szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szolgáltatók gyakran azért korlátozzák ügyfeleik nethozzáférését, hogy azok ne tudják igénybe venni a sajátjuknál olcsóbb vagy ingyenes alternatív szolgáltatásokat. Itthon leggyakrabban a torrentezés, valamint a Skype, Viber és társai feketelistások.

Egy, az Európai Bizottság által közreadott jelentés szerint az európai internet-előfizetők 24 százalékának netes médiafogyasztását, sávszélesség-kihasználását korlátozzák a szolgáltatók. A válaszok alapján a legtöbb probléma a videók megtekintésével (41%), a zenelejátszással (23%) és a közösségi médiaoldalak betöltésével (23%) akadt, de az online kapcsolatot igénylő játékokhoz való hozzáféréssel is a felhasználók közel ötöde volt elégedetlen. Az interneten keresztül indított telefonhívásokra a fogyasztók 9 százaléka panaszkodott. Az Internetet.hu távközlési összehasonlító portál szerint a tendencia Magyarországon is tapasztalható: a szolgáltatók gyakran azért korlátozzák ügyfeleik nethozzáférését, hogy azok ne tudják igénybe venni az olcsóbb vagy ingyenes alternatív szolgáltatásokat.

A 28 ezer európai internet-előfizető körében végzett kutatásból az is kiderül, hogy a felhasználók mintegy 60 százaléka nincs tisztában azzal, milyen sebességű internettel rendelkezik. Viszont azok közül, akik ismerik internetcsomagjukat, minden negyedik felhasználó számolt be a szolgáltató által ígértnél szerényebb szolgáltatásról.

Itthon a torrent és a VoIP feketelistás

„Magyarországon a szolgáltatók hivatalosan csak akkor korlátozhatják az internet-szolgáltatást, ha az előfizető egyébként is jogosulatlanul veszi azt igénybe, vagy éppen késik a díjfizetéssel. Ugyanúgy sávszélesség-korlátozás a szankció azok számára, akik meghaladják az igénybevételi korlátot, vagy tevékenységükkel negatívan befolyásolják a hálózat működését” – magyarázza Solt Ádám, az Internetet.hu távközlési szakértője.

Ennek ellenére itthon is sok fogyasztó tapasztalta már, hogy szolgáltatója kevesebb szolgáltatást nyújt számára, mint amiért havonta fizet. Ez azok esetében jelentkezik a leggyakrabban, akik különféle fájlcserélő rendszereket használnak.

Emellett azonban a magyarországi szolgáltatók esetében többször is előfordul, hogy ellehetetlenítik azon szolgáltatások (például a Facebook Messenger, a Viber és a Skype) használatát az előfizetők számára, amelyek által csökkenteni tudnák költségeiket.

Nincs ingyen ebéd

A mobilinternet-korlátozós téma kapcsán az általunk nemrég megkérdezett telekomos vezetők szerint elkerülhetetlen, hogy hamarosan a hang és az sms is csak applikáció szinten legyen jelen. Ugyanakkor fontosnak tartják azt is, hogy nincs ingyen ebéd: az nem megy, hogy “százmilliárdokért hálózatot építünk, de ingyen adjuk a telefonálást”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!