Ha Amerika, akkor Lewis Hamilton: így lehet sommázni a Forma-1 és az Egyesült Államok jelenkori viszonyát, ugyanis az USA legutóbbi, 2007-ben, Indianapolisban tartott nagydíja után a nagy austini visszatérés alkalmával is a McLaren versenyzője állhatott a dobogó legfelső fokára. Noha az időmérő edzésen hajszálnyival kikapott Sebastian Vetteltől, a britnek a futamon sikerült legyőznie a Red Bull klasszisát és ezzel komoly szívességet tett a 3. pozícióban leintett Fernando Alonsónak: ugyan a Ferrari spanyoljának hátránya 13 pontnyira nőtt Vettelhez képest, de legalább életben maradt a bajnoki esélye a jövő hétvégén esedékes brazíliai évadzáróra is.
Míg Vettel a rajtnál megőrizte az elsőséget, addig Hamilton alulmaradt a másik Red Bullal, Mark Webberrel szemben, így amikor a mezőny a vészjósló előrejelzésektől eltérően incidensektől mentesen elfordult a dombra felmenő, szűk balos 1-es kanyarnál, a McLaren a 3. helyen haladt. Többszöri próbálkozás után, a 4. körben Hamilton a 12-es kanyarnál legyűrte Webbert és nekilátott Vettel hosszas üldözésének. A brit a 20., a német a 21. fordulóban váltott a keményebb keverékű Pirellikre, ami nem eredményezett helycserét.
Noha a McLaren végig lőtávolban volt, Hamilton képtelen volt megelőzni az alacsonyabb végsebességű, azonban a kigyorsításoknál látványosan jobb Red Bullt. Az előzés csak 14 körrel a leintés előtt jött össze a britnek: a 12-es kanyarnál a DRS bevetésével elment Vettel mellett, azonban a hátralevő körökben nem sikerült jelentősebb előnyre szert tennie, így a kockás zászló alatt mindössze 6 tizeddel hamarabb haladt át, mint a bajnokság éllovasa.
„Csodálatos hétvége volt. Nagy kihívásnak ígérkezett, hogy legyőzzük a Red Bullt és Sebastiant, de végül megcsináltuk. Büszke vagyok rá, hogy én lettem az első győztes ezen az új pályán” – mondta a McLarentől az évad végén a Mercedeshez igazoló Hamilton, akinek idei negyedik, pályafutása huszonegyedik sikere után a zárófutamon még lehet esélye az egyéni tabella bronzérmes pozíciójának megszerzésére.
Vettel az egyik lekörözendő HRT-t, Narain Karthikeyant okolta amiatt, hogy Hamilton előzési pozícióba tudott kerülni: „Úgy tűnt, hogy minden rendben van, de sajnos a forgalom nem játszott a kezemre. Lewis közel került, nyitotta a DRS-t és teljesen mindegy volt, hogy melyik oldalra húzódom. Jól használta ki a kínálkozó lehetőséget. A srácok a csapatban büszkék lehetnek magukra, megérdemelnek egy italt most, hogy megvédtük a konstruktőri vb-címet” – fogalmazott a harmadik bajnoki titulusára hajtó német.
Alonsónak egyébként nem csak Hamilton tett szívességet, hanem Felipe Massa is: a kvalifikáción a harmatgyenge 9. időt autózó spanyol a futamon a Lotus-versenyző Romain Grosjean váltócseréjének köszönhetően egyébként is előreléphetett egy pozíciót, amit órákkal a verseny előtt a Ferrari egy ellentmondásos húzás révén egy újabb pozícióval fejelt meg. A vörösök feltörték Massa váltóján a plombát, így a brazil a 6. helyett a 11.rajtkockából vágott neki a távnak, míg a spanyol nyert egy újabb helyet és a pálya tisztább oldaláról rajtolhatott.
A hispán élt is a lehetőséggel: a kialvó piros lámpák után a 4. pozícióba lépett előre, a 16. körben pedig megörökölte a 3. helyet a kieső Webbertől: az ausztrál RB8-asán előbb a KERS döglött be, majd kisvártatva az új fejlesztésű, élesben első ízben használt generátor is megadta magát. A maranellóiak vb-aspiránsa a gyatra kvalifikáció után aligha számíthatott jobbra a dobogó legalacsonyabb fokánál, ráadásul a kerékcseréje sem sikerült jól: a jobb hátsó abroncsot csak nehézkesen tudták levenni a szerelők, így a szerviz 6,3 másodpercig tartott.
