annak fényében érdekes, hogy 2009 elején Max Mosleynak, a Nemzetközi Automobil-szövetség korábbi elnökének nem sikerült átvernie az istállókon a költségvetési korlát bevezetését (sőt, Mosley lényegében bele is bukott ebbe a próbálkozásba, illetve az ennek nyomán kirobbant botrányba). Az FIA-elnök távozását követően azonban a teamek megegyeztek, hogy önkéntes alapon visszafogják költésüket, és aláírták az úgynevezett Resource Restriction Agreement-et (RRA-t - Forráskorlátozó Egyezményt).
Az RRA-t teljes egészében ugyan nem hozták nyilvánosságra, a szerződés néhány eleme azonban ismert. Tudni lehet például, hogy az egyszer már meg is újított megállapodás elvileg 2017-ben veszíti érvényét (az első verzió 2010-ben lépett életbe), s már az idei szezonra is igen szigorú megszorításokat írt elő a teameknek. Külföldi lapok szerint elsősorban a versenyhétvégékhez kapcsolódó költéseket korlátozták, illetve 2011-ben 315 főben maximálták az egyes csapatoknál dolgozók létszámát, ami jelentős csökkenés azt figyelembe véve, hogy 2008-ban még akadtak olyan csapatok, ahol 700-900 ember dolgozott.
Az istállók önmegtartóztatása nemcsak Mosley lemondatásának tükrében lehet meglepő, hanem az elmúlt évekre jellemző korlátozások elleni komoly tiltakozások fényében is. Mindenesetre a RRA bevezetésének egy hatalmas előnye már biztosan volt, jelesül, hogy a csapatok közötti különbségek - legalábbis gazdasági szempontból - számottevően csökkentek az elmúlt években. Miközben a leggazdagabb istállók a 2000-es évek közepén, s még 2008-ban is nagyjából 8-10-szer annyit költöttek, mint a legszegényebb konkurensek, addig az idén a Ferrari költségvetése már csak kevesebb mint hatszorosa volt a sor végén kullogó, s 34 millió dollárból gazdálkodó Hispania Racing Teamé.
Bár az Indiai Nagydíjon Vijay Mallya, a Forma-1-es Force India csapatfőnöke azt ígérte, hogy a következő futamig bejelenti az együttes jövő évi összeállítását, a hétvégi Abu Dhabi Nagydíj előtt elárulta: még nem született meg a nagy döntés. A silverstone-i alakulat egyébként a 6. helyért küzd, amely 9 millió dolláros bevételt jelenthet.
Stefano Domenicali, a Forma-1-es Ferrari csapatfőnöke szerint a következő szezon kulcs lesz Felipe Massa jövőjét illetően. Jövőre győzelmeket akarnak, az utóbbi futamokon ezért új ötleteket teszteltek.
Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatója bevallotta, élete egyik legrosszabb döntésének tartja, hogy 2008-ban nem állt Max Mosley, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke mellé, és hagyta távozni a szervezet éléről.
Dan Wheldon, Marco Simoncelli és Rick Huseman. Egy héten belül három élversenyző veszítette életét, ketten közülük versenybalesetben. A 2011. október 16. és 23. közötti időszak minden bizonnyal a technikai sportok valaha volt legsötétebb hete.