szerző:
MTI

A napi rendszerességgel szunyókálók vérnyomása észrevehetően csökken azokéhoz képest, akik nem élvezhetik a délutáni szieszta előnyeit – állapították meg görög kutatók.

"A délutáni alvás, úgy tűnik, ugyanolyan mértékben csökkenti a vérnyomást, mint más életmódváltoztatások. Például a só- és az alkoholfogyasztás mérséklése csökkentése 3-5 higanymilliméterrel csökkenti a vérnyomást" – mondta Manolis Kallistratos, a voulai Asklepieion Általános Kórház kardiológusa az Amerikai Kardiológusok Társaságának 68. éves tudományos tanácskozásán. Itt mutatta be társaival azt a tanulmányt, amely szerint a rendszeres délutáni szieszta mintegy 5 higanymilliméterrel csökkentette a vérnyomást. Ráadásul minden 60 percnyi napközbeni alvás 3 higanymilliméterrel csökkentette a vérnyomást.

A kutatók szerint az alvás hatása azonos a más ismert vérnyomáscsökkentő beavatkozásokkal, sőt bizonyos gyógyszerekkel is felérhet. A görög kardiológus elmagyarázta: a kis dózisú vérnyomáscsökkentők általában 5-7 higanymilliméterrel csökkentik a vérnyomás szintjét.

Ez a felfedezés fontos, mert egy 2 higanymilliméteres csökkenés a vérnyomásban 10 százalékkal csökkentheti a szív- és érrendszer események, mint például a szívroham kockázatát.

"Megfigyelésünk alapján, ha valaki megteheti azt, hogy rendszeresen szunyókál, az a magas vérnyomásra is előnyös hatással van. A sziesztát könnyen be lehet illeszteni az életmódba, nem jár semmilyen költséggel" – hangoztatta Manolis Kallistratos.

[Jó tudni: Megváltoztatták a magas vérnyomás határértékét, talán már az öné sem normális]

A kutatók szerint ez az első olyan tanulmány, amely a délutáni alvás vérnyomásra gyakorolt hatását mérte fel olyan emberek körében, akiknek általában szabályozott a vérnyomása. Ugyanez a kutatócsoport már kimutatta, hogy magas vérnyomásúak esetében is kapcsolatba hozható a délutáni szieszta a magas vérnyomás csökkenésével, és esetükben kevesebb vérnyomáscsökkentőt kell felírni.

A görög szakemberek 212 ember figyeltek meg, akiknek az átlagos vérnyomása 129,9 higanymilliméter volt. Átlagosan 62 évesek voltak, a résztvevők fele nő volt. Minden negyedik résztvevő dohányzott vagy 2-s típusú cukorbetegségben szenvedett. A kutatók a nap 24 órájában rendszeresen mérték vérnyomásukat, feljegyezték, hogy sziesztáztak-e – ami átlag 49 percnyi alvást jelentett –, milyen volt az életmódjuk – alkohol-, kávé-, sófogyasztásuk, fizikai aktivitásuk –, mérték pulzusokat, az artériák rugalmasságát és végeztek náluk szívultrahangot is.

[Végre megcsinálták: ez az óra méri a vérnyomást (nem csak a pulzust)]

Megállapították, hogy általánosságban 5,3 higanymilliméterrel csökkent a szisztolés vérnyomás azoknál, akik sziesztáztak, azokhoz képest, akik nem. Előbbiek esetében a vérnyomás 128,7/76,2, utóbbiaknál 134,5/79,5 volt. Közvetlen egyenes arányú összefüggést mutattak ki az alvás időtartam és a vérnyomás között, minden egyes óra a vérnyomást 3 higanymilliméterrel csökkentette.

Kallistratos hozzátette, hogy további vizsgálatok szükségesek eredményeik megerősítésére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is bemutató Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Újra utcán a belgrádiak

Újra utcán a belgrádiak

Tiszta ráfizetés Putyinnak az öt éve elfoglalt Krím, de semmiért sem adná vissza

Tiszta ráfizetés Putyinnak az öt éve elfoglalt Krím, de semmiért sem adná vissza

Iszonyú sok amputációt végeznek Magyarországon

Iszonyú sok amputációt végeznek Magyarországon

A németországi bevándorlók majdnem fele megbukik az integrációs tanfolyamokon

A németországi bevándorlók majdnem fele megbukik az integrációs tanfolyamokon

Az Iszlám Állam egy tagját fogták el Budapesten

Az Iszlám Állam egy tagját fogták el Budapesten

Tiszta lappal: kell-e aggódnunk Curtisért?

Tiszta lappal: kell-e aggódnunk Curtisért?