„Mivel ma képtelenek voltunk olyan tempóra, mint Lewis és Sebastian, ez az eredmény felér egy győzelemmel. Péntek este, az edzések után, majd a tegnapi időmérő edzés után sem gondoltuk volna, hogy mindössze három pontot fogok veszíteni. Elégedettnek kell lennünk” – mondta a ferraris, akinek Brazíliában így is komoly fegyvertényt kellene véghezvinnie ahhoz, hogy elhappolhassa a bajnoki címet Vettel orra elől: ha győz is Interlagosban, a német nem végezhet az első négy között…
Massa szezonbeli egyik legjobb teljesítményével a 11. helyről indulva végül csapattársa mögött, a 4. pozícióban futott be. A jó versenytempót bátor előzésekre váltó brazil a másik McLarent, Jenson Button utasította maga mögé: a 12. helyről, kemény abroncsokon startoló brit az első körben visszaesett a 16. pozícióba, viszont az abroncsokkal jól sáfárkodva egészen a 35. körig elhúzta a kerékcserét, amivel számos pozíciót nyert. A szerviz után a Lotusokat nagy csatában utasította maga mögé: az 5. körben megpördülő, így a 22. pozícióból felkapaszkodva végül a 7. helyen befutó Grosjeant a 39. körben, míg a 6. pozícióban leintett Kimi Räikkönent jónéhány próbálkozás után a 46. fordulóban tudta legyűrni.
A Lotusok mögött az egész hétvégés remek teljesítményét értékes pontokkal megkoronázó Force India-menő, Nico Hülkenberg futott be, akit az utolsó két pontszerző helyen a Williams párosa, Pastor Maldonado és Bruno Senna követett. A venezuelai 3 körrel a leintés előtt, az 1-es kanyarnál egy kőkemény, kerék a kerék melletti csatában gyűrte le brazil márkatársát.
Sergio Perez, az austini pályát valósággal megszálló mexikói drukkerek elsőszámú kedvence az utolsó pontról lemaradva 11. lett a Sauberrel, maga mögé utasítva a Toro Rosso versenyzőjét, Daniel Ricciardót. A 18. helyről startoló ausztrál a viadal első felében ígéretesen muzsikált: kerékcseréjét egészen a 30. körig elhúzta, így feljött egészen az 5. pozícióba, de stratégiája végül nem lett kifizetődő. A Red Bull-junioregylet másik versenyzője, Jean-Eric Vergne el sem jutott a célig, a francia műszaki hiba miatt már a 15. körben kiesett.
Nem alakult jól a Mercedes versenye sem: a texasi hétvége során végig hullámzó teljesítményt nyújtó csillagosoknál Nico Rosberg a 13., Michael Schumacher a 16. helyen zárt, így a különítmény képtelen volt megszakítani a japán futam óta tartó pontínséget.
A leghátsó régióban a Caterhamek Vitalij Petrov vezérletével visszavágtak a Marussiáknak a kvalifikációs vereségért, a konstruktőri tabella 10. helyéért dúló ádáz küzdelemben azonban még mindig a rakétavörös-fekete együttes áll jobban.
Az Amerikai Nagydíj végeredménye:
1. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
60 kör, 1:35:55.269 |
2. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
+0.6 |
3. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
+39.2 |
4. |
Felipe Massa |
Ferrari |
+46.0 |
5. |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
+56.4 |
6. |
Kimi Räikkönen |
Lotus-Renault |
+1:04.4 |
7. |
Romain Grosjean |
Lotus-Renault |
+1:10.3 |
8. |
Nico Hulkenberg |
Force India-Mercedes |
+1:13.7 |
9. |
Pastor Maldonado |
Williams-Renault |
+1:14.5 |
10. |
Bruno Senna |
Williams-Renault |
+1:15.1 |
11. |
Sergio Perez |
Sauber-Ferrari |
+1:24.3 |
12. |
Daniel Ricciardo |
STR-Ferrari |
+1: 24.8 |
13. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
+1:25.5 |
14. |
Kamui Kobayashi |
Sauber-Ferrari |
+1 kör |
15. |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
+1 kör |
16. |
Michael Schumacher |
Mercedes |
+1 kör |
17. |
Vitaly Petrov |
Caterham-Renault |
+1 kör |
18. |
Heikki Kovalainen |
Caterham-Renault |
+1 kör |
19. |
Timo Glock |
Marussia-Cosworth |
+1 kör |
20. |
Charles Pic |
Marussia-Cosworth |
+2 kör |
21. |
Pedro de la Rosa |
HRT-Cosworth |
+2 kör |
22. |
Narain Karthikeyan |
HRT-Cosworth |
+2 kör |
|
|
|
|
Nem értek célba: |
|||
|
|
|
|
|
Mark Webber |
Red Bull Racing-Renault |
Generátor |
|
Jean-Eric Vergne |
STR-Ferrari |
Felfüggesztés |