Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d3dcae0d-795b-4278-a558-6181d09513b2","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az egykori kapus már hosszú évek óta súlyos egészségügyi problémákkal küzdött.","shortLead":"Az egykori kapus már hosszú évek óta súlyos egészségügyi problémákkal küzdött.","id":"20241202_meghalt-86-BEK-donto-Helmut-Duckadam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3dcae0d-795b-4278-a558-6181d09513b2.jpg","index":0,"item":"0726a3c5-9f62-405d-a406-f26808192c26","keywords":null,"link":"/sport/20241202_meghalt-86-BEK-donto-Helmut-Duckadam","timestamp":"2024. december. 02. 13:39","title":"Meghalt a '86-os BEK-döntő hőse, Helmut Duckadam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4aaa6344-e23a-43c2-ba39-dec3efbb7d02","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A növekedés minden bizonnyal idén is folytatódott, elsősorban az ukrajnai és a gázai háború miatt.","shortLead":"A növekedés minden bizonnyal idén is folytatódott, elsősorban az ukrajnai és a gázai háború miatt.","id":"20241202_fegyvergyarto-cegek-bevetel-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4aaa6344-e23a-43c2-ba39-dec3efbb7d02.jpg","index":0,"item":"197818ac-ce8b-4583-ad61-574184282932","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_fegyvergyarto-cegek-bevetel-novekedes","timestamp":"2024. december. 02. 09:49","title":"Óriásit ugrott tavaly a világ száz legnagyobb fegyvergyártó cégének bevétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"672b9988-6207-4e0f-853e-8fce594bb047","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az ünnepi időszak Londonban is gyönyörű.","shortLead":"Az ünnepi időszak Londonban is gyönyörű.","id":"20241201_varkonyi-andrea-meszaros-lorinc-london","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/672b9988-6207-4e0f-853e-8fce594bb047.jpg","index":0,"item":"24a909c0-4801-45b4-be92-56f172b195b0","keywords":null,"link":"/elet/20241201_varkonyi-andrea-meszaros-lorinc-london","timestamp":"2024. december. 01. 21:49","title":"Örömhír: Várkonyi Andrea jól érzi magát Mészáros Lőrinccel Londonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Lázár János törvénymódosítója szerint a minimális szolgáltatási szintet lecsökkentenék, a párhuzamosságokat pedig megszüntetnék.","shortLead":"Lázár János törvénymódosítója szerint a minimális szolgáltatási szintet lecsökkentenék, a párhuzamosságokat pedig...","id":"20241202_vitezy-david-vonalbezaras-jaratritkitas-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"77341e98-28f2-40d6-bbf3-e00036b4301e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_vitezy-david-vonalbezaras-jaratritkitas-lazar-janos","timestamp":"2024. december. 02. 12:13","title":"Vitézy: Vonalbezárásokra és járatritkításokra készül a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6ea0e27-6f46-46d2-99e8-017745db8f5a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mutatjuk az új digitális táblát, ami a zöldhullám meglovagolásában nyújt segítséget.","shortLead":"Mutatjuk az új digitális táblát, ami a zöldhullám meglovagolásában nyújt segítséget.","id":"20241202_uj-kozlekedesi-tabla-ami-igen-kozkedveltte-valhat-zoldhullam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6ea0e27-6f46-46d2-99e8-017745db8f5a.jpg","index":0,"item":"4f6ec654-b836-4f2e-b893-c44788c8f06d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_uj-kozlekedesi-tabla-ami-igen-kozkedveltte-valhat-zoldhullam","timestamp":"2024. december. 02. 07:21","title":"Új közlekedési tábla, ami igen közkedveltté válhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea342401-51cd-4add-ba60-d4cb3b686b72","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az EU-csatlakozás felfüggesztése miatt kormányellenes megmozdulások vannak országszerte, több tiltakozó is megsérült.","shortLead":"Az EU-csatlakozás felfüggesztése miatt kormányellenes megmozdulások vannak országszerte, több tiltakozó is megsérült.","id":"20241202_gruzia-ellenzek-orizetbe-vetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea342401-51cd-4add-ba60-d4cb3b686b72.jpg","index":0,"item":"0549ad7c-86a0-4509-873f-e49378afe913","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_gruzia-ellenzek-orizetbe-vetel","timestamp":"2024. december. 