Egyetlen atomként működő, de akár több tucat ezüst- vagy más fématomból álló különleges kémiai halmazt sikerült létrehozniuk a hollandiai Delfti Műszaki Egyetem kutatóinak.

A Science című tudományos folyóiratban közölt módszer szerint a kutatók az ezüstöt rendkívül magas hőmérsékletre hevítették, amiből aztán egyedi atomokból álló gőz keletkezett. A gőzben keringő atomok végül spontán módon csoportosulnak. Laboratóriumi körülmények között 9, 13 és 55 atomos halmazokat figyeltek meg, amelyek mindegyike energetikai szempontból stabilnak bizonyult. Hasonló "szuperatomokat" már 2005-ben létrehoztak az Egyesült Államokban alumíniumból, de tulajdonságaikat mindeddig nem tanulmányozták.

Az első megfigyelések szerint az atomhalmazok a kiinduló fém egyetlen atomjaként viselkednek, mintha egy "háromdimenziós periódusos rendszerben" az érintett elemmel szemben lenne a helyük. A kémikusok reményei szerint a "szuperatomok" kristályos szerkezetben számos különleges mágneses, optikai vagy elektromos tulajdonsággal rendelkezhetnek, megnyitva az utat eddig elképzelhetetlennek tartott technológiák kifejlesztése előtt.

Biden megvált Trump kólarendelő gombjától