02. 12:18","title":"Őrizetbe vették a grúziai ellenzék vezetőjét – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a22126c-1efb-40bd-9cca-8a0fb77487a9","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Megtették a szükséges intézkedéseket.","shortLead":"Megtették a szükséges intézkedéseket.","id":"20241202_baratsag-koolajvezetek-szlovak-hirszerzes-szukseges-intezkedesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a22126c-1efb-40bd-9cca-8a0fb77487a9.jpg","index":0,"item":"0504c545-ad2b-4efc-8bbc-1ec8e8263c6b","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_baratsag-koolajvezetek-szlovak-hirszerzes-szukseges-intezkedesek","timestamp":"2024. december. 02. 17:27","title":"Reagált a kormány arra, hogy a szlovák hírszerzés szerint terrortámadást terveztek a Barátság kőolajvezeték ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7263a5d1-e5eb-4e88-9f53-e54d5d6106b3","c_author":"Németh András","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241201_eszakkoreaiak-utan-jemeni-hutik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7263a5d1-e5eb-4e88-9f53-e54d5d6106b3.jpg","index":0,"item":"23bd062f-870a-4738-ab63-5a6b1997ec93","keywords":null,"link":"/360/20241201_eszakkoreaiak-utan-jemeni-hutik","timestamp":"2024. december. 01. 08:20","title":"Már huti lázadókat is importál az ukrajnai frontra Moszkva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Három esztendő alatt 40 százalékkal zuhant a Forma-1-es csapatok költségvetése, ami egyben azt is jelenti, hogy a válság kirobbanása óta több mint 1 milliárd dollár tűnt el a száguldó cirkuszból. Az istállók a krízis hazására elapadó források miatt további költségcsökkentések mellett kötelezték el magukat, komoly kérdés azonban, hogy valóban mindenki hajlandó-e betartani az önkéntes megszorításokat. Kétrészes sorozatunk első felvonásában azt tekintjük át, hogyan tűnt el 1,2 milliárd dollár az F1-ből.
Alig több mint felét költötte átlagosan egy Forma-1-es istálló a 2011-es szezonban, mint két évvel korábban. Bár a csapatok költségvetései elvileg titkosak, évről évre jelennek meg becslések arról, hogy mennyi pénzből is gazdálkodhattak a teamek az adott szezonban, s miközben az évezred első éveiben dinamikus növekedést mutattak a számok, a válság kirobbanása óta hatalmas visszaesésnek lehetünk szemtanúi.
A Business Book GP pénzügyi jelentése szerint az idén átlagosan mindössze 113 millió euró (167 millió dollár) volt az F1-es csapatok büdzséje, ami a tavalyitól ugyan csak 6 millióval marad el, a 2009-es 209 milliónál azonban már 46 százalékkal kevesebb. Ráadásul a mindenkori csúcsot nem is a válság első éve tartja, hiszen két esztendővel ezelőtt összesítve nagyjából 2,7 milliárd dollárt költöttek az istállók, az ezt megelőző két szezonban azonban a 3 milliárdot is meghaladta a 10 team összesített büdzséje.
Mindez azt jelzi, hogy az átlagos költés nagyjából a felére zuhant a krízis hatására, igaz, az istállókhoz áramló pénz mennyisége ennél kisebb mértékben csökkent, hiszen jelenleg 12 csapat versenyez a sorozatban. Beszédes adat ugyanakkor, hogy az idén a leggazdagabb teamek büdzséje sem érte el a két évvel korábbi átlagot. A Business Book GP szerint 2011-ben a legtöbbet költő Ferrari költségvetése is kevesebb volt, mint 200 millió euró.
Egyre kevesebb pénzből egyre jobb autók
AP / Valdrin Xhemaj - POOL
Elpárolgó szponzorok
A komoly mértékű hanyatlás nem meglepő, hiszen 2008 vége óta számos meghatározó szponzor tűnt el a sorozatból. Kiszállt a Forma-1-ből többek közt a korábban saját csapatot üzemeltető Honda, Toyota és BMW, s megszabadult gyári csapatától a Renault is, márpedig becslések szerint csak ez a négy cég nagyságrendileg 1 milliárd dollárt költött 2008-ban a száguldó cirkuszra.
Az autóipari vállalatok mellett ráadásul több pénzügyi szektorban ténykedő vállalat (például az ING, a Royal Bank of Scotland vagy éppen a Credit Suisse) is búcsút intett az F1-nek, ami szintén súlyos dollártízmilliókba került a sportágnak. Az indok az esetek nagy részében természetesen a válság volt, s bár az elmúlt esztendőkben a krízis ellenére új támogatók is érkeztek az F1-be, ezek egyelőre nem tudták betölteni a távozók helyén keletkezett űrt.
Szponzorra várva
AP / Szandelszky Béla
Önmegtartóztatás: Max szelleme kísért
Igaz, a szponzorok exodusa már önmagában magyarázhatná a Forma-1-es csapatok büdzséjének vékonyodását, valójában azonban nem ez volt a kizárólagos ok, a hanyatlásban egy csapatok közötti büdzsé-korlátozó megállapodás is komoly szerepet játszott. Ez utóbbi különösen annak fényében érdekes, hogy 2009 elején Max Mosleynak, a Nemzetközi Automobil-szövetség korábbi elnökének nem sikerült átvernie az istállókon a költségvetési korlát bevezetését (sőt, Mosley lényegében bele is bukott ebbe a próbálkozásba, illetve az ennek nyomán kirobbant botrányba). Az FIA-elnök távozását követően azonban a teamek megegyeztek, hogy önkéntes alapon visszafogják költésüket, és aláírták az úgynevezett Resource Restriction Agreement-et (RRA-t - Forráskorlátozó Egyezményt).
Az RRA-t teljes egészében ugyan nem hozták nyilvánosságra, a szerződés néhány eleme azonban ismert. Tudni lehet például, hogy az egyszer már meg is újított megállapodás elvileg 2017-ben veszíti érvényét (az első verzió 2010-ben lépett életbe), s már az idei szezonra is igen szigorú megszorításokat írt elő a teameknek. Külföldi lapok szerint elsősorban a versenyhétvégékhez kapcsolódó költéseket korlátozták, illetve 2011-ben 315 főben maximálták az egyes csapatoknál dolgozók létszámát, ami jelentős csökkenés azt figyelembe véve, hogy 2008-ban még akadtak olyan csapatok, ahol 700-900 ember dolgozott.
Az istállók önmegtartóztatása nemcsak Mosley lemondatásának tükrében lehet meglepő, hanem az elmúlt évekre jellemző korlátozások elleni komoly tiltakozások fényében is. Mindenesetre a RRA bevezetésének egy hatalmas előnye már biztosan volt, jelesül, hogy a csapatok közötti különbségek - legalábbis gazdasági szempontból - számottevően csökkentek az elmúlt években. Miközben a leggazdagabb istállók a 2000-es évek közepén, s még 2008-ban is nagyjából 8-10-szer annyit költöttek, mint a legszegényebb konkurensek, addig az idén a Ferrari költségvetése már csak kevesebb mint hatszorosa volt a sor végén kullogó, s 34 millió dollárból gazdálkodó Hispania Racing Teamé.
Bár az Indiai Nagydíjon Vijay Mallya, a Forma-1-es Force India csapatfőnöke azt ígérte, hogy a következő futamig bejelenti az együttes jövő évi összeállítását, a hétvégi Abu Dhabi Nagydíj előtt elárulta: még nem született meg a nagy döntés. A silverstone-i alakulat egyébként a 6. helyért küzd, amely 9 millió dolláros bevételt jelenthet.
Stefano Domenicali, a Forma-1-es Ferrari csapatfőnöke szerint a következő szezon kulcs lesz Felipe Massa jövőjét illetően. Jövőre győzelmeket akarnak, az utóbbi futamokon ezért új ötleteket teszteltek.
Bernie Ecclestone, a Forma-1 gazdasági igazgatója bevallotta, élete egyik legrosszabb döntésének tartja, hogy 2008-ban nem állt Max Mosley, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke mellé, és hagyta távozni a szervezet éléről.
Dan Wheldon, Marco Simoncelli és Rick Huseman. Egy héten belül három élversenyző veszítette életét, ketten közülük versenybalesetben. A 2011. október 16. és 23. közötti időszak minden bizonnyal a technikai sportok valaha volt legsötétebb hete.